VŠZDRAV:ZZNEJ42193 Německý jazyk 3 - Informace o předmětu
ZZNEJ42193 Německý jazyk 3
Vysoká škola zdravotnickázima 2020
- Rozsah
- 0/10. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Eva Jansa, M.A. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Eva Jansa, M.A.
Vysoká škola zdravotnická - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ZZNEJ42193/NEJk2: So 7. 11. 8:50–16:20 Učebna 13, Duškova, E. Jansa
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Zdravotnický záchranář (program VŠZDRAV, SPE)
- Cíle předmětu
- - naučit pohotově a bezproblémově používat jazyk při výkonu povolání, komunikaci s pacientem, jeho rodinou, spolupracovníky
- kultivovat celkový osobní projev, chování a vystupování ve vztahu k cizincům
- umožnit vyšší mobilitu a uplatnění na trhu práce - Výstupy z učení
- - pracovat se zdroji informací, se slovníkem, jazykovými příručkami
- používat slovní zásobu včetně vybrané frazeologie specifické pro obor
- odvozovat významy neznámých slov na základě osvojené slovní zásoby, znalosti tvorby slov, internacionalismů a kontextu
- dohovořit se německy v běžných komunikativních situacích
- používat základní lékařskou terminologii
- používat německý jazyk v základních administrativních činnostech
- reprodukovat přečtený přiměřeně náročný odborný text
- logicky a jasně strukturovat písemný projev - Osnova
Obsahové zaměření cvičení:
Konkrete Lernziele sind:
1. die Beherrschung der unten angeführten Themen in der Fremdsprache
2. Einblick in die Arbeit in deutschen bzw. österreichischen bzw. schweizerischen Krankenhäusern
3. Kenntnis der notwendigen deutschen Fachterminologie und diverser Phrasen aus dem medizinischen und pflegerischen Bereich
4. Angemessene Kommunikation in alltäglichen Situationen
5. Verständnis gelesener und gehörter Texte und korrekte Wiedergabe deren Inhalts
6. Einführung in die Arbeit mit fremdsprachiger Fachliteratur
7. Selbstverständlicher und selbstständiger Gebrauch des Wörterbuchs
8. Einübung der richtigen deutschen Aussprache
Unterrichtsinhalte:
1. Einführung in die Fachterminologie
2. Gesundheitswesen
3. Arbeitsfelder der Pflege, Pflegeberufe
4. Der menschliche Körper Gesamtbeschreibung
5. Bewegungssystem
6. Das Skelett und die Knochen
7. Die Muskulatur
8. Atmungssystem
9. Verdauungssystem
10. Das Ausscheidungssystem
11. Das Blut, das Herz und der Blutkreislauf
12. Das endokrine System
13. Das Nervensystem, Sinnesorgane
14. Das Geschlechtssystem
15. Gesundheit und Krankheit
16. Physiologische Funktionen
17. Erste Hilfe
18. Arzenimittel
19. Gynäkologie und Geburtshilfe
20. Schwangerschaft
21. Geburt
22. Wochenbett
23. Pflege des Neugeborenen
24. Pflege des Säuglings
25. Kommunikation mit der Frau in verschiedenen Situationen
- Literatura
- povinná literatura
- LÜDER, D. a K. MORAVCOVÁ. Německý jazyk. [online]. Studijní opora. VŠZ, o. p. s., 2014. Dostupné na: www.vszdrav.cz/sharepoint, CZ.1.07/2.2.00/28.0004.
- KÁŇA, A. Velký česko-německý slovník z oblasti veřejné správy. Praha: Linde, 2011. ISBN 978-80-7201-836-9. info
- doporučená literatura
- MOKROŠOVÁ, I. a L. BAŠTOVÁ. Němčina pro lékaře. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2127-9. info
- Výukové metody
- Výuka u kombinované formy je kombinací účasti na výuce a samostudia. Probíhá formou přednášek, cvičení, samostudia a konzultací. Cvičení a přednášky probíhají v blocích, u kombinované formy je výuka soustředěna především do pátků a sobot a rozložena je do celého semestru. Samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Konzultace je možná emailem nebo po dohodě s vyučujícím. Na konzultace slouží k ujasnění nejasností a problémů, na které studenti při studiu narazí.
- Metody hodnocení
- Kontrola získaných znalostí probíhá formou testovacích otázek. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 250 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia. - Informace učitele
- Předmět je koncipován jako praktický a poskytuje znalosti z německé gramatiky a terminologie, klade důraz na získání jasného odborného zdravotnického jazykového projevu. Zvládnutí základní slovní zásoby je předpokladem pro komunikaci v zahraničí. Poskytuje komunikativní dovednosti v obecných a odborných tématech.
- Rozsah individuální práce studentů je 36 hodin
Doporučený ročník a semestr: 2. ročník (ZS), 1. ročník (ZS), 1. ročník (LS)
Obsahové zaměření individuální práce studentů:
1. Zdravý životní styl
2. Zdravotnická zařízení
3. Lidské tělo
4. Popis soustav
5. Popis orgánů
6. Smyslové orgány
7. Reprodukční systém muže a ženy
8. Úrazy a první pomoc
9. Biochemická a hematologická vyšetření, základní vyšetřovací metody
10. Podávání medikamentů
11. Základy sesterské komunikace
12. Managment ve zdravotnictví, pracovní pozice, funkce managmentu
13. První pomoc
14. Ošetřovatelství jako vědní obor a profese sestry
15. Komunikace s klientem/pacientem
16. Etika v ošetřovatelství
17. Ošetřovatelský proces
18. Péče o potřeby pacienta
19. Diagnostické a léčebné postupy, podávání léků a sledování jejich účinků
20. Multikulturní ošetřovatelství
21. Specifická ošetřovatelská péče
22. Edukace klienta/pacienta - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2020/ZZNEJ42193