VŠZDRAV:VSOVP10462 Obecná a vývojová psychologie - Informace o předmětu
VSOVP10462 Obecná a vývojová psychologie 1
Vysoká škola zdravotnickázima 2019
- Rozsah
- 2/1. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Hana Tošnarová, Ph.D., RN (přednášející)
Mgr. Hana Tošnarová, Ph.D., RN (cvičící) - Garance
- Mgr. Hana Tošnarová, Ph.D., RN
Vysoká škola zdravotnická - Rozvrh
- Po 16. 9. až Ne 24. 11. každé liché úterý 8:50–10:20 Učebna 13, Duškova a Čt 3. 10. až Ne 24. 11. každé sudé pondělí 8:00–9:30 Učebna 11, Duškova
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
VSOVP10462/p: Rozvrh nebyl do ISu vložen. H. Tošnarová - Předpoklady
- Etika, Filozofie, Odborná latinská terminologie
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Všeobecná sestra (program VŠZDRAV, OSE)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit posluchače s psychologií jako vědou, vysvětlit nové pohledy, předvídat chování a mentální procesy a dosažené poznatky používat ke zvyšování spokojenosti a zdraví lidí. Seznámit s podstatou zákonitostí a činitelů psychického vývoje člověka od narození až po stáří a charakterizovat psychický vývoj jednotlivých věkových období.
- Výstupy z učení
- používat odbornou terminologii psychologie
- vysvětlit základní pojmy psychologie a její dělení
- definovat psychické procesy, biologickou a sociální podmíněnost psychiky
- popsat holistický pohled na jedince
- charakterizovat zákonitosti jednotlivých vývojových období v oblasti somatické, kognitivní a sociální a vyvodit závěry pro ošetřovatelskou praxi.- Osnova
- 1. Úvod do studia psychologie
Úvod do psychologie, nové pojetí předmětu - Princip celistvosti v psychologii.
Orientace v oblasti vědomí, v oblasti psychiky a osobnosti jedince.
Vztah k jiným vědním disciplínám. - 2. Nové pohledy v psychologii
- 3. Nové premisy v celostním pojetí člověka jako energeticko-informační bytosti.
Vznik nových paradigmat ve 20. století - Newtonovsko-karteziánský světový názor.
Člověk a svět v systémově holistickém pojetí: význam, vznik, teorie, determinanty. - 4. Základní pojmy vědy o člověku a jeho psychice
Psychosomatická koncepce - pojem psycho-soma, zdravé a narušené psychosou.
Průběh vjemu, smyslové vjemy.
Témata pravého a levého mozku, rovnováha v práci mozkových hemisfér. - 5. Lidské vědomí
Charakteristika vědomí a podvědomí, vztahy mezi vědomím a podvědomím. hledisko psychologické a lékařské, změněné stavy vědomí.
Lidské vědomí z pohledu exaktních věd a významných osobností. - 6. Základy psychologie osobnosti
Teoretické předpoklady osoby a osobnosti.
Holistický pohled na osobnost, charakteristika osobnosti z hlediska celostních psychologických směrů.
Energetický koncept osobnosti z hlediska biosyntézy, energetická koncepce Gennadije Malachova. - 7. Struktura osobnosti (vrozené a získané vlastnosti osobnosti)
Adaptace, akomodace, asimilace.
Psychické vlastnosti.
Motivace – klasifikace motivů - motivační vlastnosti.
Bioenergetika osobnosti. - 8. Vývojová psychologie
Determinanty vývoje osobnosti (biologické, sociální).
Stručný přehled vývojových fází se zaměřením na kritické fáze životního cyklu. Prenatální, novorozenecké období a další vývojové fáze.
Energoinformační souvislosti v ontogenezi člověka. - Obsahové zaměření cvičení:
- 1. Výuková témata a požadavky k zápočtovým pracím.
Nové psychosociální pohledy v psychologii. - 2. Sebereflexe, sebeuvědomění a autoregulace
Sebehodnocení, zvnitřnění dovedností sebe přijetí pro výkon dané profese. - 3. Emocionální výchova jedince pro zvládání zátěžových situací
Psychická rizika a stresová odolnost v práci všeobecné sestry.
Stresy, stresový reflex, souvislosti stresu s některými onemocněními. - 4. Holistické pohledy v psychologii objevují vnitřní prostor člověka
Nácvik vizualizace jako kreativní představivosti.
Emoce v pohledu holistických přístupů.
Pozitivní a negativní pocity. - 5. Asertivita v práci všeobecné sestry
Znalost a nácvik asertivních technik.
Nácvik terapeutického rozhovoru. - 6. Relaxační metody – rekondiční regenerace organizmu
Uvědomovací nácvik některých autoregulačních metod.
Nácvik dýchání jako podmínka seberegulace a duchovně-duševního rozvoje.
- 1. Úvod do studia psychologie
- Literatura
- povinná literatura
- KYMROVÁ, E. Holistické přístupy v psychologii. Plzeň: Maurea, 2011. ISBN 978-80-904955-0-0. info
- VENGLÁŘOVÁ, M. Sestry v nouzi. Syndrom vyhoření, mobbing, bossing. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3174-2. info
- BOADELLA, D. a E. FRANKEL. Biosyntéza: výběr z textů. Praha: Triton, 2009. ISBN 978-80-7387-297-7. info
- MLČÁK, Z., K. PAULÍK a H. ZÁŠKODNÁ. Osobnost v kontextu prosociálního chování a zátěžové odolnosti. Ostrava: Ostravská univerzita, Filozofická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7368-532-4. info
- doporučená literatura
- VONDRÁČEK, L., V. WIRTHOVÁ a J. PAVLICOVÁ. Základy praktické terminologie pro sestry. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3697-6. info
- VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie II: dospělost a stáří. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5. info
- ZACHAROVÁ, E., M. HERMANOVÁ a J. ŠRÁMKOVÁ. Zdravotnická psychologie: teorie a praktická cvičení. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2068-5. info
- Informace učitele
- Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Seznamuje studenty se základní psychologickou terminologií, s psychickými procesy a jejich charakteristikou, s psychologickými teoriemi osobnosti, s poznatky o citovém prožívaní, kognitivními procesy a chováním člověka. Poskytuje informace o typických způsobech prožívání, uvažovaní i chování v jednotlivých fázích lidského života. Předmět formuje vztah k povolání, rozvijí profesní kompetence a učí studenty aplikovat psychologické teorie v praxi.
Doporučený ročník a semestr: 1. ročník (ZS) - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2019/VSOVP10462