VSFYZ1902 Fyziologie

Vysoká škola zdravotnická
zima 2015
Rozsah
12/6. 2 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
Vyučující
doc. MUDr. Ladislav Horák, DrSc. (přednášející)
Garance
doc. MUDr. Ladislav Horák, DrSc.
Vysoká škola zdravotnická
Předpoklady
Anatomie, Odborná latinská terminologie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Navazuje na poznatky získané v anatomii. Seznamuje s fyziologickými funkcemi jednotlivých orgánových systémů a organismu jako celku.

Cílem předmětu je seznamuje s fyziologií jednotlivých orgánových systémů a zdravého organismu jako celku tak, aby bylo možné chápat jeho reakce za patologických podmínek.
Osnova
  • Fyziologické principy. Vliv životního prostředí na fyziologické funkce
  • Fyziologie a patofyziologie krve, oběhu krve a lymfy
  • Fyziologie a patofyziologie imunity
  • Fyziologie a patofyziologie dýchání
  • Fyziologie a patofyziologie trávení a vstřebávání. Fyziologie a patofyziologie jater
  • Fyziologie a patofyziologie metabolismu. Fyziologie a patofyziologie výživy
  • Fyziologie a patofyziologie výměny tepla a kůže
  • Fyziologie a patofyziologie ledvin a vylučování
  • Fyziologie a patofyziologie vnitřního prostředí. Fyziologie a patofyziologie žláz s vnitřní sekrecí
  • Fyziologie a patofyziologie rozmnožování a těhotenství
  • Obecná neurofyziologie. Fyziologie a patofyziologie CNS
  • Fyziologie a patofyziologie svalstva a pohybového aparátu

  • Obsahové zaměření cvičení:
  • Pozorování fygocytózy a pinocytózy, mitotického dělení. Vyšetření svalového tonusu a reflexní činnosti
  • Vyšetření sedimentace a osmotické rezistence. Vyšetření krevního obrazu (určení počtu erytrocytů a leukocytů, diferenciální obraz krevní)
  • Měření vitální kapacity plic. Poslech a poklep, stanovení hranic pleury. Vyšetření srdce EKG. Poslech a poklep, stanovení hranic, měření TK
  • Pozorování účinků pepsinu na svalovou tkáň. Pozorování emulgačních účinků žluči. Měření bazálního metabolizmu. Stanovení BMI (Body mass index). Měření pH moči, vyšetření sedimentu. Vyšetření kožní citlivosti
  • Vyšetření zraku, sluchu a rovnováhy
  • Zjišťování IQ. Vyšetření krátkodobé paměti (Kimova a Setonova hra v lékařské praxi)
Literatura
    doporučená literatura
  • GALBAVÝ, Š. a M. ŠRAMKA. Somatológia- základy anatómie a fyziológie pre humanitné smery. Bratislava: Samosato, 2010. ISBN 978-80-89464-01-2. info
  • BUŽGA, M. Praktická cvičení z fyziologie. Ostrava: FZS OU, 2007. ISBN 978-80-7368-465-5. info
Metody hodnocení
Individuálním řízeným samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Tyto prvky ověřují, do jaké míry studenti pochopili látku, a motivují je k dalšímu studiu. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 250 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia.
Informace učitele
    Rozsah individuální práce studentů je 28 hodin
    Doporučený ročník a semestr: 1. ročník (ZS)

    Obsahové zaměření individuální práce studentů:
  • Fyziologie buňky - Získávání energie buňkou. Polarizace buněčné membrány. Iontové kanály a jejich funkce
  • Fyziologie svalové tkáně - Molekulární podstata kontrakce. Formy kontrakce. Energetická bilance svalové kontrakce
  • Fyziologie krve - Nárazníkový systém krve. Funkce hemoglobinu. Metabolizmus hemoglobinu. Hemostáza. Mechanizmus hemokoagulace. Fibrinolýza
  • Fyziologie imunitního systému - Nespecifická imunita a její mechanizmy. Specifická imunita. Mechanizmy humorální a buněčně zprostředkované imunity
  • Fyziologie oběhu krve a lymfy - Elektrokardiogram. Zevní projevy srdeční činnosti. Hemodynamika krevního oběhu. Tok a tlak krve v tepnách. Mikrocirkulace. Tok krve a tlak v žilách. Řízení krevního oběhu
  • Fyziologie dýchání - Ventilace plic a její mechanizmus. Plicní kapacita. Plicní cirkulace a perfůze. Transport dýchacích plynů. Regulační mechanizmy dýchání
  • Fyziologie trávení a vstřebávání - Hormony GIT a jejich funkce. Řízení příjmu potravy. Tvorba trávících šťáv a její regulace. Sekreční a mechanická funkce žaludku, tenkého a tlustého střeva, regulační mechanizmy. Mechanizmus rezorpce. Rezorpce cukrů, proteinů a lipidů. Vstřebávání vody a iontů. Zásady racionální výživy. Výživa v těhotenství. Přeměna látek a energií
  • Termoregulace - Produkce tepla v organizmu. Výdej tepla. Regulace tělesné teploty
  • Fyziologie ledvin - Renální cirkulace. Glomerulární filtrace a tubulární procesy. Řízení exkreční činnosti ledvin
  • Acidobazická rovnováha tělesných tekutin - CO2 – bakarbonátový systém. Podíl ledvin, dýchání a činnosti GIT na regulaci acidobazické rovnováhy
  • Hormonální regulace - Základní mechanizmy endokrinních regulací. Homeostáza a hormony. Řízení kalcémie a glykémie. Hormonální účast na řízení krevního tlaku. Stresová reakce. Tvorba pohlavních hormonů
  • Fyziologie těhotenství - Fyziologické pochody oplození, nidace a placentace. Funkce placenty, placentární hormony, fetoplacentární jednotka. Pohlavní diferenciace. Fyziologie plodu. Plodová voda, její tvorba, složení a funkce. Tvorba a vylučování mekonia. Změny u ženy během těhotenství. Fyziologie mechanizmu porodu. Adaptace novorozence na náhlou změnu prostředí. Vývoj imunity a termoregulace. Laktace a její řízení. Fyziologie šestinedělí.
  • Fyziologie nervové činnosti I - Klidový a akční potenciál nervového vlákna. Vzruch a jeho šíření. Synapse, podstata jejich funkce. Receptorový potenciál a vzruchová aktivita. Funkce talamu. Zrak, jeho podstata, zraková ostrost. Akomodace. Adaptace na světlo a tmu. Barevné vidění. Fyziologie sluchu. Hladina zvuku a hlasitosti. Převod a percepce zvuku. Hybnost a její řízení. Podíl retikulární formace a bazálních ganglií na řízení hybnosti. Pyramidový aextrapyramidový systém
  • Fyziologie nervové činnosti II - Elektrické vlastnosti mozkové tkáně. Elektrocefalogram. Funkční stavy mozkové kůry
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019.
  • Statistika zápisu (zima 2015, nejnovější)
  • Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2015/VSFYZ1902