VSINL21211 Infekční lékařství 1

Vysoká škola zdravotnická
zima 2022
Rozsah
6k+9s. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. MUDr. Lidmila Hamplová, PhD. (přednášející)
Garance
doc. MUDr. Lidmila Hamplová, PhD.
Vysoká škola zdravotnická
Kontaktní osoba: Mgr. Lucie Škorpíková
Předpoklady
KREDITY_MIN(22)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíle studijního předmětu:
seznámit se základní odbornou terminologií a základními poznatky z oblasti mikrobiologie, imunologie, epidemiologie, tedy s vybranými infekčními agens (bakterie, viry, parazité atd.) a jejich základními charakteristikami, s jejich cestami šíření v populaci a s klinickými projevy onemocnění. Současně jsou studenti informováni o mikrobiologických a imunologických diagnostických metodách k identifikaci původců infekcí. Dále také prezentovat systém a organizaci zajištění očkování v České republice a vést k propagaci očkování v rámci ošetřovatelské péče jako stěžejního opatření v prevenci šíření nákaz v dětské i dospělé populaci. Důležitou součástí výuky je zajištění informovanosti studentů o incidenci a hlášení nejčastějších nákaz spojených se zdravotní péčí a jejich prevenci a o platné legislativě ve vztahu k očkování, prevenci šíření nákaz spojených se zdravotní péčí a surveillance vybraných nákaz. Studenti také získají podrobné znalosti o zásadách správného odběru a odesílání biologického materiálu, a to včetně znalostí zásad bariérového režimpři ošetřování pacientů.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student/ka umí:
- správně používat odbornou terminologii
- vysvětlit význam mikrobiologie, imunologie, epidemiologie a hygieny v prevenci šíření infekčních onemocnění
- popsat anatomické a fyziologické bariéry, které představují ochranu organismu proti působení mikroorganismů
- popsat rozdíl mezi nespecifickou a specifickou imunitou
- znát původce, cesty přenosu, klinické projevy a prevenci nejčastěji se vyskytujících infekčních onemocnění v populaci
- vysvětlit význam očkování v prevenci šíření nákaz v populaci
- vysvětlit principy a význam bariérového režimu při ošetřování pacientů
- aplikovat zásady bariérového režimu při ošetřování pacientů
- správně odebrat a odeslat biologický materiál.
Osnova
  • Obsahové zaměření přednášek:
  • 1. Hygiena. Postavení hygieny v preventivní medicíně. Jednota organizmu a prostředí, náplň činnosti jednotlivých oborů hygieny.
  • 2. Hygienická služba, výkon státního zdravotního dozoru.
  • 3. Hygiena ovzduší, půdy, vody, odpady. Vliv znečištění ovzduší na zdraví člověka, zdravotní rizika z vody.
  • 4. Odpady ze zdravotnických zařízení a jejich likvidace.
  • 5. Osobní hygiena zdravotnického pracovníka a bariérový ošetřovatelský režim jako důležitá prevence HCAI.
  • 6. Základní terminologie z oblasti mikrobiologie, imunologie a epidemiologie.
  • 7. Obecná mikrobiologie. Klasifikace, vlastnosti a morfologie bakterií. Barvení dle Grama.
  • 8. Mikroflóra lidského organizmu. Odběry a transport biologického materiálu, mikrobiologická diagnostika.
  • 9. Speciální bakteriologie – nejvýznamnější patogenní mikroorganizmy působící onemocnění člověka.
  • 10. Obecná virologie, parazitologie a mykologie. Nejvýznamnější viry, parazité a mykotická agens působící onemocnění člověka.
  • 11. Proces šíření nákaz v populaci a jeho články – zdroj nákazy, cesty přenosu, vnímavý organizmus. Charakteristika skupin nákaz dle cest jejich šíření, příklady onemocnění.
  • 12. Nejvýznamnější infekční onemocnění způsobené mikroorganizmy, jejich klinické projevy, šíření a možnosti prevence.
