VSLAT9486 Odborná latinská terminologie

Vysoká škola zdravotnická
zima 2015
Rozsah
0/17. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Bořek Neškudla, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Bořek Neškudla, Ph.D.
Vysoká škola zdravotnická
Předpoklady
Anatomie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je koncipován jako praktický. Seznamuje studenty s latinskou gramatikou a terminologií. Studenti získají základy latinského jazyka potřebné pro studium odborných předmětů a pro budoucí povolání. Základní znalost odborné latiny výrazně napomáhá pochopení odborného zdravotnického jazykového projevu.

Cílem předmětu je osvojit si latinské terminologické lexikum medicíny, deklinační a konjugační systém latiny, sestavovat a analyzovat slovní spojení, práci s odborným textem.
Literatura
    povinná literatura
  • MAREČKOVÁ, E. a H. REICHOVÁ. Úvod do lékařské terminologie. Základy latiny s přihlédnutím k řečtině. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5576-6. info
  • PLAŠILOVÁ, J. a O. KOTT. Základy latinské lékařské terminologie pro bakalářské zdravotnické obory. Plzeň: ZČU, 2011. ISBN 978-80-7043-977-7. info
  • SCHAREIKA, H. Stručná gramatika latiny. Praha: Klett, 2007. ISBN 978-80-86906-83-6. info
    doporučená literatura
  • Česko/latinský slovník starověké i současné latiny. Praha: Leda, 2007. ISBN 80-7335-032-7. info
Metody hodnocení
Individuálním řízeným samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Tyto prvky ověřují, do jaké míry studenti pochopili látku, a motivují je k dalšímu studiu. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 150 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia.
Informace učitele
    Rozsah individuální práce studentů je 10 hodin
    Doporučený ročník a semestr: 1. ročník (ZS)

    Obsahové zaměření individuální práce studentů:
  • Vznik a vývoj latinského jazyka, starověká medicína, počátky odborného názvosloví, latinská abeceda, výslovnost, délka slabik, přízvuk
  • Adjektiva 1 až 3 deklinace, substantiva 1 až 3 deklinace
  • Verba 1 až 3 konjugace
  • Číslovky – základní, řadové
  • Gramatika II., latinské prefixy a sufixy
  • Řecká substantiva, slovotvorba, řecké prefixy a sufixy
  • Diagnóza, pitevní protokol. Odborná terminologie
  • Čtení a překlad jednoduchých odborných textů
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019.
  • Statistika zápisu (zima 2015, nejnovější)
  • Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2015/VSLAT9486