VSOPPC3035 Ošetřovatelský proces a potřeby člověka 1

Vysoká škola zdravotnická
zima 2019
Rozsah
2/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Eva Marková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Eva Marková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Eva Marková, Ph.D.
Vysoká škola zdravotnická
Rozvrh
Po 16. 9. až Ne 24. 11. Út 13:40–15:10 Učebna 13, Duškova
Předpoklady
Odborná latinská terminologie, Etika, Filozofie, Obecná a vývojová psychologie, Zdravý životní styl
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je, aby posluchači porozuměli základním filozofickým a teoretickým pojmům ošetřovatelství, dále budou schopni aplikovat teoretické vědomosti do běžné ošetřovatelské praxe. Budou připraveni k praktické aplikaci ošetřovatelského procesu do praxe, včetně vyhledávání dysfunkčních potřeb klientů, to vše na základě etických norem a principů.
Výstupy z učení

- aplikovat správně odbornou terminologii
- identifikovat aktuální a potencionální potřeby pacientů
- definovat jednotlivé kroky ošetřovatelského procesu
- používat ošetřovatelské domény a pracovat s taxonomií
- vysvětlit význam ošetřovatelských standardů
- zpracovat plán ošetřovatelské péče o pacienta u vybraného onemocnění včetně klasifikace potřeb pacientů s využitím NANDA II
- stanovit základní priority ošetřovatelské péče u pacienta s vybraným onemocněním
- definovat metodiku tvorby a zásady práce s ošetřovatelskou dokumentací
- vést ošetřovatelskou dokumentaci.
Osnova
  • 1. Úvod do předmětu, základní pojmy, východiska ošetřovatelského procesu, historický vývoj.
  • 2. Posuzovaní – charakteristika 1. kroku ošetřovatelského procesu, sbíraní údajů, zdroje, typy údajů, metody sbíraní údajů, sestavení ošetřovatelské anamnézy, škály pro posuzování, dokumentovaní údajů.
  • 3. Potřeby klienta, Maslowova hierarchie potřeb.
  • 4. Posuzovaní uspokojovaní základních potřeb klienta. Uspokojovaní základních potřeb jedince u vybraných poruch zdraví.
  • 5. Posuzovaní potřeby spánku, dýchaní, příjmu potravy, vyprazdňování, hygieny, pohybu a aktivity, zmírňovaní bolesti, potřeby informací, potřeby jistoty a bezpečí klienta, posuzování soběstačnosti klienta.
  • 6. Ošetřovatelská diagnóza – 2. krok ošetřovatelského procesu, formulace ošetřovatelských diagnóz, složky ošetřovatelské diagnózy, taxonomie ošetřovatelských diagnóz, taxonomia NANDA.
  • 7. Plánování – 3. krok ošetřovatelského procesu, cíle, výsledná kritéria, plánování ošetřovatelských intervencí, sestavení ošetřovatelského plánu.
  • 8. Realizace - 4. krok ošetřovatelského procesu, výkon jednotlivých intervencí, delegovaní povinností, dokumentovaní ošetřovatelských intervencí a zodpovědnosti.
  • 9. Hodnocení – 5. krok ošetřovatelského procesu.
  • 10. Management ošetřovatelského procesu.
  • 11. Ošetřovatelské standardy – význam, metodika jejich tvorby.
  • 12. Hodnocení kvality ošetřovatelské péče, ošetřovatelský audit.
  • 13. Ošetřovatelská dokumentace, její součásti, metodika tvorby.
  • 14. Současné legislativní a organizační podmínky uplatnění ošetřovatelského procesu v ošetřovatelské praxi.


    Obsahové zaměření cvičení: (probíhá ve škole nebo na klinickém pracovišti)
  • 1. Praktické řešení vybraných situací ošetřovatelské praxe.
  • 2. Posuzovaní, plánovaní a realizace ošetřovatelské péče při uspokojovaní potřeby: výživy, odpočinku a spánku, aktivity a pohybu, soběstačnosti, vyprazdňování a vylučovaní, zmírňovaní bolesti, informací, jistoty a bezpečnosti.
  • 3. Řešení vybraných situací starostlivosti o klienta: nedodržování předepsaného léčebného režimu klientům, nedostatek vědomostí při nově zjištěném onemocnění klienta, ohrožení bezpečnosti klienta při zlomenině a používaní kompenzačních pomůcek, strach a úzkost u klienta, narušená schopnost sebe péče u klienta, nedostatečná spolupráce klienta při závažném onemocnění, ošetřování klienta s kanylací periferního žilního řečiště, ošetřovaní klienta s chronickou bolestí, ošetřování klienta s dekubity, ošetřování klienta s inkontinencí moči a stolice, ošetřování klienta s hyperpyrexií. Ošetřovaní klienta se zhoršeným zrakovým a sluchovým vnímáním, ošetřování klienta s imobilizačním syndromem.
  • 4. Vypracování kazuistiky a prezentace ošetřovatelského procesu u klienta s vybraným onemocněním.
Literatura
    povinná literatura
  • HLINOVSKÁ, J. a J. NĚMCOVÁ. Interaktivní procesy v ošetřovatelství a porodní asistenci. 1. vyd. Plzeň: Maurea, 2011. ISBN 978-80-904955-3-1. info
  • ŠAMÁNKOVÁ, M. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci aplikované v ošetřovatelském procesu. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3223-7. info
  • NĚMCOVÁ, J. a R. BOROŇOVÁ. Repetitorium ošetřovatelství. Praha: Maurea, 2011. ISBN 978-80-902876-7-9. info
  • BOROŇOVÁ, Jana. Kapitoly z ošetřovatelství. Vyd. 1. Praha: VŠZ, 2010. ISBN 978-80-902876-4-8. info
    doporučená literatura
  • ČERVEŇANOVÁ, E. a G. OPRŠALOVÁ. Ošetrovateľské štandardy v intenzívnej starostlivosti. Martin: Osveta, 2012. ISBN 978-80-8063-372-1. info
  • VONDRÁČEK, L., V. WIRTHOVÁ a J. PAVLICOVÁ. Základy praktické terminologie pro sestry. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3697-6. info
  • SOVOVÁ, O. Zdravotnická praxe a právo: praktická příručka. Praha: Leges, 2011. ISBN 978-80-87212-72-1. info
  • NANDA. Ošetřovatelské diagnózy Definice a klasifikace 2009-2011. 1. české vyd. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3423-1. info
  • VONDRÁČEK, L. a V. WIRTHOVÁ. Právní minimum pro sestry. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-3132-2. info
  • UHEREK, P. Povinná mlčenlivost zdravotnických pracovníků. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2658-8. info
Výukové metody
Přednáška
Metody hodnocení
Zápočet: skupinová diskuse
Informace učitele
Předmět je nezbytnou součástí teorie ošetřovatelství. Umožňuje studentům pochopit hlavni úkol profesionální ošetřovatelské praxe, jimž je zajištěni a uspokojeni životních potřeb pacienta/ klienta, rodiny a komunity. Seznamuje s klasifikacemi lidských potřeb podle různých oborů a autorů a zaměřuje se na reakce a projevy neuspokojených potřeb u osob zdravých, nemocných, u osob se zdravotním postižením a umírajících. Dále se zaměřuje na procvičování jednotlivých fází ošetřovatelského procesu.
Doporučený ročník a semestr: 1. ročník (LS), 2. ročník (ZS)
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, zima 2015, zima 2017, zima 2018, léto 2019.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2019/VSOPPC3035