VŠZDRAV:VSOPP22411 Ošetřovatelská péče v pediatri - Informace o předmětu
VSOPP22411 Ošetřovatelská péče v pediatrických oborech 1
Vysoká škola zdravotnickázima 2020
- Rozsah
- 9k+17s. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Hana Belejová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Marie Vlachová (cvičící) - Garance
- Vysoká škola zdravotnická
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Všeobecné ošetřovatelství (program VŠZDRAV, VS)
- Cíle předmětu
- Cíle studijního předmětu:
seznámit s odlišnostmi péče o individuální potřeby dítěte podle věku v rámci systému primární péče, sekundární péče a péče a léčby o chronicky nemocné, umírající a handicapované dítě v rámci terciárního systému. Naučit základům posuzování aktuálního zdravotního stavu dítěte a seznámit se standardními diagnostickými procedurami, testy a standardní léčbou u jednotlivých klinických stavů. Naučit ošetřovatelské péči o dítě ve zdraví i nemoci metodou ošetřovatelského procesu včetně edukace dítěte, rodičů a rodiny. - Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student/ka umí:
- používat odbornou terminologii
- popsat zvláštnosti růstu a vývoje dětí
- charakterizovat zvláštnosti ošetřovatelské péče o novorozence, kojence, batolata, děti předškolního věku, děti školního věku a adolescenty
- připravit dětského pacienta k jednotlivým diagnostickým a terapeutickým výkonům
- popsat patofyziologii, etiologii, symptomatologii, diagnostiku a terapii vybraných skupin onemocnění
- zpracovat plán ošetřovatelské péče o dětského pacienta u vybraného onemocnění včetně klasifikace potřeb pacientů s využitím NANDA I taxonomie II
- stanovit základní priority ošetřovatelské péče u dětí s vybraným neurologickým onemocněním
- sestavit edukační plán směrem k přípravě na plánované propuštění. - Osnova
- Obsahové zaměření přednášek:
- 1. Fyziologický novorozenec. Stupně diferencované péče o novorozence
- 2. Klasifikace rizikového a patologického novorozence
- 3. Rozdělení a typy postižení – smyslové vady, tělesná postižení, mentální a kombinované vady
- 4. Institucionální péče o děti – kojenecké ústavy, dětské domovy, jesle, zdravotnická zařízení
- 5. Onemocnění dýchacího systému
- 6. Onemocnění kardiovaskulárního systému
- 7. Onemocnění urogenitálního traktu
- 8. Onemocnění trávicího ústrojí
- 9. Onemocnění pohybového aparátu
- 10. Onemocnění nervového systému
- 11. Problematika týraných a zneužívaných a zanedbávaných dětí, prevence patologických jevů
- 12. Rizikové životní situace a psychické strádání dítěte
- Literatura
- povinná literatura
- KLÍMA, J a KOLEKTIV. Pediatrie pro nelékařské zdravotnické obory. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5014-9. info
- SIKOROVÁ, L. Dětská sestra v primární a komunitní péči. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3592-4. info
- SIKOROVÁ, L. Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3593-1. info
- doporučená literatura
- NANDA. Ošetřovatelské diagnózy Definice a klasifikace 2015-2017. 1. české vyd. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5412-3. info
- BUŽGOVÁ, R. Paliativní péče ve zdravotnických zařízeních: potřeby, hodnocení, kvalita života. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5402-4. info
- KIKALOVÁ, K a KOPECKÝ. Biologie a nemoci dětí. Olomouc: UP v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-4020-0. info
- MUNTAU, A.C. Pediatrie. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4588-6. info
- SLEZÁKOVÁ, L. Ošetřovatelství v pediatrii. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3286-2. info
- FENDRYCHOVÁ, J. Vybrané kapitoly z ošetřovatelské péče v pediatrii II. Péče o novorozence. Brno: NCO NZO, 2009. ISBN 978-80-7013-489-4. info
- SEDLÁŘOVÁ, P. Základní ošetřovatelská péče v pediatrii. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1613-8. info
- Metody hodnocení
- Způsob kontroly samostatného studia:
V informačním systému student vypracuje testy – testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia. - Informace učitele
- Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek a je součástí komplexu předmětů z klinického ošetřovatelství. Seznamuje studenty s vývojem zdravého i nemocného dítěte, s péči o zdraví dítěte, prevencí onemocnění a nemocemi dětského věku v celém spektru klinických oborů. Důraz je kladen na odlišnosti individuálních potřeb dětí a způsob jejich uspokojování, výchovy dětí, prevence, diagnostiky a léčby onemocnění, včetně odlišnosti multidisciplinární péče v oblasti ambulantní, jednodenní i lůžkové péče, včetně péče o děti do 3 let věku v zařízeních kolektivní péče.
Studijní pomůcky:
VLACHOVÁ, M. Ošetřovatelská péče o nemocné v pediatrii. Studijní materiál – e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004.
Cvičné kazuistiky.
Instruktážní videa.
Zdravotnické portály dle uvážení vyučujícího (např. MZ ČR, NCO NZO, SZÚ, ČAS, MEFANET, EDU SESTRA, B. BRAUN, Hospital TV). - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (zima 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2020/VSOPP22411