VŠZDRAV:FYDID11212 Základy didaktiky tělesné vých - Informace o předmětu
FYDID11212 Základy didaktiky tělesné výchovy 2
Vysoká škola zdravotnickáléto 2024
- Rozsah
- 0/2. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Pavel Málek (cvičící)
- Garance
- Kontaktní osoba: Mgr. Iva Řehořová
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- FYDID11212/cv: Po 19. 2. 8:50–12:05 Učebna 204, Vltavská, Út 20. 2. 8:50–12:05 Učebna 204, Vltavská, Po 26. 2. 8:50–12:55 Učebna 204, Vltavská, Pá 1. 3. 8:50–12:05 Učebna 204, Vltavská, Čt 25. 4. 9:40–13:45 Učebna 204, Vltavská, P. Málek
- Předpoklady
- FYANA11111 Anatomie 1 && FYBIF1112 Biofyzika && FYDID11111 Základy didaktiky tělesné výchovy 1 && FYFIL1111 Filozofie a zdravotnická etika && FYINL1111 Infekční lékařství && FYLAT1111 Odborná latinská terminologie && FYPAK1111 Pohybové aktivity v rehabilitaci && FYPP1111 První pomoc && FYPSY11111 Obecná, vývojová, sociální a zdravotnická psychologie 1 && FYREP1112 Rehabilitační propedeutika && FYTER11111 Fyzikální terapie 1 && FYVEZ1111 Veřejné zdravotnictví && FYVYM11111 Vyšetřovací metody 1 && FYZFY1112 Základy fyzioterapie
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Fyzioterapie (program VŠZDRAV, FY)
- Cíle předmětu
- Cíle studijního předmětu:
Uvést studenty do problematiky základní gymnastiky. Seznámit zásadami tělesných cvičení, sestavováním rozcvičení s ohledem na individuálně optimální držení těla. Studenti si vytvoří zásobník cviků uvolňovacích, protahovacích a posilovacích bez náčiní a s náčiním. Prostřednictvím zpětné vazby naučit studenty správné provádění všech cvičení s vědomou kontrolou a optimálním dýcháním u celého spektra populace. Naučit studenty správné technice plaveckých stylů, záchrany tonoucího, a to včetně organizace a řízení pohybových aktivit ve vodě. - Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student/ka umí:
- vysvětlit názvosloví tělesných cvičení
- popsat příčiny vzniku a možnosti nápravy vadného držení těla
- definovat didaktické zásady analytického cvičení vedoucího k uvědomování si držení jednotlivých segmentů těla a jeho celku
- sestavit a popsat rušnou a průpravnou část cvičební jednotky bez náčiní i s náčiním.
- demonstrovat správně základní polohy a pohyby těla a jeho částí při cvičení, prakticky vede rušnou a průpravnou část cvičební jednotky bez náčiní i s náčiním
- prakticky vést ukázku cvičení k vyrovnávání vadného držení těla
- sestavit a vysvětlit přípravu vedení pohybové jednotky s konkrétním cílem
- správně indikovat a kontraindikovat vhodnost zařazení vybraných pohybových programů pro konkrétního jedince
- objasnit aplikaci didaktických zásad, vyučovacích postupů a metod do plánovaného pedagogického procesu včetně zdůvodnění právního a organizačního pozadí pohybových aktivit ve vodě
- aplikovat základní didaktické zásady, vyučovací postupy a metody do cvičebního procesu
- prakticky vést pohybovou jednotku zdravotního zaměření a kondičního zaměření pro vybranou skupinu klientů
- předvést optimální nastavení segmentů těla v rámci pohybové terapie
- předvést technicky správně základní plavecké způsoby
- předvést a vysvětlit praktickou dopomoc a záchranu unavenému plavci či tonoucímu - Osnova
- Obsahové zaměření cvičení:
- 1. Názvosloví tělesných cvičení.
- 2. Grafické znázornění cvičebních poloh.
- 3. Individuálně optimální držení těla, základní polohy.
- 4. Struktura a obsah rušné a průpravné části cvičební jednotky.
- 5. Pohybová intervence na korekci kvality držení těla.
- 6. Cvičení pro individuálně optimální držení těla s ohledem na možnosti vzniku svalové dysbalance a chybných hybných stereotypů.
