VŠZDRAV:ZZPSL4542 Psychologie - Informace o předmětu
ZZPSL4542 Psychologie
Vysoká škola zdravotnickázima 2019
- Rozsah
- 2/1. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Lenka Emrová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Hana Tošnarová, Ph.D., RN (cvičící) - Garance
- Mgr. Zuzana Garneková
Vysoká škola zdravotnická - Rozvrh
- Čt 19. 9. až Út 26. 11. St 12:45–14:15 Učebna 1, Duškova
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
ZZPSL4542/cv: Čt 31. 10. 14:30–18:40 Učebna 4, Duškova, St 27. 11. 14:30–18:40 Učebna 1, Duškova, H. Tošnarová - Předpoklady
- Etika, Odborná latinská terminologie
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Zdravotnický záchranář (program VŠZDRAV, SPE)
- Cíle předmětu
- - Seznámit s podstatou a zákonitostmi a činiteli psychického vývoje člověka od narození až po stáří
- Charakterizovat psychický vývoj jednotlivých věkových období
- Pochopit význam vlastní seberegulace a psychohygieny pro výkon své profese
- Pochopit princip fungování stresu, a tak se naučit lépe zvládat stresové situace
- Seznámit se s typy problémových pacientů a asertivním přístupem k nim
- Naučit studenty používat psychologii v krizových situacích, v péči o postižené, o pozůstalé - Výstupy z učení
- - používat odbornou terminologii
- definovat subjektivnímu prožívání nemoci a prožívání nemoci v čase
- používat autogenní trénink
- zvládat stresové situace
- uplatňovat asertivní přístup k problémovým pacientům - Osnova
- Úvod do studia psychologie, předmět psychologie, psychologické metody, praktické ukázky
- Základní psychologické pojmy navazující bezprostředně na neodkladnou péči, rysy charakteristické pro chování jednotlivce, skupiny, davu
- ZZ a komunikace – zásady verbální komunikace s pacientem
- ZZ a komunikace – složky neverbální kom., význam jejich znalosti při práci s problémovým pacientem
- ZZ a komunikace – chyby sociální percepce
- ZZ a komunikace – práce v terénu
- Psychologie v krizových situacích, péče o postižené v krizových centrech. Psychologická pomoc postiženým a pozůstalým
- Asertivita v práci ZZ – asertivní práva a povinnosti
- Asertivita při práci ZZ – asertivní techniky
- Asertivita při práci ZZ – praktický nácvik
- Chyby sociální percepce
- Hodnocení situací – obvyklé a neobvyklé varianty
- Náročné životní situace – stres, management stresu
- Náročné životní situace – syndrom burn-out
- Náročné životní situace – význam volnočasových aktivit pro vyrovnanost a celkové podávání dobrého pracovního výkonu, kreativitou proti NŽS
- Význam seberegulace ZZ, význam duševní hygieny, praktický nácvik
- Literatura
- povinná literatura
- BOADELLA, D. a E. FRANKEL. Biosyntéza: výběr z textů. Praha: Triton, 2009. ISBN 978-80-7387-297-7. info
- KYMROVÁ, E. Holistické přístupy v psychologii. Plzeň: Maurea, 2011. ISBN 978-80-904955-0-0. info
- MLČÁK, Z., K. PAULÍK a H. ZÁŠKODNÁ. Osobnost v kontextu prosociálního chování a zátěžové odolnosti. Ostrava: Ostravská univerzita, Filozofická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7368-532-4. info
- RAUDENSKÁ, J. a A. JAVŮRKOVÁ. Lékařská psychologie ve zdravotnictví. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2223-8. info
- VENGLÁŘOVÁ, M. Sestry v nouzi. Syndrom vyhoření, mobbing, bossing. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3174-2. info
- Informace učitele
- Obsah vyučovacího předmětu tvoří základní informace o významu psychologie se zaměřením na život, na poruchu zdraví a na onemocnění, na náhlé akutní stavy a naléhavé situace, dále na konfrontaci osobní i profesní s kritickými stavy, s mimořádnými situacemi, hromadným neštěstím apod. Informuje o psychosomatických principech v oblasti akutních a kritických stavů. Navozuje a trénuje vytvoření psychické stability, úměrných etických norem a odpovídajícího životního stylu. Seznamuje se specifickými fenomény při setkání s velkým množstvím postižených, se specifickými fenomény v situacích, zatížených zvýšeným rizikem pro zdravotníky, dále s psychoreaktivními stavy, s alterovanými osobnostmi, s panikou, s fenoménem vlastní únavy a vyčerpání, atd. Věnuje se nácviku typů a vzorců chování pro tuto oblast medicíny s pomocí inscenačních metod a balitnovských skupin.
Doporučený ročník a semestr: 1. ročník (ZS) - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2019/ZZPSL4542