VŠZDRAV:VSOPON4766 Ošetřovatelská péče o nemocné - Informace o předmětu
VSOPON4766 Ošetřovatelská péče o nemocné v onkologii
Vysoká škola zdravotnickázima 2015
- Rozsah
- 7/8. 3 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Karolina Moravcová (přednášející)
- Garance
- Vysoká škola zdravotnická
- Předpoklady
- Anatomie, Etika, Farmakologie, Fyziologie, Hematologie, Klinická propedeutika, Komunikace, Odborná latinská terminologie, Ošetřovatelské postupy, Ošetřovatelský proces a potřeby člověka, Ošetřovatelství v interních oborech, Ošetřovatelství v chirurgických oborech, Patologie
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Všeobecná sestra (program VŠZDRAV, OSE)
- Cíle předmětu
- Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Informuje o významu primární a sekundární onkologické prevence, o etiologických a predispozičních faktorech a o statistickém výskytu jednotlivých druhů nádorových onemocněni. Seznamuje s odlišnostmi a charakterem pracovišť pro péči a léčbu onkologicky nemocných. Poskytuje informace o jednotlivých klinických stavech z hlediska ošetřovatelské péče a potřeb pacientů změněných v souvislosti s onkologickým onemocněním, které významně ovlivňuji kvalitu života onkologicky nemocného člověka a jeho rodiny.
Cílem předmětu je porozumět odlišnostem péče o zdraví a prevence výskytu maligních onemocnění u populace v rámci primární péče. Znát vztah mezi vlivem rizikových faktorů a incidenci maligních onemocnění. Porozumět odlišnostem léčby a péče o onkologicky nemocné v rámci systému sekundární péče a rozlišit odlišnosti péče a léčby o nevyléčitelně nemocné a umírající v rámci systému terciární péče. Seznámit se standardními diagnostickými procedurami a testy u jednotlivých klinických stavů a se standardní léčbou a ordinacemi lékaře. Naučit terapeutické komunikaci a cílené edukaci pacienta/rodiny. - Osnova
- Obsahové zaměření cvičení:
- (probíhá ve škole nebo na klinickém pracovišti)
- Specifika ošetřovatelského procesu u onkologických pacientů v jednotlivých věkových obdobích
- Ošetřovatelský proces u onkologického pacienta při léčbě chemoterapií a radioterapií
- Ošetřovatelský proces u onkologického pacienta po chirurgické léčbě
- Specifika edukačního procesu u pacientů s onkologickým onemocněním
- Obsahové zaměření cvičení:
- Literatura
- povinná literatura
- NOVOTNÝ, J. a P. VÍTEK. Onkologie v klinické praxi : standardní přístupy v diagnostice a léčbě vybranýchzhoubných nádorů. Praha: Mladá fronta, 2012. ISBN 978-80-204-2663-5. info
- Základní hemato-onkologická onemocnění a jejich charakteristiky. Praha: Galén, 2008. ISBN 9788072625536. info
- doporučená literatura
- HERDMAN, T. H. Ošetřovatelské diagnózy. Definice&klasifikace 2012-2014. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4328-8. info
- ŠAMÁNKOVÁ, M. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci aplikované v ošetřovatelském procesu. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3223-7. info
- VONDRÁČEK, L., V. WIRTHOVÁ a J. PAVLICOVÁ. Základy praktické terminologie pro sestry. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3697-6. info
- Zdravotnická praxe a právo: praktická příručka. Praha: Leges, 2011. ISBN 978-80-87212-72-1. info
- NEMCOVÁ, J. a E. HLINKOVÁ. Moderná edukácia v ošetrovateĺstve. Martin: Osveta, 2010. ISBN 978-80-8063-321-9. info
- NANDA. Ošetřovatelské diagnózy Definice a klasifikace 2009-2011. 1. české vyd. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3423-1. info
- VONDRÁČEK, L. a V. WIRTHOVÁ. Právní minimum pro sestry. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-3132-2. info
- Povinná mlčenlivost zdravotnických pracovníků. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2658-8. info
- Metody hodnocení
- Individuálním řízeným samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Tyto prvky ověřují, do jaké míry studenti pochopili látku, a motivují je k dalšímu studiu. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 300 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. případové studie, prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia. - Informace učitele
- Rozsah individuální práce studentů je 16 hodin
- Charakteristika onkologického ošetřovatelství, management ošetřovatelské péče u onkologických pacientů v jednotlivých věkových obdobích
- Ošetřovatelská péče v závislosti na způsobu léčby klienta/pacienta s onkologickou diagnózou
- Potřeby klientů/pacientů změněné v souvislosti s onkologickým onemocněním
- Kvalita života onkologicky nemocného klienta a jeho rodiny
- Psychosociální a etická problematika onkologických onemocnění.
- Zásady ošetřovatelské péče v onkologii při poruchách příjmu potravy a tekutin
- Zásady ošetřovatelské péče v onkologii při problémech souvisejících s oxygenací
- Zásady ošetřovatelské péče v onkologii u nemocných s poruchou spánku
- Zásady ošetřovatelské péče v onkologii při bolesti, management bolesti
- Zásady ošetřovatelské péče v onkologii u onkologického pacienta po chirurgické léčbě
- Specifika ošetřovatelského procesu u onkologicky nemocných dětí
- Filozofie hospicové péče
- Edukační činnost sestry při prevenci onkologických onemocnění
Doporučený ročník a semestr: 3. ročník (ZS)
Obsahové zaměření individuální práce studentů:- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2015/VSOPON4766