VSSOC2241 Sociologie

Vysoká škola zdravotnická
léto 2025
Rozsah
5k+9s. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Zuzana Ticháčková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ing. Kristián Šrám (cvičící)
Mgr. Zuzana Ticháčková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Zuzana Ticháčková, Ph.D.
Vysoká škola zdravotnická
Kontaktní osoba: Mgr. Lucie Škorpíková
Předpoklady
KREDITY_MIN(86)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíle studijního předmětu:
pochopit složitosti socializace člověka, poukázat na vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, na zákonitosti vývoje a na problematiku zdraví a nemoci ze sociologického hlediska. Seznámit se základními kategoriemi sociologie, s poznatky o sociálních vztazích uvnitř profesní skupiny. Zprostředkovat poznatky a názory na vybrané společenské jevy a procesy, včetně oblasti zdraví a nemoci, zdravotní péče. Seznámit s historickými, kulturními a sociálními souvislostmi genderových otázek, s postavením žen a mužů na trhu práce, s otázkami nerovnosti a diskriminace, s postavením ženy a muže v rodině.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student/ka umí:
- používat správně sociologickou terminologii
- aplikovat metody a techniky sociologického výzkumu v praxi
- popsat strukturu společnosti
- objasnit vybrané sociální jevy a procesy
- definovat zdraví a nemoc ze sociologického hlediska
Osnova
  • 1. Sociologie jako vědecká disciplína. Historický vznik disciplíny. • 2. Základní sociologická paradigmata a přístupy. • 3. Člověk ve společnosti - kultura, jednotlivec, společnost a socializace. • 4. Konformita, deviace a sociální kontrola. • 5. Sociální stratifikace a mobilita. Společenské vrstvy, třídy, elity. Vertikální a horizontální mobilita. • 6. Sociální skupina, sociální instituce, organizace a byrokracie. • 7. Ekonomická sociologie, pracovní trh a globalizace. • 8. Vývoj a dynamika současných společností. Demografické trendy v ČR a EU. • 9. Metody a techniky sociologického výzkumu. Kvalitativní a kvantitativní výzkumné metody. Fáze sociologického výzkumu. • 10. Vymezení předmětu sociologie medicíny. Definice zdraví a nemoci. Fáze nemoci. Sociální důsledky. Chronická nemoc.
Literatura
    povinná literatura
  • KŘÍŽOVÁ, E. SOS – sociologie pro pomáhající profese. Praha: Univerzita Karlova, 2017. ISBN 978-80-246-3650-4. info
  • HAVLÍK, R. Úvod do sociologie. 6. vyd. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-2843-1. info
  • SEKOT, A. Základy sociologie: aktuální problémy soudobé společnosti. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-6788-2. info
    doporučená literatura
  • MYERS, D.G. Sociální psychologie. Brno: Edika, 2016. ISBN 978-80-266-0871-4. info
  • DUNDELOVÁ, J. Úvod do sociální psychologie. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7932-8. info
  • GIDDENS, A. Sociologie. Praha: ARGO, 2013. ISBN 978-80-257-0807-1. info
  • JANDOUREK, J. Slovník sociologických pojmů. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3679-2. info
  • OLŠOVSKÝ, J. Slovník filozofických pojmů současnosti. 3. rozprac. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3613-6. info
  • NOVOTNÁ, E. Sociologie sociálních skupin. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2957-2. info
  • BÁRTLOVÁ, S. a S. MATULAY. Sociologie zdraví, nemoci a rodiny. Martin: Osveta, 2009. ISBN 978-80-8063-306-6. info
  • URBAN, L. a J. DUBSKÝ. Sociální deviace. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2008. ISBN 978-80-7380-133-5. info
  • ČÍRTKOVÁ, L. a P. VITOUŠOVÁ. Pomoc obětem (a svědkům) trestných činů. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2014-2. info
Výukové metody
Kurz nepracuje s tradičním rozdělením mezi přednáškami a cvičeními, místo toho kombinuje různé formy interakce a aktivit, aby podpořil hlubší porozumění sociologickým konceptům a teoriím a schopnost jejich aplikace a praktického využití. Didakticky je kurz postaven na metodách participativní výuky. Aktivity v hodině zahrnují diskuse v malých skupinách, debaty v rámci celé skupiny, mini-přednášky a různé skupinové úkoly
Metody hodnocení
Odevzdání mini-esejí na zvolené téma v rámci zkouškového období. Studenti si mohou vybrat ze sady otevřených otázek, které směrují k aplikaci probraných témat.
Informace učitele
Předmět je koncipován převážně teoreticko-praktický. Seznamuje studenty s problémy společnosti a sociálních skupin, které mají vliv na poskytování ošetřovatelské péče. Vede studenty ke komplexnímu a všestrannému nazírání na jevy a procesy ve společnosti ve vztahu k medicíně a ošetřovatelství. Studijní pomůcky: GOLDÍROVÁ, A. Sociologie. Studijní materiál – e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004. Zdravotnické portály dle uvážení vyučujícího (např. MZ ČR, NCO NZO, SZÚ, ČAS, MEFANET, EDU SESTRA, B. BRAUN, Hospital TV).
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2020, zima 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.