  • 13. Základy imunologie. Aktivní a pasivní imunita. Imunita specifická a nespecifická. Imunologické vyšetřovací metody. Serologické přehledy. Poruchy imunity vrozené a získané. Očkování – druhy, systém, organizace, administrativní kontrola proočkovanosti. Platná legislativa ve vztahu k pravidelnému očkování Zvyšování zdravotní gramotnosti populace o významu očkování a jeho propagace v rámci naplňování platných strategických dokumentů vlády ČR. Nákazy spojené se zdravotní péčí (HCAI) – nejčastější původci, trendy výskytu, evidence, hlášení dle platné legislativy.
  • 14. Dezinfekce, sterilizace.
  • 15. Bariérový režim při ošetřování pacientů.
  • 16. Odběr a odesílání biologického materiálu.
Literatura
    povinná literatura
  • HAMPLOVÁ, L a KOL. Mikrobiologie, Imunologie, Epidemiologie, Hygiena pro bakalářské studium a všechny typy zdravotnických škol. 2. aktual. vydání. Praha, 2019, 267 s. ISBN 978-80-7553-729-4. info
    doporučená literatura
  • REICHARDT, CH, K BUNTE-SCHÖNBERGER a P VAN DER LINDEN. Hygiena a dezinfekce rukou: 100 otázek a odpovědí. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0217-4. info
  • ŠULCOVÁ, M. Mikrobiologie, epidemiologie, hygiena: studijní materiál pro zdravotnické obory. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, Fakulta zdravotnických studií, 2017. ISBN 978-80-7561-067-6. info
  • Vyhláška č. 355/2017 Sb., kterou se mění vyhláška č. 537/2006 Sb., o očkování proti infekčním nemocem, ve znění pozdějších předpisů. 2017. info
  • MELICHERČÍKOVÁ, V. Sterilizace a dezinfekce. 2. vyd. Praha: Galén, 2015. ISBN 978-80-7492-139-1. info
  • GÓPFERTOVÁ, D a PAZDIORA. 100 infekcí: epidemiologie pro praxi. Praha: Triton, 2015. ISBN 978-80-7387-846-7. info
  • ŠRÁMOVÁ, H. Nozokomiální nákazy. Praha, 2013. ISBN 978-80-7345-286-5. info
  • Vyhláška 306/2012 Sb., o podmínkách předcházení vzniku a šíření infekčních onemocnění a o hygienických požadavcích na provoz zdravotnických zařízení a ústavů sociální péče, v platném znění. 2012. info
  • Vyhláška č. 473/2008 Sb., o systému epidemiologické bdělosti pro vybrané infekce, v platném znění. 2008. info
Metody hodnocení
Způsob kontroly samostatného studia:
V informačním systému student vypracuje testy – testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia.
Informace učitele
Předmět je koncipován jako teoretický celek, který studentům poskytne základní strukturu poznatků z mikrobiologie, imunologie, epidemiologie a hygieny. Studenti se seznámí s nejdůležitějšími obecnými vlastnostmi mikroorganismů, buněčných prvků imunitního systému, primární a sekundární imunodeficienci, specifických a nespecifických mechanizmů imunity včetně selhání obranných mechanizmů, poruchami imunity vyvolanými léky a chemickými látkami z prostředí, s imunomodulací a vakcinací. Dále studenti získají informace o zásadách bezpečnosti práce na rizikových pracovištích, prevenci nákaz vzniklých v přímé souvislosti s pobytem ve zdravotnickém zařízení (nozokomiálních nákazách). Seznámí se s nejdůležitějšími laboratorními mikrobiologickými vyšetřovacími metodami, s léčbou a protiepidemickými opatřeními, orientačně i splatnými právními předpisy v této oblasti.

Studijní pomůcky:
BOUALAY, B. Mikrobiologie a imunologie. Studijní materiál – e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004, v informačním studijním systému.
Fotodokumentace s klinickými projevy vybraných infekčních onemocnění. Zdravotnické portály dle uvážení vyučujícího (např. MZ ČR, NCO NZO, SZÚ, ČAS, MEFANET, EDU SESTRA, B. BRAUN, Hospital TV)
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2020, léto 2021, zima 2021, léto 2022, léto 2023, zima 2023, léto 2024, léto 2025.
  • Statistika zápisu (zima 2022, nejnovější)
  • Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2022/VSINL21211