ZZMAK974 Management a kvalita péče

Vysoká škola zdravotnická
zima 2020
Rozsah
6/3/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Dušan Sysel, Ph.D., MPH (přednášející)
Garance
Mgr. Hana Tošnarová, Ph.D., RN
Vysoká škola zdravotnická
Rozvrh
Pá 18. 9. 15:25–16:55 Učebna 13, Duškova, So 19. 9. 8:50–11:50 Učebna 13, Duškova
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
ZZMAK974/cv1: So 19. 9. 12:45–13:30 Učebna 13, Duškova, Pá 16. 10. 13:40–15:10 Učebna 13, Duškova, D. Sysel
Předpoklady
Odborná latinská terminologie, Etika, Psychologie, Informační systémy ve zdravotnictví
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
- seznámit se zásadami implementace managementu zlepšování kvality zdravotní péče, s nástroji kontroly, s měřením a  zlepšováním kvality ve zdravotnictví, s metodami a principy auditu, akreditacemi zdravotnických zařízení, zvyšováním kvality ošetřovatelské péče a managementu mimořádných událostí
Výstupy z učení
- správně používat odbornou terminologii
- definovat hlavní cíle, rysy systému kvality poskytované zdravotní péče
- popsat zásady obecného managementu a osobní management
- definovat standardy kvality a indikátory kvality
- vyjmenovat úlohy vrcholového, středního a liniového managementu při implementaci a řízení kvality
- charakterizovat zásady soustavného zlepšování a kontroly kvality
- vysvětlit management změn a krizový management
Osnova
  • Obsahové zaměření přednášek:
    - Úvod do managementu ve zdravotnictví
    - Regulace a snižování nákladů ve zdravotnictví
    - Manažerské funkce
    - Řízení materiálních a lidských zdrojů
    - Systémy řízení kvality
    - Modely zajišťování kvality péče
    - Delegace pravomoci

    Obsahové zaměření cvičení:
    - Asertivní chování a schopnosti působit na druhé lidi
    - Proces změny a zvládání odporu proti změně. Přesvědčování
    - Management konfliktu. Krizový management
    - Metodika tvorby standardů pro přímou péči. Auditní činnost
Literatura
    povinná literatura
  • TOŠNAROVÁ, H. Management. Studijní materiál - e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004. 2014. Dostupné na: www.vszdrav.cz/sharepoint
  • VÉVODA, J. Motivace sester a pracovní spokojenost ve zdravotnictví. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4732-3. info
  • PROCHÁZKA, J., M. VACULÍK a P. SMUTNÝ. Psychologie efektivního leadershipu. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4646-3. info
  • PLEVOVÁ, I. a kol. Management v ošetřovatelství. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3871-0. info
  • HEKELOVÁ, Z. Manažerské znalosti a dovednosti pro sestry. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4032-4. info
  • BLAŽEK, L. Management. Organizování, rozhodování, ovlivňování. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3275-6. info
  • CEJTHAMR, V. a J. DĚDINA. Management a organizační chování. 2. roz. a aktualiz. vyd. Praha:: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3348-7. info
    doporučená literatura
  • ČEPICOVÁ, K. Nejčastější právní situace: rádce pro každý den. Brno: Edika, 2014. ISBN 978-80-266-0406-8. info
  • UHEREK, P. Povinná mlčenlivost v souvislosti s poskytováním zdravotních služeb. Praha: Wolters Kluwer, 2014. ISBN 978-80-7478-476-7. info
  • ČESKO. Zákon č. 374/2011 Sb., o zdravotnické záchranné službě. In Sbírka zákonů. Praha: Ministerstvo zdravotnictví ČR, 2011. info
  • JOINT COMMISSION INTERNATIONAL. Mezinárodní akreditační standardy pro nemocnice. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2436-2. info
  • ŠKRLA, P., D. MARX a F. VLČEK. Národní akreditační standardy pro nemocnice: manuál a metodika plnění. 2. vyd. Praha: Spojená AK komise ČR, 2009. info
  • ŠKRLA, P. a M. ŠKRLOVÁ. Řízení rizik ve zdravotnických zařízeních. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2616-8. info
  • NEUGEBAUER, T. Vyhledání a vyhodnocení rizik v praxi. Praha: Wolters Kluwer, 2008. ISBN 978-80-7357-364-5. info
Výukové metody
Výuka u kombinované formy je kombinací účasti na výuce a samostudia. Probíhá formou přednášek, cvičení, samostudia a konzultací. Cvičení a přednášky probíhají v blocích, u kombinované formy je výuka soustředěna především do pátků a sobot a rozložena je do celého semestru. Samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Konzultace je možná emailem nebo po dohodě s vyučujícím. Na konzultace slouží k ujasnění nejasností a problémů, na které studenti při studiu narazí.
Metody hodnocení
Kontrola získaných znalostí probíhá formou testovacích otázek. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 250 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia.
Informace učitele
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Seznamuje se základy moderního managementu v oblasti materiálních a personálních zdrojů, vytvářením strategií řízení kvality v systémech zdravotní a sociální péče. Studenti se naučí teorii řízeni kvality, metodikám vypracovaní standardů a metodám auditní činnosti.
    Rozsah individuální práce studentů je 4 hodin
    Doporučený ročník a semestr: 3. ročník (ZS)

    Obsahové zaměření individuální práce studentů:
    1. Management, význam a uplatnění ve zdravotnictví
    2. Koncepční rámec managementu
    3. Osobní management. Management času. Management organizační jednotky
    4. Management kvality ošetřovatelské péče, standardy, auditní činnost, řízení kvality v ošetřovatelství
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2021.