VŠZDRAV:VSMEI9566 Mikrobiologie, epidemiologie a - Informace o předmětu
VSMEI9566 Mikrobiologie, epidemiologie a imunologie
Vysoká škola zdravotnickázima 2015
- Rozsah
- 10/15. 2 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
- Vyučující
- doc. MUDr. Lidmila Hamplová, PhD. (přednášející)
- Garance
- doc. MUDr. Lidmila Hamplová, PhD.
Vysoká škola zdravotnická - Předpoklady
- Odborná latinská terminologie, Biochemie, Genetika, Fyziologie, Ochrana veřejného zdraví, Veřejné zdravotnictví, Zdravý životní styl
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Všeobecná sestra (program VŠZDRAV, OSE)
- Cíle předmětu
- Předmět je koncipován tematicky jako teoreticko-praktický celek. Studenti se seznámí s nejdůležitějšími obecnými vlastnostmi mikroorganismů. Předmět poskytne základní strukturu poznatků z bakteriologie, virologie, parazitologie a mykologie. Studenti se seznámí se zásadami bezpečnosti práce na rizikovém pracovišti, získají podrobné znalosti o zásadách správného odběru a zasílaní infekčního materiálu, seznámí se s nejdůležitějšími laboratorními mikrobiologickými vyšetřovacími metodami. Seznamuje se základními poznatky z oblasti imunologie, imunity organismu a očkovaní. Dále seznamuje studenty se základními imunologickými technikami, vyšetřeními a léčbou.
Cílem předmětu je seznamit se základními poznatky z oblasti imunologie, imunitě organismu, očkování, se základními imunologickými technikami, vyšetřeními a léčbou, s nejdůležitějšími laboratorními mikrobiologickými vyšetřovacími metodami. Získat znalosti zásad bezpečnosti práce na rizikovém pracovišti a pochopit významu protiepidemických opatření. Získat podrobné znalosti o zásadách správného odběru a zasílání infekčního materiálu. Seznámit s organizací institucí zabezpečujících primární prevenci ochrany zdraví v souvislosti s vlivy infekčních agens. - Osnova
- Mikrobiologie. Morfologie bakterií. Základní vlastnosti bakterií. Fyziologie bakteriální buňky
- Speciální bakteriologie - nejvýznamnější patogenní mikroorganizmy působící onemocnění člověka a jejich kultivace. Antibiotika a chemoterapeutika. Antibiotická rezistence
- Mikrobiologická diagnostika
- Speciální virologie a mykologie. Mykologická a virologická epidemiologie
- Epidemiologie jako vědní obor, terminologie v epidemiologii. Obecná a speciální epidemiologie. Epidemiologie deskriptivní, analytická a experimentální
- Proces šíření nákaz v populaci a jeho články - zdroj nákazy, cesty přenosu, vnímavý organizmus. Očkování
- Nozokomiální nákazy - prevence, evidence, hlášení. MRSA
- Epidemiologie alimentárních, respiračních, transmisivních a kontaktních nákaz a nákaz přenosných krví
- Základy imunologie. Aktivní a pasivní imunita. Imunita specifická a nespecifická. Serologické přehledy
- Poruchy imunity vrozené a získané
- Odběr, zasílání, dokumentace, evidence a transport biologického materiálu
- Barvení dle Grama. Kultivace bakterií - kultivační půdy
- Epidemiologická pracovní metoda
- Epidemiologické studie
- Základy a principy vyšetřovacích metod v mikrobiologii
- Imunologické vyšetřovací metody
- Charakteristika skupin nákaz dle typu přenosu původce, příklady onemocnění
Obsahové zaměření cvičení:- Literatura
- povinná literatura
- KUDLOVÁ, E. et al. Hygiena výživy a nutriční epidemiologie. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1735-0. info
- SCHINDLER, J. Mikrobiologie-pro studenty zdravotnických oborů. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-3170-4. info
- RYŠKOVÁ, O. Základy lékařské mikrobiologie a imunologie. Učební texty pro bakalářské studium. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-0135-9. info
- doporučená literatura
- PODSTATOVÁ, H. Základy epidemiologie a hygieny. Praha: Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-597-0. info
- Metody hodnocení
- Individuálním řízeným samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Tyto prvky ověřují, do jaké míry studenti pochopili látku, a motivují je k dalšímu studiu. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 300 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. případové studie, prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia. - Informace učitele
- Rozsah individuální práce studentů je 10 hodin
- Vztah životního prostředí k lidskému organismu, primární prevence. Běžná fyziologická flóra a její význam
- Bezpečnost a ochrana zdraví při práci, dekontaminace
- Obecná a speciální bakteriologie se speciální epidemiologií
- Obecná a speciální mykologie a mykologická epidemiologie
- Obecná a speciální virologie se speciální epidemiologií
- Obecná a speciální parazitologie s epidemiologií
- Vakcinace
- .Bioterorismus
- Speciální bakteriologie. Nová infekční onemocnění
Doporučený ročník a semestr: 2. ročník (ZS)
Obsahové zaměření individuální práce studentů:- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2015/VSMEI9566