FYPAZ4600 Pohybové aktivity zdravotně postižených

Vysoká škola zdravotnická
léto 2025
Rozsah
0/2. 1 kr. Ukončení: z.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cíle studijního předmětu:
seznámit studenty s možnostmi pohybových a sportovních aktivit vhodných pro klienty s různým typem zdravotního postižení.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student/ka umí:
- charakterizovat jednotlivá zdravotní postižení
- popsat klasifikaci pro sport zdravotně postižených
- vyjmenovat možnosti pohybových aktivit zdravotně postižených
- navrhnout vhodnou pohybovou aktivitu pro zdravotně postiženého
- vést cvičební jednotku pro jednotlivá zdravotní postižení
Osnova
  • Obsahové zaměření cvičení:
  • 1. Význam sportovních aktivit pro lidi se zdravotním postižením (fyziologický i psychologický, metodika tělovýchovné práce se zdravotně postiženým).
  • 2. Organizace pohybových aktivit pro zdravotně postižené v ČR a ve světě.
  • 3. Vhodné pohybové aktivity (rekreační i závodní) pro vozíčkáře.
  • 4. Vhodné pohybové aktivity (rekreační i závodní) pro DMO.
  • 5. Vhodné pohybové aktivity (rekreační i závodní) pro mentálně postižené.
  • 6. Vhodné pohybové aktivity (rekreační i závodní) pro amputáře s vysokou amputací.
  • 7. Vhodné pohybové aktivity (rekreační i závodní) pro amputáře s nízkou amputací a amputací na HK.
  • 8. Vhodné pohybové aktivity (rekreační i závodní) pro zrakově postižené.
  • 9. Vhodné pohybové aktivity (rekreační i závodní) pro sluchově postižené.
  • 10. Vhodné pohybové aktivity (rekreační i závodní) pro neuromuskulární onemocnění.
  • 11. Vhodné pohybové aktivity (rekreační i závodní) pro interní oslabení.
Literatura
    povinná literatura
  • BUCHTELOVÁ, E a CHARVÁTOVÁ. Fyzioterapie v indikační oblasti II: učební text. Ústí nad Labem: UJEP FZS, 2017. ISBN 978-80-7561-060-7. info
  • LEVITOVÁ, A. a B. HOŠKOVÁ. Zdravotně-kompenzační cvičení. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-4836-8. info
    doporučená literatura
  • HOSKOVCOVÁ, M., V. HRADIL a D. JANDOVÁ. Léčebná rehabilitace bolestivých stavů hybné soustavy. Praha: Raabe, 2017. ISBN 978-80-7496-304-9. info
  • VACEK, J., I. WURSTOVÁ a J. KŘÍŽ A KOL. Léčebná rehabilitace u neurologických diagnóz. 1. díl. Praha: Raabe, 2017. ISBN 978-80-7496-309-4. info
  • FORMANOVÁ, P. a D. JANDOVÁ. Léčebná rehabilitace u neurologických diagnóz. 2. díl, Náhlé cévní mozkové příhody. Praha: Raabe, 2017. ISBN 978-80-7496-310-0. info
  • JANDOVÁ, D., M. KUBÍČEK a I. VESELÁ. Léčebná rehabilitace v ortopedii a revmatologii. Praha: Raabe, 2017. ISBN 978-80-7496-312-4. info
  • KOČOVÁ, H. Spinální svalová atrofie v souvislostech. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-247-5705-6. info
  • KOBROVÁ, J. a R. VÁLKA. Terapeutické využití tejpování. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0181-8. info
  • HOŠOVÁ, P., M. HŮRKOVÁ a M. MICHÁLEK. Manuál pomoci nevidomým. Praha: Okamžik, 2015. ISBN 978-80-86932-41-5. info
  • BUCHTELOVÁ, E. Fyzioterapie v traumatologii a ortopedii. 2. vyd. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2014. ISBN 978-80-7414-728-9. info
  • SMOLÍKOVÁ, L a MÁČEK. Respirační fyzioterapie a plicní rehabilitace. Brno: NCO NZO, 2010. ISBN 978-80-7013-527-3. info
Metody hodnocení
Docházka 80 %
Zápočtový test (min. 70% úspěšnost)
Informace učitele
Předmět je koncipován jako praktický celek a jeho cílem je seznámit studenty s pohybovými aktivitami postižených, a tak rozšířit jejich vědomosti a dovednosti.

  • Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/leto2025/FYPAZ4600