VŠZDRAV:VSNEJ1499 Německý jazyk 1 - Informace o předmětu
VSNEJ1499 Německý jazyk 1
Vysoká škola zdravotnickázima 2018
- Rozsah
- 0/16. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Eva Jansa, M.A. (cvičící)
- Garance
- PhDr. Eva Jansa, M.A.
Vysoká škola zdravotnická - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Všeobecná sestra (program VŠZDRAV, OSE)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je naučit pohotově a bezproblémově používat jazyk při výkonu povolání, komunikaci s pacientem, jeho rodinou, spolupracovníky. Kultivovat celkový osobní projev, chování a vystupování ve vztahu k cizincům a umožnit vyšší mobilitu a uplatnění na trhu práce.
- Výstupy z učení
- pracovat se zdroji informací, se slovníkem, jazykovými příručkami
- používat slovní zásobu včetně vybrané frazeologie specifické pro obor
- odvozovat významy neznámých slov na základě osvojené slovní zásoby, znalosti tvorby slov, internacionalismů a kontextu
- dohovořit se německy v běžných komunikativních situacích
- používat základní lékařskou terminologii
- používat německý jazyk v základních administrativních činnostech
- reprodukovat přečtený přiměřeně náročný odborný text
- logicky a jasně strukturovat písemný projev.- Osnova
- 1. die Beherrschung der unten angeführten Themen in der Fremdsprache
- 2. Einblick in die Arbeit in deutschen bzw. österreichischen bzw. schweizerischen Krankenhäusern
- 3. Kenntnis der notwendigen deutschen Fachterminologie und diverser Phrasen aus dem medizinischen und pflegerischen Bereich
- 4. Angemessene Kommunikation in alltäglichen Situationen
- 5. Verständnis gelesener und gehörter Texte und korrekte Wiedergabe deren Inhalts
- 6. Einführung in die Arbeit mit fremdsprachiger Fachliteratur
- 7. Selbstverständlicher und selbstständiger Gebrauch des Wörterbuchs
8. Einübung der richtigen deutschen Aussprache
Unterrichtsinhalte: - 1. Einführung in die Fachterminologie
- 2. Gesundheitswesen
- 3. Arbeitsfelder der Pflege, Pflegeberufe
- 4. Der menschliche Körper Gesamtbeschreibung
- 5. Bewegungssystem
- 6. Das Skelett und die Knochen
- 7. Die Muskulatur
- 8. Atmungssystem
- 9. Verdauungssystem
- 10. Das Ausscheidungssystem
- 11. Das Blut, das Herz und der Blutkreislauf
- 12. Das endokrine System
- 13. Das Nervensystem, Sinnesorgane
- 14. Das Geschlechtssystem
- 15. Gesundheit und Krankheit
- 16. Physiologische Funktionen
- 17. Erste Hilfe
- 18. Arzenimittel
- 19. Gynäkologie und Geburtshilfe
- 20. Schwangerschaft
- 21. Geburt
- 22. Wochenbett
- 23. Pflege des Neugeborenen
- 24. Pflege des Säuglings
- 25. Kommunikation mit der Frau in verschiedenen Situation
- Literatura
- povinná literatura
- MORAVCOVÁ, K, LÜDER, D. Německý jazyk. Studijní materiál - e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004.
- KÁŇA, A. Velký česko-německý slovník z oblasti veřejné správy. Praha: Linde, 2011. ISBN 978-80-7201-836-9. info
- MOKROŠOVÁ, I. a L. BAŠTOVÁ. Němčina pro lékaře. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2127-9. info
- Metody hodnocení
- Individuálním řízeným samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Tyto prvky ověřují, do jaké míry studenti pochopili látku, a motivují je k dalšímu studiu. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 275 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. případové studie, prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia. - Informace učitele
- Rozsah individuální práce studentů: 36 hodin
Obsahové zaměření individuální práce studentů:
1. Zdravý životní styl
2. Zdravotnická zařízení
3. Lidské tělo
4. Popis soustav
5. Popis orgánů
6. Smyslové orgány
7. Reprodukční systém muže a ženy
8. Úrazy a první pomoc
9. Biochemická a hematologická vyšetření, základní vyšetřovací metody
10. Podávání medikamentů
11. Základy sesterské komunikace
12. Management ve zdravotnictví, pracovní pozice, funkce managementu
13. První pomoc
14. Ošetřovatelství jako vědní obor a profese sestry
15. Komunikace s klientem/pacientem
16. Etika v ošetřovatelství
17. Ošetřovatelský proces
18. Péče o potřeby pacienta
19. Diagnostické a léčebné postupy, podávání léků a sledování jejich účinků
20. Multikulturní ošetřovatelství
21. Specifická ošetřovatelská péče
22. Edukace klienta/pacienta
Předmět je koncipován jako praktický a poskytuje znalosti z německé gramatiky a terminologie, klade důraz na získání jasného odborného zdravotnického jazykového projevu. Zvládnutí základní slovní zásoby je předpokladem pro komunikaci v zahraničí. Poskytuje komunikativní dovednosti v obecných a odborných tématech.
Doporučený ročník a semestr: 1. ročník (LS), 1. ročník (ZS), 2. ročník (ZS), 2. ročník (LS), 3. ročník (ZS), 3. ročník (LS) - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2018/VSNEJ1499