VSZPE3886 Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství

Vysoká škola zdravotnická
zima 2015
Rozsah
10/5. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Jana Hlinovská, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Jana Hlinovská, Ph.D.
Vysoká škola zdravotnická
Předpoklady
Obecná a vývojová psychologie, Odborná latinská terminologie, Ošetřovatelské postupy, Zdravý životní styl
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický a je zaměřen na získání základních vědomosti z pedagogiky a didaktiky a jejich využiti při výchovném působeni sestry na jedince, rodinu, komunitu a účastníky kvalifikačního a celoživotního vzdělávaní. Sestra se naučí prakticky aplikovat edukační činnost nejen u klientů, ale i dalších členů zdravotnického týmu.

Cílem předmětu je seznámit s novou rozšířenou rolí v oblasti edukace pacientů a jejich rodinných příslušníků a významem edukace pro zapojení pacienta do zdravotní péče. Získat znalosti o různých metodách výuky a jejich využití v edukaci ve zdravotnictví a dovednosti potřebné k vytvoření a realizaci edukačního programu.
Osnova
  • Předmět a cíle pedagogiky
  • Vymezení pojmů, definice a předmět pedagogiky
  • Výchovný proces
  • Význam výchovy v profesi všeobecné sestry
  • Vymezení základních pojmů v edukaci
  • Druhy edukace v ošetřovatelství
  • Primární edukace
  • Sekundární edukace
  • Terciální edukace
  • Pojetí edukace
  • Komunikace v edukačním procesu
  • Proces edukace ve zdravotnickém zařízení
  • Zhodnocení/posouzení edukanta
  • Vyhodnocení edukačních potřeb
  • Projektování edukace
  • Edukační cíle
  • Didaktické zásady edukace
  • Edukační metody
  • Učební pomůcky a didaktická technika
  • Sestavení edukačního plánu
  • Realizace edukačního procesu
  • Prezentace
  • Dokumentace v edukačním procesu
  • Osobnost edukátora
  • Edukační standardy

  • Obsahové zaměření cvičení:
  • Proces edukace ve zdravotnickém zařízení. Role edukátora a edukanta. Zhodnocení/posouzení edukanta
  • Příprava vyučovací jednotky. Práce a dynamika skupiny. Vyhodnocení edukačních potřeb
  • Demonstrace rozdílu mezi vyučováním zaměřeným na edukátora a na edukanta. Základní pravidla spolupráce.
  • Zajištění zpětné vazby
  • Vyučovací metody. Faktory ovlivňující výběr metody
  • Zpracování dokumentace edukačního procesu. Hodnocení edukačního procesu
Literatura
    povinná literatura
  • NEMCOVÁ, J. a E. HLINKOVÁ. Moderná edukácia v ošetrovateĺstve. Martin: Osveta, 2010. ISBN 978-80-8063-321-9. info
    doporučená literatura
  • SVĚRÁKOVÁ, M. Edukační činnost sestry. Úvod do problematiky. Praha: Galén, 2012. ISBN 978-80-7262-845-2. info
  • BLAŽKOVÁ, V. Úvod do speciální pedagogiky. Plzeň: Maurea, 2011. ISBN 978-80-904955-2-4. info
  • VONDRÁČEK, L., V. WIRTHOVÁ a J. PAVLICOVÁ. Základy praktické terminologie pro sestry. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3697-6. info
  • MAGUROVÁ, D. a I. MAJERNÍKOVÁ. Edukácia a edukačný proces v ošetrovatelstve. Martin: Osveta, 2009. ISBN 978-80-8063-326-4. info
Metody hodnocení
Individuálním řízeným samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Tyto prvky ověřují, do jaké míry studenti pochopili látku, a motivují je k dalšímu studiu. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 300 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. případové studie, prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia.
Informace učitele
    Rozsah individuální práce studentů je 8 hodin
    Doporučený ročník a semestr: 1. ročník (ZS)

    Obsahové zaměření individuální práce studentů:
  • Význam pedagogiky. Vzdělávaní sester v současnosti
  • Současná výchovně-vzdělávací soustava.
  • Proces edukace ve zdravotnickém zařízení
  • Edukace pacienta s akutním onemocněním
  • Edukace pacienta s chronickým onemocněním
  • Edukace rodičů nemocného dítěte
  • Edukace skupiny osob se stejným zdravotním problémem
  • Edukace klienta ohroženého rizikovým chováním
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019.
  • Statistika zápisu (zima 2015, nejnovější)
  • Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2015/VSZPE3886