VŠZDRAV:VSZPE3886 Základy pedagogiky a edukace v - Informace o předmětu
VSZPE3886 Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství
Vysoká škola zdravotnickázima 2015
- Rozsah
- 10/5. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Jana Hlinovská, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Jana Hlinovská, Ph.D.
Vysoká škola zdravotnická - Předpoklady
- Obecná a vývojová psychologie, Odborná latinská terminologie, Ošetřovatelské postupy, Zdravý životní styl
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Všeobecná sestra (program VŠZDRAV, OSE)
- Cíle předmětu
- Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický a je zaměřen na získání základních vědomosti z pedagogiky a didaktiky a jejich využiti při výchovném působeni sestry na jedince, rodinu, komunitu a účastníky kvalifikačního a celoživotního vzdělávaní. Sestra se naučí prakticky aplikovat edukační činnost nejen u klientů, ale i dalších členů zdravotnického týmu.
Cílem předmětu je seznámit s novou rozšířenou rolí v oblasti edukace pacientů a jejich rodinných příslušníků a významem edukace pro zapojení pacienta do zdravotní péče. Získat znalosti o různých metodách výuky a jejich využití v edukaci ve zdravotnictví a dovednosti potřebné k vytvoření a realizaci edukačního programu. - Osnova
- Předmět a cíle pedagogiky
- Vymezení pojmů, definice a předmět pedagogiky
- Výchovný proces
- Význam výchovy v profesi všeobecné sestry
- Vymezení základních pojmů v edukaci
- Druhy edukace v ošetřovatelství
- Primární edukace
- Sekundární edukace
- Terciální edukace
- Pojetí edukace
- Komunikace v edukačním procesu
- Proces edukace ve zdravotnickém zařízení
- Zhodnocení/posouzení edukanta
- Vyhodnocení edukačních potřeb
- Projektování edukace
- Edukační cíle
- Didaktické zásady edukace
- Edukační metody
- Učební pomůcky a didaktická technika
- Sestavení edukačního plánu
- Realizace edukačního procesu
- Prezentace
- Dokumentace v edukačním procesu
- Osobnost edukátora
- Edukační standardy
- Proces edukace ve zdravotnickém zařízení. Role edukátora a edukanta. Zhodnocení/posouzení edukanta
- Příprava vyučovací jednotky. Práce a dynamika skupiny. Vyhodnocení edukačních potřeb
- Demonstrace rozdílu mezi vyučováním zaměřeným na edukátora a na edukanta. Základní pravidla spolupráce.
- Zajištění zpětné vazby
- Vyučovací metody. Faktory ovlivňující výběr metody
- Zpracování dokumentace edukačního procesu. Hodnocení edukačního procesu
Obsahové zaměření cvičení:- Literatura
- povinná literatura
- NEMCOVÁ, J. a E. HLINKOVÁ. Moderná edukácia v ošetrovateĺstve. Martin: Osveta, 2010. ISBN 978-80-8063-321-9. info
- doporučená literatura
- SVĚRÁKOVÁ, M. Edukační činnost sestry. Úvod do problematiky. Praha: Galén, 2012. ISBN 978-80-7262-845-2. info
- BLAŽKOVÁ, V. Úvod do speciální pedagogiky. Plzeň: Maurea, 2011. ISBN 978-80-904955-2-4. info
- VONDRÁČEK, L., V. WIRTHOVÁ a J. PAVLICOVÁ. Základy praktické terminologie pro sestry. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3697-6. info
- MAGUROVÁ, D. a I. MAJERNÍKOVÁ. Edukácia a edukačný proces v ošetrovatelstve. Martin: Osveta, 2009. ISBN 978-80-8063-326-4. info
- Metody hodnocení
- Individuálním řízeným samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Tyto prvky ověřují, do jaké míry studenti pochopili látku, a motivují je k dalšímu studiu. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 300 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. případové studie, prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia. - Informace učitele
- Rozsah individuální práce studentů je 8 hodin
- Význam pedagogiky. Vzdělávaní sester v současnosti
- Současná výchovně-vzdělávací soustava.
- Proces edukace ve zdravotnickém zařízení
- Edukace pacienta s akutním onemocněním
- Edukace pacienta s chronickým onemocněním
- Edukace rodičů nemocného dítěte
- Edukace skupiny osob se stejným zdravotním problémem
- Edukace klienta ohroženého rizikovým chováním
Doporučený ročník a semestr: 1. ročník (ZS)
Obsahové zaměření individuální práce studentů:- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2015/VSZPE3886