ZZPSL4542 Psychologie

Vysoká škola zdravotnická
zima 2019
Rozsah
2/1. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Lenka Emrová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Hana Tošnarová, Ph.D., RN (cvičící)
Garance
Mgr. Zuzana Garneková
Vysoká škola zdravotnická
Rozvrh
Čt 19. 9. až Út 26. 11. St 12:45–14:15 Učebna 1, Duškova
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
ZZPSL4542/p: Rozvrh nebyl do ISu vložen. L. Emrová
ZZPSL4542/cv: Čt 31. 10. 14:30–18:40 Učebna 4, Duškova, St 27. 11. 14:30–18:40 Učebna 1, Duškova, H. Tošnarová
Předpoklady
Etika, Odborná latinská terminologie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
- Seznámit s podstatou a zákonitostmi a činiteli psychického vývoje člověka od narození až po stáří
- Charakterizovat psychický vývoj jednotlivých věkových období
- Pochopit význam vlastní seberegulace a psychohygieny pro výkon své profese
- Pochopit princip fungování stresu, a tak se naučit lépe zvládat stresové situace
- Seznámit se s typy problémových pacientů a asertivním přístupem k nim
- Naučit studenty používat psychologii v krizových situacích, v péči o postižené, o pozůstalé
Výstupy z učení
- používat odbornou terminologii
- definovat subjektivnímu prožívání nemoci a prožívání nemoci v čase
- používat autogenní trénink
- zvládat stresové situace
- uplatňovat asertivní přístup k problémovým pacientům
Osnova
  • Úvod do studia psychologie, předmět psychologie, psychologické metody, praktické ukázky
  • Základní psychologické pojmy navazující bezprostředně na neodkladnou péči, rysy charakteristické pro chování jednotlivce, skupiny, davu
  • ZZ a komunikace – zásady verbální komunikace s pacientem
  • ZZ a komunikace – složky neverbální kom., význam jejich znalosti při práci s problémovým pacientem
  • ZZ a komunikace – chyby sociální percepce
  • ZZ a komunikace – práce v terénu
  • Psychologie v krizových situacích, péče o postižené v krizových centrech. Psychologická pomoc postiženým a pozůstalým
  • Asertivita v práci ZZ – asertivní práva a povinnosti
  • Asertivita při práci ZZ – asertivní techniky
  • Asertivita při práci ZZ – praktický nácvik
  • Chyby sociální percepce
  • Hodnocení situací – obvyklé a neobvyklé varianty
  • Náročné životní situace – stres, management stresu
  • Náročné životní situace – syndrom burn-out
  • Náročné životní situace – význam volnočasových aktivit pro vyrovnanost a celkové podávání dobrého pracovního výkonu, kreativitou proti NŽS
  • Význam seberegulace ZZ, význam duševní hygieny, praktický nácvik
Literatura
    povinná literatura
  • BOADELLA, D. a E. FRANKEL. Biosyntéza: výběr z textů. Praha: Triton, 2009. ISBN 978-80-7387-297-7. info
  • KYMROVÁ, E. Holistické přístupy v psychologii. Plzeň: Maurea, 2011. ISBN 978-80-904955-0-0. info
  • MLČÁK, Z., K. PAULÍK a H. ZÁŠKODNÁ. Osobnost v kontextu prosociálního chování a zátěžové odolnosti. Ostrava: Ostravská univerzita, Filozofická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7368-532-4. info
  • RAUDENSKÁ, J. a A. JAVŮRKOVÁ. Lékařská psychologie ve zdravotnictví. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2223-8. info
  • VENGLÁŘOVÁ, M. Sestry v nouzi. Syndrom vyhoření, mobbing, bossing. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3174-2. info
    doporučená literatura
  • JANÁČKOVÁ, L. Základy zdravotnické psychologie. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-179-6. info
  • ZACHAROVÁ, E., M. HERMANOVÁ a J. ŠRÁMKOVÁ. Zdravotnická psychologie: teorie a praktická cvičení. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2068-5. info
Informace učitele
Obsah vyučovacího předmětu tvoří základní informace o významu psychologie se zaměřením na život, na poruchu zdraví a na onemocnění, na náhlé akutní stavy a naléhavé situace, dále na konfrontaci osobní i profesní s kritickými stavy, s mimořádnými situacemi, hromadným neštěstím apod. Informuje o psychosomatických principech v oblasti akutních a kritických stavů. Navozuje a trénuje vytvoření psychické stability, úměrných etických norem a odpovídajícího životního stylu. Seznamuje se specifickými fenomény při setkání s velkým množstvím postižených, se specifickými fenomény v situacích, zatížených zvýšeným rizikem pro zdravotníky, dále s psychoreaktivními stavy, s alterovanými osobnostmi, s panikou, s fenoménem vlastní únavy a vyčerpání, atd. Věnuje se nácviku typů a vzorců chování pro tuto oblast medicíny s pomocí inscenačních metod a balitnovských skupin.

Doporučený ročník a semestr: 1. ročník (ZS)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2019/ZZPSL4542