VŠZDRAV:VSZPE1630 Základy pedagogiky a edukace v - Informace o předmětu
VSZPE1630 Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství
Vysoká škola zdravotnickázima 2015
- Rozsah
- 2/1. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Jana Hlinovská, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Jana Hlinovská, Ph.D.
Vysoká škola zdravotnická - Předpoklady
- Obecná a vývojová psychologie, Zdravotnická psychologie, Etika, Odborná latinská terminologie, Komunikace, Zdravý životní styl, Ošetřovatelské postupy, Klinická propedeutika.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Všeobecná sestra (program VŠZDRAV, OSE)
- Cíle předmětu
- Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický a je zaměřen na získání základních vědomosti z pedagogiky a didaktiky a jejich využiti při výchovném působeni sestry na jedince, rodinu, komunitu a účastníky kvalifikačního a celoživotního vzdělávaní. Sestra se naučí prakticky aplikovat edukační činnost nejen u klientů, ale i dalších členů zdravotnického týmu.
Cílem předmětu je seznámit s novou rozšířenou rolí v oblasti edukace pacientů a jejich rodinných příslušníků a významem edukace pro zapojení pacienta do zdravotní péče. Získat znalosti o různých metodách výuky a jejich využití v edukaci ve zdravotnictví a dovednosti potřebné k vytvoření a realizaci edukačního programu. - Osnova
- Předmět a cíle pedagogiky.
- Vymezení pojmů, definice a předmět pedagogiky.
- Výchovný proces.
- Význam výchovy v profesi všeobecné sestry.
- Vymezení základních pojmů v edukaci.
- Druhy edukace v ošetřovatelství.
- Primární edukace.
- Sekundární edukace.
- Terciální edukace.
- Pojetí edukace.
- Komunikace v edukačním procesu.
- Proces edukace ve zdravotnickém zařízení.
- Zhodnocení/posouzení edukanta.
- Vyhodnocení edukačních potřeb.
- Projektování edukace.
- Edukační cíle.
- Didaktické zásady edukace.
- Edukační metody.
- Učební pomůcky a didaktická technika.
- Sestavení edukačního plánu.
- Realizace edukačního procesu.
- Prezentace.
- Dokumentace v edukačním procesu.
- Osobnost edukátora.
- Edukační standardy.
- Proces edukace ve zdravotnickém zařízení. Role edukátora a edukanta. Zhodnocení/posouzení edukanta.
- Příprava vyučovací jednotky. Práce a dynamika skupiny. Vyhodnocení edukačních potřeb.
- Demonstrace rozdílu mezi vyučováním zaměřeným na edukátora a na edukanta. Základní pravidla spolupráce.
- Zajištění zpětné vazby.
- Vyučovací metody. Faktory ovlivňující výběr metody.
- Zpracování dokumentace edukačního procesu.
- Hodnocení edukačního procesu.
- Modelové situace z klinické praxe.
Obsahové zaměření cvičení:- Literatura
- povinná literatura
- NEMCOVÁ, J. a E. HLINKOVÁ. Moderná edukácia v ošetrovateĺstve. Martin: Osveta, 2010. ISBN 978-80-8063-321-9. info
- doporučená literatura
- SVĚRÁKOVÁ, M. Edukační činnost sestry. Úvod do problematiky. Praha: Galén, 2012. ISBN 978-80-7262-845-2. info
- BLAŽKOVÁ, V. Úvod do speciální pedagogiky. Plzeň: Maurea, 2011. ISBN 978-80-904955-2-4. info
- VONDRÁČEK, L., V. WIRTHOVÁ a J. PAVLICOVÁ. Základy praktické terminologie pro sestry. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3697-6. info
- MAGUROVÁ, D. a I. MAJERNÍKOVÁ. Edukácia a edukačný proces v ošetrovatelstve. Martin: Osveta, 2009. ISBN 978-80-8063-326-4. info
- Informace učitele
Doporučený ročník a semestr: 2. ročník (ZS)- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2015/VSZPE1630