VŠZDRAV:ZZMAK974 Management a kvalita péče - Informace o předmětu
ZZMAK974 Management a kvalita péče
Vysoká škola zdravotnickázima 2019
- Rozsah
- 6/3/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Hana Tošnarová, Ph.D., RN (přednášející)
- Garance
- Mgr. Hana Tošnarová, Ph.D., RN
Vysoká škola zdravotnická - Rozvrh
- So 7. 12. 13:40–14:25 Posluchárna P1, Duškova, 13:40–14:25 Posluchárna P1, Duškova, Pá 13. 12. 15:25–19:10 Posluchárna P1, Duškova, 15:25–19:10 Posluchárna P1, Duškova
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Předpoklady
- Odborná latinská terminologie, Etika, Psychologie, Informační systémy ve zdravotnictví
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Zdravotnický záchranář (program VŠZDRAV, SPE)
- Cíle předmětu
- - seznámit se zásadami implementace managementu zlepšování kvality zdravotní péče, s nástroji kontroly, s měřením a zlepšováním kvality ve zdravotnictví, s metodami a principy auditu, akreditacemi zdravotnických zařízení, zvyšováním kvality ošetřovatelské péče a managementu mimořádných událostí
- Výstupy z učení
- - správně používat odbornou terminologii
- definovat hlavní cíle, rysy systému kvality poskytované zdravotní péče
- popsat zásady obecného managementu a osobní management
- definovat standardy kvality a indikátory kvality
- vyjmenovat úlohy vrcholového, středního a liniového managementu při implementaci a řízení kvality
- charakterizovat zásady soustavného zlepšování a kontroly kvality
- vysvětlit management změn a krizový management - Osnova
- Obsahové zaměření přednášek:
- Úvod do managementu ve zdravotnictví
- Regulace a snižování nákladů ve zdravotnictví
- Manažerské funkce
- Řízení materiálních a lidských zdrojů
- Systémy řízení kvality
- Modely zajišťování kvality péče
- Delegace pravomoci
Obsahové zaměření cvičení:
- Asertivní chování a schopnosti působit na druhé lidi
- Proces změny a zvládání odporu proti změně. Přesvědčování
- Management konfliktu. Krizový management
- Metodika tvorby standardů pro přímou péči. Auditní činnost
- Obsahové zaměření přednášek:
- Literatura
- povinná literatura
- TOŠNAROVÁ, H. Management. Studijní materiál - e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004. 2014. Dostupné na: www.vszdrav.cz/sharepoint
- VÉVODA, J. Motivace sester a pracovní spokojenost ve zdravotnictví. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4732-3. info
- PROCHÁZKA, J., M. VACULÍK a P. SMUTNÝ. Psychologie efektivního leadershipu. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4646-3. info
- PLEVOVÁ, I. a kol. Management v ošetřovatelství. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3871-0. info
- HEKELOVÁ, Z. Manažerské znalosti a dovednosti pro sestry. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4032-4. info
- BLAŽEK, L. Management. Organizování, rozhodování, ovlivňování. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3275-6. info
- CEJTHAMR, V. a J. DĚDINA. Management a organizační chování. 2. roz. a aktualiz. vyd. Praha:: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3348-7. info
- doporučená literatura
- ČEPICOVÁ, K. Nejčastější právní situace: rádce pro každý den. Brno: Edika, 2014. ISBN 978-80-266-0406-8. info
- UHEREK, P. Povinná mlčenlivost v souvislosti s poskytováním zdravotních služeb. Praha: Wolters Kluwer, 2014. ISBN 978-80-7478-476-7. info
- ČESKO. Zákon č. 374/2011 Sb., o zdravotnické záchranné službě. In Sbírka zákonů. Praha: Ministerstvo zdravotnictví ČR, 2011. info
- JOINT COMMISSION INTERNATIONAL. Mezinárodní akreditační standardy pro nemocnice. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2436-2. info
- ŠKRLA, P., D. MARX a F. VLČEK. Národní akreditační standardy pro nemocnice: manuál a metodika plnění. 2. vyd. Praha: Spojená AK komise ČR, 2009. info
- ŠKRLA, P. a M. ŠKRLOVÁ. Řízení rizik ve zdravotnických zařízeních. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2616-8. info
- NEUGEBAUER, T. Vyhledání a vyhodnocení rizik v praxi. Praha: Wolters Kluwer, 2008. ISBN 978-80-7357-364-5. info
- Výukové metody
- Výuka u kombinované formy je kombinací účasti na výuce a samostudia. Probíhá formou přednášek, cvičení, samostudia a konzultací. Cvičení a přednášky probíhají v blocích, u kombinované formy je výuka soustředěna především do pátků a sobot a rozložena je do celého semestru. Samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Konzultace je možná emailem nebo po dohodě s vyučujícím. Na konzultace slouží k ujasnění nejasností a problémů, na které studenti při studiu narazí.
- Metody hodnocení
- Kontrola získaných znalostí probíhá formou testovacích otázek. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 250 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia. - Informace učitele
- Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Seznamuje se základy moderního managementu v oblasti materiálních a personálních zdrojů, vytvářením strategií řízení kvality v systémech zdravotní a sociální péče. Studenti se naučí teorii řízeni kvality, metodikám vypracovaní standardů a metodám auditní činnosti.
- Rozsah individuální práce studentů je 4 hodin
Doporučený ročník a semestr: 3. ročník (ZS)
Obsahové zaměření individuální práce studentů:
1. Management, význam a uplatnění ve zdravotnictví
2. Koncepční rámec managementu
3. Osobní management. Management času. Management organizační jednotky
4. Management kvality ošetřovatelské péče, standardy, auditní činnost, řízení kvality v ošetřovatelství - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2019/ZZMAK974