VSVZD9038 Výživa a dietetika

Vysoká škola zdravotnická
zima 2019
Rozsah
7/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. MUDr. Lidmila Hamplová, PhD. (přednášející)
Garance
doc. MUDr. Lidmila Hamplová, PhD.
Vysoká škola zdravotnická
Rozvrh
Pá 8. 11. 12:45–14:15 Učebna 11, Duškova, Pá 22. 11. 13:40–17:25 Učebna 11, Duškova
Předpoklady
Anatomie, Fyziologie, Odborná latinská terminologie, Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seznámit s riziky podvýživy a nadměrné výživy a s odlišnostmi podávání a přijímání potravy ve stáří, s klinickými stavy při poruchách výživy a enterální i parenterální způsoby podávání výživy v zařízeních i v domácnosti. Poskytnout ucelené informace o výživě člověka se specifickým onemocnění. Vysvětlit a objasnit důvody a důsledky poruch výživy ve zdraví a nemoci.
Výstupy z učení
- používat odbornou terminologii
- definovat zásady racionální výživy a výživy novorozenců
- popsat význam výživy v rámci prevence civilizačních chorob
- popsat metody umělé výživy
- pracovat s dietním systémem
- určit stav výživy
- definovat poruchy příjmu potravy
Osnova
  • 1. Výživa a metabolismus. Kritéria zdravé výživy, faktory, které negativně ovlivňují zdravotní stav jednotlivce. Určování stavu výživy, index BMI, whist hip ratio, stanovení množství tuku v těle bodyfatem
  • 2. Vliv některých onemocnění na stav výživy, léčebná výživa, dietní systém
  • 3. Poruchy příjmu potravy, hlad, chronická podvýživa, obezita, mentální anorexie, bulimie
  • 4. Enterální výživa - alternativní metody, jednotlivé složky výživy, porcovaná a kontinuální výživa. Prostředky pro umělou výživu, příprava stravy, prevence komplikací
  • 5. Řešení problémových situací při výživě sondou do žaludku, duodena, při jejunostomii
  • 6. Parenterální výživa, prostředky, komplikace, druhy výživných roztoků, dodržování časového režimu při podávání výživných roztoků
  • 7. Výživa novorozence a kojence, složení mateřského mléka. Podpora kojení. Doporučení WHO – výživa novorozenců a kojenců
Literatura
    povinná literatura
  • STUCHLÍKOVÁ, K. Výživa a dietetika. Studijní materiál - e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004.
  • KRCH, D. F. Mentální anorexie. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-807-4. info
  • PAPEŽOVÁ, H. Spektrum poruch příjmu potravy: interdisciplinární přístup. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2425-6. info
  • KOHOUT, P., Z. RUŠAVÝ a Z. ŠERCLOVÁ. Vybrané kapitoly z klinické výživy. Praha: Forsapi, 2010. ISBN 978-80-87250-08-2. info
  • GREGORA, M. a D. ZÁKOSTELECKÁ. Jídelníček kojenců a malých dětí: kojení a umělé mléko, nemléčné příkrmy, dětská obezita, vegetariánské stravování. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2716-5. info
    doporučená literatura
  • MZ ČR. Strategie bezpečnosti potravin a výživy pro ČR na období let 2010-2013. (UV 61/2010) Strategie bezpečnosti potravin a výživy pro ČR na období let 2010-2013 (UV 61/2010)
  • VONDRÁČEK, L., V. WIRTHOVÁ a J. PAVLICOVÁ. Základy praktické terminologie pro sestry. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3697-6. info
  • NOVÁK, M. Společnost, kultura a poruchy příjmu potravin. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2010. ISBN 978-80-7204-657-7. info
  • BRETŠNAJDROVÁ, A. a Š. SVAČINA. Dietologický slovník. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-062-1. info
  • SVAČINA, Š. Klinická dietologie. 1.vyd. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2256-6. info
Metody hodnocení
Individuálním řízeným samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Tyto prvky ověřují, do jaké míry studenti pochopili látku, a motivují je k dalšímu studiu. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 300 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. případové studie, prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia.
Informace učitele
Předmět je koncipován jako teoretický. Poskytuje ucelené informace o výživě a jejím významu pro celkový zdravotní stav člověka a o malnutrici. Seznamuje studenty se zásadami přípravy stravy a alternativními způsoby podávaní. Součásti je hodnoceni stavu výživy a energeticko-nutriční bilance.

Rozsah individuální práce studentů: 5 hodin
Obsahové zaměření individuální práce studentů:
1. Výživa jako faktor vnějšího prostředí, který se uplatňuje při vzniku, ale i prevenci onemocnění. Pyramida zdravé výživy, pitný režim
2. Určování stavu výživy, jak určit přiměřenou hmotnost, Brocův index
3. Vliv některých onemocnění na stav výživy, léčebná výživa, dietní systém
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2019/VSVZD9038