VŠZDRAV:VSBIF5022 Biofyzika - Informace o předmětu
VSBIF5022 Biofyzika
Vysoká škola zdravotnickázima 2015
- Rozsah
- 8/4. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof., MUDr., RNDr. Jiří Beneš, DrSc., CSc. (přednášející)
- Garance
- prof., MUDr., RNDr. Jiří Beneš, DrSc., CSc.
Vysoká škola zdravotnická - Předpoklady
- Odborná latinská terminologie
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Všeobecná sestra (program VŠZDRAV, OSE)
- Cíle předmětu
- Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Seznamuje studenty se základy biofyziky a jejím využitím v oblasti medicinských diagnostických a léčebných metod. Studenti získají základní informace o fyzikálních odlišnostech jednotlivých metod a jejich biologických účincích. Seznámí se s jednotlivými druhy těchto metod a přístroji, kterými jsou tato vyšetřeni prováděna.
Cílem předmětu je seznamuje studenty s fyzikálními principy jednotlivých metod, s jednotlivými přístrojovými metodami, s významem přípravy pacientů k těmto vyšetřením. - Osnova
- Stavba hmoty (typy silových interakcí, kvantová čísla, struktura elektronového obalu atomu, excitace, ionizace, jádro atomu, jaderné síly, vazebná energie jádra, magnetické vlastnosti jader, nukleární magnetická rezonance)
- Biofyzika buňky, molekulární vlastnosti plynů, kapalin (rozpustnost plynů, povrchové napětí, fyzikální podstata sedimentace krve
- Dynamika - gravitační pole, využití odstředivé síly ve zdravotnictví, odstředivky, fyzikální podstata sedimentace krve, kosmický výzkum a jeho význam ve zdravotnictví (beztížný stav a stav přetížení organismu)
- Mechanika tekutin - působení vnějšího tlaku na organismus, hyperbarická komora, kesonova nemoc, dýchání, fyzikální základy dýchání, krevní oběh a krevní tlak, měření krevního tlaku
- Molekulární biofyzika a termodynamika - pevné látky a kapaliny, regulace teploty lidského těla, přeměna energie v organismu, sterilizace, autokláv, destilace, termostat, inkubátor, deformace pevného tělesa a její význam ve zdravotnictví, vliv vlhkosti vzduchu na organismus, kryochirurgie, význam místního zmrazení patologické tkáně, termografie
- Bioakustika (ultrazvuk, biofyzika slyšení, klinické využití rázových vln a ultrazvuku). Mechanické kmitání a vlnění - poslech (auskultace), poklep (perkuse), fonendoskop, audiometr, ultrazvuk a infrazvuk (účinky a užití v diagnostice a terapii), vliv hluku na organismus, ochrana proti hluku na pracovišti
- Elektřina a magnetismus - stejnosměrný elektrický proud (účinky, galvanizace, iontoforeza, elektroforéza), střídavý elektrický proud (účinky a jeho využití ve zdravotnictví, střídavý elektrický proud o nízké frekvenci (využití jeho dráždivých účinků), vysokofrekvenční střídavý proud a elektromagnetické vlnění, diatermie, měření akčních potenciálů lidského těla, ionizace plynů a výboje v plynech, využití obrazovky pro elektrické monitorování fyziologických funkcí organismu, bezpečnost při práci s elektrickým proudem
- Biologické aspekty atomové fyziky – rentgenové záření, jeho vlastnosti a využití v praxi, biologické účinky záření, ochrana před škodlivými účinky záření (akutní nemoc z ozáření), nukleární magnetická rezonanace, radionuklidová scintigrafie, PET
- Působení vnějšího tlaku na organismus, hyperbarická komora, kesonova nemoc. Dýchání, fyzikální základy dýchání. Krevní oběh a krevní tlak, měření krevního tlaku
- Regulace teploty lidského těla. Přeměna energie v organismu. Sterilizace, autokláv. Destilace, termostat, inkubátor
- Fyzikální vyšetřovací metody poslech laminární a turbulentní proudění, vady oka a korekce vad, osvětlení na pracovišti
- Účinky elektrického proudu na organismus, terapeutické využití elektřiny
Obsahové zaměření cvičení:- Literatura
- povinná literatura
- SOCHOROVÁ, H. Základy biofyziky pro bakalářské studium. Ostrava: Ostravská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7368-466-2. info
- Metody hodnocení
- Individuálním řízeným samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Tyto prvky ověřují, do jaké míry studenti pochopili látku, a motivují je k dalšímu studiu. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 250 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia. - Informace učitele
- Rozsah individuální práce studentů je 10 hodin
Doporučený ročník a semestr: 1. ročník (ZS)
Obsahové zaměření individuální práce studentů:
. - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2015/VSBIF5022