VSOPP22411 Ošetřovatelská péče v pediatrických oborech 1

Vysoká škola zdravotnická
zima 2020
Rozsah
9k+17s. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Hana Belejová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Marie Vlachová (cvičící)
Garance
Vysoká škola zdravotnická
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíle studijního předmětu:
seznámit s odlišnostmi péče o individuální potřeby dítěte podle věku v rámci systému primární péče, sekundární péče a péče a léčby o chronicky nemocné, umírající a handicapované dítě v rámci terciárního systému. Naučit základům posuzování aktuálního zdravotního stavu dítěte a seznámit se standardními diagnostickými procedurami, testy a standardní léčbou u jednotlivých klinických stavů. Naučit ošetřovatelské péči o dítě ve zdraví i nemoci metodou ošetřovatelského procesu včetně edukace dítěte, rodičů a rodiny.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student/ka umí:
- používat odbornou terminologii
- popsat zvláštnosti růstu a vývoje dětí
- charakterizovat zvláštnosti ošetřovatelské péče o novorozence, kojence, batolata, děti předškolního věku, děti školního věku a adolescenty
- připravit dětského pacienta k jednotlivým diagnostickým a terapeutickým výkonům
- popsat patofyziologii, etiologii, symptomatologii, diagnostiku a terapii vybraných skupin onemocnění
- zpracovat plán ošetřovatelské péče o dětského pacienta u vybraného onemocnění včetně klasifikace potřeb pacientů s využitím NANDA I taxonomie II
- stanovit základní priority ošetřovatelské péče u dětí s vybraným neurologickým onemocněním
- sestavit edukační plán směrem k přípravě na plánované propuštění.
Osnova
  • Obsahové zaměření přednášek:
  • 1. Fyziologický novorozenec. Stupně diferencované péče o novorozence
  • 2. Klasifikace rizikového a patologického novorozence
  • 3. Rozdělení a typy postižení – smyslové vady, tělesná postižení, mentální a kombinované vady
  • 4. Institucionální péče o děti – kojenecké ústavy, dětské domovy, jesle, zdravotnická zařízení
  • 5. Onemocnění dýchacího systému
  • 6. Onemocnění kardiovaskulárního systému
  • 7. Onemocnění urogenitálního traktu
  • 8. Onemocnění trávicího ústrojí
  • 9. Onemocnění pohybového aparátu
  • 10. Onemocnění nervového systému
  • 11. Problematika týraných a zneužívaných a zanedbávaných dětí, prevence patologických jevů
  • 12. Rizikové životní situace a psychické strádání dítěte
Literatura
    povinná literatura
  • KLÍMA, J a KOLEKTIV. Pediatrie pro nelékařské zdravotnické obory. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5014-9. info
  • SIKOROVÁ, L. Dětská sestra v primární a komunitní péči. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3592-4. info
  • SIKOROVÁ, L. Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3593-1. info
    doporučená literatura
  • NANDA. Ošetřovatelské diagnózy Definice a klasifikace 2015-2017. 1. české vyd. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5412-3. info
  • BUŽGOVÁ, R. Paliativní péče ve zdravotnických zařízeních: potřeby, hodnocení, kvalita života. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5402-4. info
  • KIKALOVÁ, K a KOPECKÝ. Biologie a nemoci dětí. Olomouc: UP v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-4020-0. info
  • MUNTAU, A.C. Pediatrie. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4588-6. info
  • SLEZÁKOVÁ, L. Ošetřovatelství v pediatrii. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3286-2. info
  • FENDRYCHOVÁ, J. Vybrané kapitoly z ošetřovatelské péče v pediatrii II. Péče o novorozence. Brno: NCO NZO, 2009. ISBN 978-80-7013-489-4. info
  • SEDLÁŘOVÁ, P. Základní ošetřovatelská péče v pediatrii. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1613-8. info
Metody hodnocení
Způsob kontroly samostatného studia:
V informačním systému student vypracuje testy – testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia.
Informace učitele
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek a je součástí komplexu předmětů z klinického ošetřovatelství. Seznamuje studenty s vývojem zdravého i nemocného dítěte, s péči o zdraví dítěte, prevencí onemocnění a nemocemi dětského věku v celém spektru klinických oborů. Důraz je kladen na odlišnosti individuálních potřeb dětí a způsob jejich uspokojování, výchovy dětí, prevence, diagnostiky a léčby onemocnění, včetně odlišnosti multidisciplinární péče v oblasti ambulantní, jednodenní i lůžkové péče, včetně péče o děti do 3 let věku v zařízeních kolektivní péče.

Studijní pomůcky:
VLACHOVÁ, M. Ošetřovatelská péče o nemocné v pediatrii. Studijní materiál – e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004.

Cvičné kazuistiky.

Instruktážní videa.

Zdravotnické portály dle uvážení vyučujícího (např. MZ ČR, NCO NZO, SZÚ, ČAS, MEFANET, EDU SESTRA, B. BRAUN, Hospital TV).
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.
  • Statistika zápisu (zima 2020, nejnovější)
  • Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2020/VSOPP22411