VŠZDRAV:VSETI6782 Etika - Informace o předmětu
VSETI6782 Etika
Vysoká škola zdravotnickázima 2020
- Rozsah
- 17/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Eva Marková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Eva Marková, Ph.D.
Vysoká škola zdravotnická - Rozvrh
- Pá 23. 10. 8:50–13:20 Učebna 1, Duškova, So 21. 11. 13:40–17:25 Učebna 1, Duškova
- Předpoklady
- Odborná latinská terminologie, Obecná a vývojová psychologie, Filozofie
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Všeobecná sestra (program VŠZDRAV, OSE)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je formovat profesní myšlení, naučit se respektovat odůvodněné názory druhých, projevovat vlastní názor, argumentovat a diskutovat o etických jevech v ošetřovatelství.
- Výstupy z učení
- vysvětlit základní pojmy etiky
- vyjmenovat základní etické teorie a metody
- popsat vývoj etiky jako samostatné vědní disciplíny a vývoj etiky v profesi sestry
- vysvětlit obsah společenských norem ve vztahu k etickým kodexům
- srovnat výstupy normativní etiky s právními normami, platnými ve zdravotnictví
- diskutovat o závažných etických jevech zdravotnické praxe
- argumentovat v souladu s etickým kodexem sestry- Osnova
- 1. Etika – základní pojmy související s etikou. Historická východiska etické problematiky
- 2. Profesionální etika, hledání etických zdrojů, charakteristika základních pojmů, význam předmětu pro práci zdravotníka, návaznost na další vědní obory. Historický vývoj zdravotnické etiky
- 3. Změna paradigmatu, interkulturní a interdisciplinární přístup ke světu, rozčarování z civilizace a vědy
- 4. Etické principy ve zdravotnictví. Právní normy v ošetřovatelské etice 5. Základní etické kodexy zdravotníků, Hippokratova přísaha, etické
- kodexy ve zdravotnictví, ICN kodex pro zdravotní sestry, funkce svědomí a vůle, etické řešení
- 6. Práva pacientů, vztah lékař-pacient, paternalismus versus demokracie, informovaný souhlas, Evropská charta práv a svobod (Maastricht 1993).
- 7. Etická dilemata pia fraus, pravda u nemocničního lůžka.
- 8. Pasivní a aktivní eutanázie. Právo a eutanázie. Moderní thanatologie. Problematika sebevražd
- 9. Etické problémy gynekologie a porodnictví, práva ženy a dítěte – pohled do historie, antikoncepce – klady, zápory, sociální důsledky, interrupce – etická a jiná dilemata
- 10. Etický přístup k ženě a dítěti v prenatálním období, v období porodu a šestinedělí, etické problémy asistované reprodukce a humánní bioetiky.
- 11. Etické aspekty in vitro fertilizace a klonování. Etické problémy moderní genetiky a eugeniky
- 12. Etické problémy spojené s problematikou HIV pozitivních
- 13. Etické problémy experimentální medicíny. Etické aspekty dárcovství orgánů
- 14. Etické aspekty první pomoci
- 15. Etické problémy alternativní medicíny, symptomatický versus holistický přístup k člověku, přednosti, nedostatky a hranice západní medicíny, zázračný všelék nebo hledání východisek
- 16. Etické problémy dětských lékařských oborů, charta práv hospitalizovaných dětí. Funkční a nefunkční rodina – týrané dítě, náhradní rodinná péče, problematika dětských sebevražd
- Literatura
- povinná literatura
- KUBICOVÁ, M. Etika. Studijní materiál - e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004.
- HEŘMANOVÁ, J., M. VÁCHA, H. SVOBODOVÁ, M. ZVONÍČKOVÁ a J. SLOVÁK. Etika v ošetřovatelské praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3469-9. info
- MATĚJEK, J. Dříve projevená přání pacientů: výhody a rizika. 1. vyd. Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-850-6. info
- MATOCHOVÁ, S. Etika a právo v kontextu lékařské etiky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, Lékařská fakulta, 2009. ISBN 978-80-210-4757-0. info
- BUŽGOVÁ, R. Etika ve zdravotnictví. Ostrava: Ostravská univerzita, 2008. ISBN 978-80-7368-501-0. info
- doporučená literatura
- ŠEVČÍK, D. a N. ŠPATENKOVÁ. Domácí násilí - kontext, dynamika a intervence. 1. vyd. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-690-2. info
- WEISS, P. Etické otázky v psychologii. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-845-6. info
- KUPKA, J. Přehled dějin filosofie. Praha: Kupka, 2009. ISBN 978-80-87020-00-5. info
- OPATRNÁ, M. Etické problémy v onkologii. Praha: Mladá fronta, 2008. ISBN 978-80-204-1876-0. info
- FIALOVÁ, L., P. KOUBA a M. ŠPAČEK. Medicína v kontextu západního myšlení. 1. vyd. Praha: Galén, 2008. ISBN 978-80-7262-513-0. info
- DOSTÁL, J. Etické a právní aspekty asistované reprodukce, situace ve státech přijatých do evropské unie v roce 2004. 1. vyd. Olomouc: UP Olomouc, 2007. ISBN 978-80-244-1700-4. info
- KUTNOHORSKÁ, J. Etika v ošetřovatelství. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2069-2. info
- HAŠKOVCOVÁ, H. Proč a jak? 1. vyd. Praha: Galén, 2007. ISBN 978-80-7262-497-3. info
- KALLWAS, A. Syndrom vyhoření v práci a osobním životě. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-299-7. info
- HAŠKOVCOVÁ, H. Thanatologie. 2. vyd. Praha: Galén, 2007. ISBN 978-80-7262-471-3. info
- Metody hodnocení
- Individuálním řízeným samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Tyto prvky ověřují, do jaké míry studenti pochopili látku, a motivují je k dalšímu studiu. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 300 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. případové studie, prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia. - Informace učitele
- Rozsah individuální práce studentů: 8 hodin
Obsahové zaměření individuální práce studentů:
1. Profesionální etika, význam předmětu pro práci zdravotníka, návaznost na další vědní obory
2. Základní etické kodexy zdravotníků
3. Práva pacientů
4. Etické problémy základních medicínských oborů
5. Etické problémy alternativní medicíny
6. Etické problémy experimentální medicíny a lékařského výzkumu
7. Etické problémy gynekologie a porodnictví
8. Etické problémy dětských lékařských oborů
Předmět je koncipován jako teoretický. Zaměřuje se na etické otázky vykonávání ošetřovatelské profese, seznamuje s integrací etických principů do Etického kodexu nelékařského zdravotnického pracovníka, dotýká se i etických dilemat v jednání a chovaní zdravotnických profesionálů vůči pacientům/klientům. Pomáhá studentům nalézt a formulovat vlastni etická východiska a schopnost je obhájit. - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2020/VSETI6782