ZZOPED2242 Ošetřovatelská péče v pediatrii

Vysoká škola zdravotnická
léto 2025
Rozsah
18k+36s. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Marie Vlachová (přednášející)
PhDr. Hana Belejová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Řehořová
Předpoklady
KREDITY_MIN(78)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíle studijního předmětu:
Získat základní poznatky o tělesném a duševním vývoji zdravého a nemocného dítěte, seznámit s odlišnostmi péče o děti dle věku, zejména s akutními stavy z hlediska ohrožení života dítěte jako teoretickým základem pro práci na úsecích neodkladné péče. Získat poznatky o příčinách, projevech, diagnostických, terapeutických postupech při intoxikacích a náhlých stavech v pediatrii, získat znalosti o specifické problematice odborné ošetřovatelské péče o nemocné děti seznámit s problematikou týraných dětí.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student/ka umí:
- používat odbornou terminologii
- popsat zvláštnosti růstu a vývoje dětí
- charakterizovat zvláštnosti ošetřovatelské péče o novorozence, kojence, batolata, děti předškolního věku, děti školního věku a adolescenty
- popsat patofyziologii, etiologii, symptomatologii, diagnostiku a terapii u náhlých stavů u dětí
- orientovat se v diagnostice náhlých stavů u dětí,
- používat farmakoterapii v dětském věku
- demonstrovat výkony a postupy dle kompetencí stanovených právními předpisy
Osnova
  • Obsahové zaměření individuální práce studentů:
  • 1. Rozdělení dětského věku, psychomotorický a smyslový vývoj. Očkování. Základy vyšetření dítěte v jednotlivých věkových obdobích
  • 2. Infekční choroby dětského věku. Charakteristika onemocnění, příčiny, klinický obraz, vyšetřovací metody, terapeutický postup
  • 3. Urgentní stavy v pediatrii. Úrazy a otravy v dětském věku. Naléhavé diagnostické a léčebné výkony v dětském věku
  • 4. Syndrom náhlého úmrtí kojence
  • 5. Základní postupy v poskytování první pomoci a resuscitační péče podle věku
  • 6. Týrané a zneužívané dítě, dítě v bezprostředním ohrožení života.
  • 7. Ošetření novorozence
  • 8. Resuscitace novorozence
  • 9. Poresuscitační péče
Literatura
    povinná literatura
  • KLÍMA, J a KOLEKTIV. Pediatrie pro nelékařské zdravotnické obory. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5014-9. info
  • MUNTAU, A.C. Pediatrie. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4588-6. info
    doporučená literatura
  • NANDA. Ošetřovatelské diagnózy Definice a klasifikace 2015-2017. 1. české vyd. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5412-3. info
  • KIKALOVÁ, K a KOPECKÝ. Biologie a nemoci dětí. Olomouc: UP v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-4020-0. info
  • SIKOROVÁ, L. Dětská sestra v primární a komunitní péči. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3592-4. info
  • SIKOROVÁ, L. Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3593-1. info
  • FENDRYCHOVÁ, J. Základní ošetřovatelské postupy v péči o novorozence. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3940-3. info
  • SLEZÁKOVÁ, L. Ošetřovatelství v pediatrii. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3286-2. info
  • FENDRYCHOVÁ, J. Vybrané kapitoly z ošetřovatelské péče v pediatrii II. Péče o novorozence. Brno: NCO NZO, 2009. ISBN 978-80-7013-489-4. info
  • HLADÍK, M. Dětské lékařství pro studenty ošetřovatelství. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2008. ISBN 978-80-7248-472-0. info
  • SEDLÁŘOVÁ, P. Základní ošetřovatelská péče v pediatrii. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1613-8. info
Metody hodnocení
Na webovém portálu IS student vypracuje testy – testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 300 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále IS v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů. Studenti dále řeší zadané úkoly, např. případové studie, prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia.
Informace učitele
Předmět pediatrie je součástí komplexu klinických oborů. Je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Seznamuje studenty s vývojem zdravého i nemocného dítěte, s péčí o zdraví dítěte, prevenci onemocněni a nemocemi dětského věku v celém spektru klinických oborů. Důraz je kladen na odlišnosti diagnostiky a léčby onemocnění, včetně odlišností multidisciplinární péče v oblasti ambulantní, jednodenní i lůžkové péče.

Studijní pomůcky:
VLACHOVÁ, M. Ošetřovatelská péče o nemocné v pediatrii. Studijní materiál – e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004.
Cvičné kazuistiky.
Instruktážní videa.
Zdravotnické portály dle uvážení vyučujícího (např. MZ ČR, NCO NZO, SZÚ, ČAS, MEFANET, EDU SESTRA, B. BRAUN, Hospital TV).
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2020, zima 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.