VSZPE3886 Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství

Vysoká škola zdravotnická
zima 2019
Rozsah
10/5. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Jana Hlinovská, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Jana Hlinovská, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Jana Hlinovská, Ph.D.
Vysoká škola zdravotnická
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
VSZPE3886/cv: Pá 3. 1. 8:50–12:35 Učebna 11, Duškova, J. Hlinovská
Předpoklady
Obecná a vývojová psychologie, Odborná latinská terminologie, Ošetřovatelské postupy, Zdravý životní styl
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seznámit s novou rozšířenou rolí v oblasti edukace pacientů a jejich rodinných příslušníků a významem edukace pro zapojení pacienta do zdravotní péče. Získat znalosti o různých metodách výuky a jejich využití v edukaci ve zdravotnictví a dovednosti potřebné k vytvoření a realizaci edukačního programu.
Výstupy z učení
- vymezit a správně používat pedagogickou terminologii
- vyjmenovat základní pedagogické zásady a základní didaktické metody
- posoudit potřebu a schopnost edukace konkrétních pacientů
- definovat edukační standardy
- zpracovat edukační plán
- vyhodnotit dosažené výsledky vlastní edukační činnosti
Osnova
  • 1. Předmět a cíle pedagogiky Vymezení pojmů, definice a předmět pedagogiky
  • 2. Výchovný proces Význam výchovy v profesi všeobecné sestry
  • 3. Vymezení základních pojmů v edukaci
  • 4. Druhy edukace v ošetřovatelství Primární edukace
    Sekundární edukace
    Terciální edukace
    Pojetí edukace
  • 5. Komunikace v edukačním procesu
  • 6. Proces edukace ve zdravotnickém zařízení Zhodnocení/posouzení edukanta
    Vyhodnocení edukačních potřeb
    Projektování edukace
    - Edukační cíle
    - Didaktické zásady edukace
    - Edukační metody
    - Učební pomůcky a didaktická technika
  • 7. Sestavení edukačního plánu
  • 8. Realizace edukačního procesu - Prezentace
    - Dokumentace v edukačním procesu
  • 9. Osobnost edukátora
  • 10. Edukační standardy

    Obsahové zaměření cvičení:
  • 1. Proces edukace ve zdravotnickém zařízení. Role edukátora a edukanta. Zhodnocení/posouzení edukanta
  • 2. Příprava vyučovací jednotky. Práce a dynamika skupiny. Vyhodnocení edukačních potřeb
  • 3. Demonstrace rozdílu mezi vyučováním zaměřeným na edukátora a na edukanta. Základní pravidla spolupráce. Zajištění zpětné vazby
  • 4. Vyučovací metody. Faktory ovlivňující výběr metody
  • 5. Zpracování dokumentace edukačního procesu. Hodnocení edukačního procesu
Literatura
    povinná literatura
  • HLINOVSKÁ, J. Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství. Studijní materiál - e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004.
  • HLINOVSKÁ, J. a J. NĚMCOVÁ. Interaktivní procesy v ošetřovatelství a porodní asistenci. 1. vyd. Plzeň: Maurea, 2011. ISBN 978-80-904955-3-1. info
  • NEMCOVÁ, J. a E. HLINKOVÁ. Moderná edukácia v ošetrovateĺstve. Martin: Osveta, 2010. ISBN 978-80-8063-321-9. info
  • JUŘENÍKOVÁ, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2171-2. info
    doporučená literatura
  • SVĚRÁKOVÁ, M. Edukační činnost sestry. Úvod do problematiky. Praha: Galén, 2012. ISBN 978-80-7262-845-2. info
  • BLAŽKOVÁ, V. Úvod do speciální pedagogiky. Plzeň: Maurea, 2011. ISBN 978-80-904955-2-4. info
  • VONDRÁČEK, L., V. WIRTHOVÁ a J. PAVLICOVÁ. Základy praktické terminologie pro sestry. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3697-6. info
  • MAGUROVÁ, D. a I. MAJERNÍKOVÁ. Edukácia a edukačný proces v ošetrovatelstve. Martin: Osveta, 2009. ISBN 978-80-8063-326-4. info
  • HRSTKA, Z. a A. VAVREČKOVÁ. Kapitoly psychologie zdraví. 2. díl. Brno: Univerzita obrany, 2008. ISBN 978-80-7231-332-7. info
Metody hodnocení
Individuálním řízeným samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Tyto prvky ověřují, do jaké míry studenti pochopili látku, a motivují je k dalšímu studiu. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 300 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. případové studie, prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia.
Informace učitele
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický a je zaměřen na získání základních vědomosti z pedagogiky a didaktiky a jejich využiti při výchovném působeni sestry na jedince, rodinu, komunitu a účastníky kvalifikačního a celoživotního vzdělávaní. Sestra se naučí prakticky aplikovat edukační činnost nejen u klientů, ale i dalších členů zdravotnického týmu.

Rozsah individuální práce studentů: 8 hodin
Obsahové zaměření individuální práce studentů:
1. Význam pedagogiky. Vzdělávaní sester v současnosti
2. Současná výchovně-vzdělávací soustava.
3. Proces edukace ve zdravotnickém zařízení
4. Edukace pacienta s akutním onemocněním
5. Edukace pacienta s chronickým onemocněním
6. Edukace rodičů nemocného dítěte
7. Edukace skupiny osob se stejným zdravotním problémem
8. Edukace klienta ohroženého rizikovým chováním
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2019/VSZPE3886