VSBIF5022 Biofyzika

Vysoká škola zdravotnická
zima 2015
Rozsah
8/4. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof., MUDr., RNDr. Jiří Beneš, DrSc., CSc. (přednášející)
Garance
prof., MUDr., RNDr. Jiří Beneš, DrSc., CSc.
Vysoká škola zdravotnická
Předpoklady
Odborná latinská terminologie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Seznamuje studenty se základy biofyziky a jejím využitím v oblasti medicinských diagnostických a léčebných metod. Studenti získají základní informace o fyzikálních odlišnostech jednotlivých metod a jejich biologických účincích. Seznámí se s jednotlivými druhy těchto metod a přístroji, kterými jsou tato vyšetřeni prováděna.

Cílem předmětu je seznamuje studenty s fyzikálními principy jednotlivých metod, s jednotlivými přístrojovými metodami, s významem přípravy pacientů k těmto vyšetřením.
Osnova
  • Stavba hmoty (typy silových interakcí, kvantová čísla, struktura elektronového obalu atomu, excitace, ionizace, jádro atomu, jaderné síly, vazebná energie jádra, magnetické vlastnosti jader, nukleární magnetická rezonance)
  • Biofyzika buňky, molekulární vlastnosti plynů, kapalin (rozpustnost plynů, povrchové napětí, fyzikální podstata sedimentace krve
  • Dynamika - gravitační pole, využití odstředivé síly ve zdravotnictví, odstředivky, fyzikální podstata sedimentace krve, kosmický výzkum a jeho význam ve zdravotnictví (beztížný stav a stav přetížení organismu)
  • Mechanika tekutin - působení vnějšího tlaku na organismus, hyperbarická komora, kesonova nemoc, dýchání, fyzikální základy dýchání, krevní oběh a krevní tlak, měření krevního tlaku
  • Molekulární biofyzika a termodynamika - pevné látky a kapaliny, regulace teploty lidského těla, přeměna energie v organismu, sterilizace, autokláv, destilace, termostat, inkubátor, deformace pevného tělesa a její význam ve zdravotnictví, vliv vlhkosti vzduchu na organismus, kryochirurgie, význam místního zmrazení patologické tkáně, termografie
  • Bioakustika (ultrazvuk, biofyzika slyšení, klinické využití rázových vln a ultrazvuku). Mechanické kmitání a vlnění - poslech (auskultace), poklep (perkuse), fonendoskop, audiometr, ultrazvuk a infrazvuk (účinky a užití v diagnostice a terapii), vliv hluku na organismus, ochrana proti hluku na pracovišti
  • Elektřina a magnetismus - stejnosměrný elektrický proud (účinky, galvanizace, iontoforeza, elektroforéza), střídavý elektrický proud (účinky a jeho využití ve zdravotnictví, střídavý elektrický proud o nízké frekvenci (využití jeho dráždivých účinků), vysokofrekvenční střídavý proud a elektromagnetické vlnění, diatermie, měření akčních potenciálů lidského těla, ionizace plynů a výboje v plynech, využití obrazovky pro elektrické monitorování fyziologických funkcí organismu, bezpečnost při práci s elektrickým proudem
  • Biologické aspekty atomové fyziky – rentgenové záření, jeho vlastnosti a využití v praxi, biologické účinky záření, ochrana před škodlivými účinky záření (akutní nemoc z ozáření), nukleární magnetická rezonanace, radionuklidová scintigrafie, PET

  • Obsahové zaměření cvičení:
  • Působení vnějšího tlaku na organismus, hyperbarická komora, kesonova nemoc. Dýchání, fyzikální základy dýchání. Krevní oběh a krevní tlak, měření krevního tlaku
  • Regulace teploty lidského těla. Přeměna energie v organismu. Sterilizace, autokláv. Destilace, termostat, inkubátor
  • Fyzikální vyšetřovací metody poslech laminární a turbulentní proudění, vady oka a korekce vad, osvětlení na pracovišti
  • Účinky elektrického proudu na organismus, terapeutické využití elektřiny
Literatura
    povinná literatura
  • SOCHOROVÁ, H. Základy biofyziky pro bakalářské studium. Ostrava: Ostravská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7368-466-2. info
Metody hodnocení
Individuálním řízeným samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Tyto prvky ověřují, do jaké míry studenti pochopili látku, a motivují je k dalšímu studiu. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 250 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia.
Informace učitele
Rozsah individuální práce studentů je 10 hodin
Doporučený ročník a semestr: 1. ročník (ZS)

Obsahové zaměření individuální práce studentů:
.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019.
  • Statistika zápisu (zima 2015, nejnovější)
  • Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2015/VSBIF5022