VŠZDRAV:PAPSL1054 Psychologie - Informace o předmětu
PAPSL1054 Psychologie
Vysoká škola zdravotnickázima 2019
- Rozsah
- 2/1. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Lenka Emrová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Lenka Emrová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Zuzana Garneková
Vysoká škola zdravotnická - Rozvrh
- Čt 19. 9. až Út 26. 11. St 12:45–14:15 Učebna 1, Duškova
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PAPSL1054/p: Rozvrh nebyl do ISu vložen. L. Emrová - Předpoklady
- Etika, Filozofie, Odborná latinská terminologie
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Porodní asistentka (program VŠZDRAV, POR)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit posluchače s psychologií jako vědou, vysvětlit nové pohledy, předvídat chování a mentální procesy a dosažené poznatky používat ke zvyšování spokojenosti a zdraví lidí. Seznámit s podstatou zákonitostí a činitelů psychického vývoje člověka od narození až po stáří a charakterizovat psychický vývoj jednotlivých věkových období.
- Výstupy z učení
- - používat odbornou terminologii psychologie
- vysvětlit základní pojmy psychologie a její dělení
- definovat psychické procesy, biologickou a sociální podmíněnost psychiky
- popsat holistický pohled na jedince
- charakterizovat zákonitosti jednotlivých vývojových období v oblasti somatické, kognitivní a sociální a vyvodit závěry pro ošetřovatelskou praxi - Osnova
- 1. Úvod do studia psychologie
- Úvod do psychologie, nové pojetí předmětu - Princip celistvosti v psychologii.
- Orientace v oblasti vědomí, v oblasti psychiky a osobnosti jedince.
- Vztah k jiným vědním disciplínám.
- 2. Nové pohledy v psychologii
- 3. Nové premisy v celostním pojetí člověka jako energeticko-informační bytosti.
- Vznik nových paradigmat ve 20. století - Newtonovsko-karteziánský světový názor.
- Člověk a svět v systémově holistickém pojetí: význam, vznik, teorie, determinanty.
- 4. Základní pojmy vědy o člověku a jeho psychice
- Psychosomatická koncepce -pojem psycho-soma, zdravé a narušené psychosou.
- Průběh vjemu, smyslové vjemy.
- Témata pravého a levého mozku, rovnováha v práci mozkových hemisfér.
- 5. Lidské vědomí
- Charakteristika vědomí a podvědomí, vztahy mezi vědomím a podvědomím. Hledisko psychologické a lékařské, změněné stavy vědomí.
- Lidské vědomí z pohledu exaktních věd a významných osobností.
- 6. Základy psychologie osobnosti
- Teoretické předpoklady osoby a osobnosti.
- Holistický pohled na osobnost, charakteristika osobnosti z hlediska celostních psychologických směrů.
- Energetický koncept osobnosti z hlediska biosyntézy, energetická koncepce Gennadi je Malachova.
- 7. Struktura osobnosti (vrozené a získané vlastnosti osobnosti)
- Adaptace, akomodace, asimilace.
- Psychické vlastnosti.
- Motivace – klasifikace motivů - motivační vlastnosti.
- Bioenergetika osobnosti.
- 8. Vývojová psychologie
- Determinanty vývoje osobnosti (biologické, sociální).
- Stručný přehled vývojových fází se zaměřením na kritické fáze životního cyklu. Prenatální, novorozenecké období a další vývojové fáze.
- Energoinformační souvislosti v ontogenezi člověka.
Obsahové zaměření cvičení: - 1. Výuková témata a požadavky k zápočtovým pracím.
- Nové psychosociální pohledy vpsychologii.
- 2. Sebereflexe, sebeuvědomění a autoregulace
- Sebehodnocení, zvnitřnění dovedností sebepřijetí pro výkon dané profese.
- 3. Emocionální výchova jedince pro zvládání zátěžových situací
- Psychická rizika a stresová odolnost v práci porodní asistentky.
- Stresy, stresový reflex, souvislosti stresu s některými onemocněními.
- 4. Holistické pohledy v psychologii objevují vnitřní prostor člověka
- Nácvik vizualizace jako kreativní představivosti.
- Emoce v pohledu holistických přístupů.
- Pozitivní a negativní pocity.
- 5. Asertivita v práci porodní asistentky
- Znalost a nácvik asertivních technik.
- Nácvik terapeutického rozhovoru.
- 6. Relaxační metody – rekondiční regenerace organizmu
- Uvědomovací nácvik některých autoregulačních metod.
- Nácvik dýchání jako podmínka seberegulace a duchovně-duševního rozvoje.
- Literatura
- povinná literatura
- BOADELLA, D. a E. FRANKEL. Biosyntéza: výběr z textů. Praha: Triton, 2009. ISBN 978-80-7387-297-7. info
- KYMROVÁ, E. Holistické přístupy v psychologii. Plzeň: Maurea, 2011. ISBN 978-80-904955-0-0. info
- MLČÁK, Z., K. PAULÍK a H. ZÁŠKODNÁ. Osobnost v kontextu prosociálního chování a zátěžové odolnosti. Ostrava: Ostravská univerzita, Filozofická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7368-532-4. info
- VENGLÁŘOVÁ, M. Sestry v nouzi. Syndrom vyhoření, mobbing, bossing. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3174-2. info
- doporučená literatura
- HLINOVSKÁ, J. a J. NĚMCOVÁ. Interaktivní procesy v ošetřovatelství a porodní asistenci. 1. vyd. Plzeň: Maurea, 2011. ISBN 978-80-904955-3-1. info
- VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie II: dospělost a stáří. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5. info
- VONDRÁČEK, L., V. WIRTHOVÁ a J. PAVLICOVÁ. Základy praktické terminologie pro sestry. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3697-6. info
- ZACHAROVÁ, E., M. HERMANOVÁ a J. ŠRÁMKOVÁ. Zdravotnická psychologie: teorie a praktická cvičení. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2068-5. info
- Informace učitele
- Doporučený ročník a semestr: 1. ročník (ZS)
Předmět zahrnuje poznatky psychologických vědních disciplín – obecná psychologie, psychologie osobnosti, vývojová psychologie, psychologie zdraví a sociální psychologie. Zvláštní důraz je kladen na duševní zdraví žen a rodin včetně prevence negativních jevů ve společnosti. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2019/PAPSL1054