ZZIZS2122 Integrovaný záchranný systém

Vysoká škola zdravotnická
zima 2019
Rozsah
10k+20s. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. MUDr. Jiří Knor, Ph.D. (přednášející)
MUDr. Mgr. Jana Šeblová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. MUDr. Jiří Knor, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíle studijního předmětu:
Bezpečně zvládat organizaci záchranných činností, a to jak samostatně, tak i za pomoci dalších účastníků a složek
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student/ka umí:
- používat odbornou terminologii
- vysvětlit základní pojmy Integrovaného záchranného systému
- popsat psychologické, etické a právní aspekty
- aplikovat získané znalosti při činnosti v rámci IZS
- vysvětlit záchranný řetězec
Osnova
  • Obsahové zaměření individuální práce studentů:
  • 1. Historie záchranářství z pohledu medicíny katastrof a hromadných neštěstí
  • 2. Definice, základní pojmy, klasifikace, rozdíly mezi urgentní medicínou a medicínou katastrof
  • 3. Klasifikace mimořádných situací u nás a ve světě – přírodní katastrofy, provozní havárie, teroristická činnost, masová společenská a sportovní shromáždění, zřícení letadel, budov apod.
  • 4. Chemické, biologické a radiační nebezpečí a ochrana
  • 5. Tísňové služby, operační střediska, vzájemná součinnost, havarijní, traumatologické plány
  • 6. Mezinárodní pomoc, zdravotnické služby jiných zemí při katastrofách a hromadných neštěstí
  • 7. Psychologické, etické a právní aspekty se zaměřením na medicínu katastrof a hromadná neštěstí
  • 8. Krizový management
  • 9. Tísňové služby, operační střediska, vzájemná součinnost, havarijní, traumatologické plány
  • 10. Mezinárodní pomoc, zdravotnické služby jiných zemí při katastrofách a hromadných neštěstí
  • 11. Hygienický a protiepidemický režim za mimořádných událostí, úkoly hygienické služby, používání ochranných osobních pracovních pomůcek
  • 12. Medicína při mimořádných událostech
  • 13. Záchranný řetězec, třídění raněných a postižených
  • 14. První pomoc na místě hromadného neštěstí nebo katastrofy, neodkladná resuscitace, analgezie při hromadných neštěstích a katastrofách
  • 15. Úrazové stavy, sdružená poranění, ztrátová poranění, polytrauma. Šokové stavy. Crush syndrom, blast syndrom, syndrom ze zaklínění a z vynucené polohy. Popáleninové trauma. Střelná poranění. Úrazy způsobené fyzikálními vlivy
  • 16. Transportní traumata
Literatura
    povinná literatura
  • VLK, R. Integrovaný záchranný systém pro bakalářské studium zdravotnických záchranářů. Praha: Vysoká škola zdravotnická, 2019. ISBN 978-80-88249-06-1. info
  • ŠTĚTINA, J a KOL. Zdravonictví a integrovaný záchranný systém při hromadných neštěstích a katastrofách. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4578-7. info
    doporučená literatura
  • ČESKO. Vyhláška č. 240/2012 Sb., kterou se provádí zákon o zdravotnické záchranné službě. In Sbírka zákonů. Praha: Ministerstvo zdravotnictví ČR, 2012. info
  • ČESKO. Vyhláška č. 55/2011 Sb., o činnostech zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků. In Sbírka zákonů. Praha: Ministerstvo zdravotnictví ČR, 2011. info
  • ČESKO. Zákon č. 374/2011 Sb., o zdravotnické záchranné službě. In Sbírka zákonů. Praha: Ministerstvo zdravotnictví ČR, 2011. info
  • MARINELLA, M. A. Často přehlédnuté diagnózy v akutní péči. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1735-7. info
  • KAPOUNOVÁ, G. Ošetřovatelství v intenzivní péči. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1830-9. info
  • KLEIN, L. a A. FERKO. Principy válečné chirurgie. 1. vyd. Praha: Grada, 2005. ISBN 978-80-247-6211-1. info
  • ČESKO. Zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon). 2000. info
Metody hodnocení
Kontrola získaných znalostí probíhá formou testovacích otázek. Na webovém portálu IS student vypracuje testy – testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 250 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále IS v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů. Studenti dále řeší zadané úkoly, např. prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia.
Informace učitele
Předmět patří mezi základní součást přípravy pro budoucí povolání zdravotnického záchranáře. Poskytuje informace k orientaci v oboru od historických aspektů záchranářství po dnešní modely komplexního záchranného systému u nás i ve světě. Definuje základní pojmy Integrovaného záchranného systému a zaměřuje se také na mezinárodní spolupráci. Dále informuje o etických a právních souvislostech.

Studijní pomůcky:
VLK, R. Integrovaný záchranný systém. Studijní materiál – e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004, v IS.
Zdravotnické portály dle uvážení vyučujícího (např. MZ ČR, NCO NZO, SZÚ, ČAS, MEFANET, EDU SESTRA, B. BRAUN, Hospital TV)
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2020, léto 2021, zima 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024, léto 2025.
  • Statistika zápisu (zima 2019, nejnovější)
  • Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2019/ZZIZS2122