- 7. Zásobník cvičení uvolňovacích, protahovacích a posilovacích bez náčiní i s náčiním.
- 8. Cvičení zpevňovací a balanční.
- 9. Zásady kondičního cvičení s ohledem na zdravotně orientovanou zdatnost.
- 10. Didaktické aspekty rozvoje pohybových schopností.
- 11. Specifika posilování mládeže, žen a seniorů.
- 12. Základy didaktiky tělesné výchovy (didakticko-organizační formy práce, didaktické řídící styly, didaktické zásady, metody a postupy, struktura cvičební jednotky).
- 13. Zásobník posilovacích cvičení vybraných povrchově uložených svalů (bez náčiní, s náčiním a pomocí posilovacích strojů). Prostřednictvím zpětné vazby jejich přesné provádění, s vědomou kontrolou a optimálním dýcháním.
- 14. Praktický nácvik plaveckých způsobů kraul, znak a prsa. Praktický nácvik dovedností vodní záchrany. Cvičení a hry ve vodě. Organizační a právní aspekty pohybových aktivit ve vodě.
- Literatura
- povinná literatura
- KUDLÁČEK, M a al ET. Základy aplikovaných pohybových aktivit. Olomouc: Univerzita Palackého, 2014. ISBN 978-80-244-3954-9. info
- VILÍMOVÁ, V. Didaktika tělesné výchovy. 2. přeprac. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-4936-9. info
- doporučená literatura
- ČERVENKOVÁ, R a KOLÁŘ. Labyrint pohybu. Praha: Vyšehrad, 2018. ISBN 978-80-7429-975-9. info
- BLAHUTKOVÁ, M. Pohybový aparát a zdraví. Brno: Paido, 2017. ISBN 978-80-7315-265-9. info
- ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, M., P. TILINGER a V. HOŠEK. Projekty utváření pozitivního postoje dětí k pohybovým aktivitám. Praha: Vysoká škola tělesné výchovy a sportu Palestra, 2017. ISBN 978-80-87723-40-1. info
- BERNACIKOVA, M. a J CACEK L DOVRTĚLOVÁ ET AL. Regenerace a výživa ve sportu. 2. přepr. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8810-8. info
- NECHLEBOVÁ, E. Zdravotní tělesná výchova – II. část. Praha: Vysoká škola tělesné výchovy a sportu Palestra, 2017. ISBN 978-80-87723-36-4. info
- MATOUŠOVÁ, M. Zdravotní tělesná výchova - I. část. Praha: Vysoká škola tělesné výchovy a sportu Palestra, 2016. ISBN 978-80-87723-22-7. info
- BEERMANN-HAGEL, M SCHUBACH a O E TORNOW. Hry na semináře a workshopy: 124 kreativních her. 2. vyd. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5514-4. info
- JEBAVÝ, R a ZUMR. osilování s balančními pomůckami. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5130-6. info
- PANUŠKA, P. Rozvoj vytrvalostních schopností. Praha: Mladá fronta, 2014. ISBN 978-80-204-3391-6. info
- PERIČ, T. Sportovní příprava dětí. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4218-2. info
- SIGMUND, E a SIGMUNDOVÁ. Pohybová aktivita pro podporu zdraví dětí a mládeže. Olomouc: Univerzita Palackého, 2011. ISBN 978-80-244-2811-6. info
- BURSOVÁ, M. Kompenzační cvičení: uvolňovací, protahovací, posilovací. 1. vyd. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0948-1. info
- Metody hodnocení
- Docházka 80 % Zápočtový test (2x + min. 70% úspěšnost)
- Informace učitele
- Předmět je koncipován jako praktický. Poskytuje vědomosti a dovednosti z oblasti didaktiky tělesné výchovy, kdy uvede studenty do problematiky didaktické terminologie, představit teoretický základ didaktiky tělesné výchovy se zaměřením na realizaci a zpětnou analýzu. Obsahem předmětu jsou i didaktické zásady protahovacích a posilovacích cvičení vybraných povrchově uložených svalů s ohledem na jejich dysbalanční náchylnost a didaktické aspekty posilování mládeže, žen a seniorů. Dále techniky plaveckých způsobů, dopomoci unavenému plavci, záchrany tonoucího, organizace a řízení pohybových aktivit ve vodě.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/leto2024/FYDID11212