ZZKOM11111 Komunikace a krizová komunikace 1

Vysoká škola zdravotnická
zima 2022
Rozsah
1/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jaroslav Pekara, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jaroslav Pekara, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Jaroslav Pekara, Ph.D.
Vysoká škola zdravotnická
Rozvrh
Út 20. 9. 8:50–11:15 Učebna 13, Duškova, Út 4. 10. 8:50–11:15 Učebna 13, Duškova, Út 18. 10. 8:50–11:15 Učebna 13, Duškova, Út 1. 11. 8:50–10:25 Učebna 13, Duškova
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
ZZKOM11111/cv: Út 1. 11. 10:30–11:15 Učebna 13, Duškova, Út 8. 11. 10:30–12:05 Učebna 13, Duškova, Út 15. 11. 8:50–11:15 Učebna 9, Duškova, Út 22. 11. 10:30–12:05 Učebna 13, Duškova, J. Pekara
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíle studijního předmětu:
Cílem je naučit studenty přistupovat k pacientům profesionálně a s respektem, naučit zásadám a dovednostem adekvátní komunikace s pacienty, se spolupracovníky, s rodinnými příslušníky a dalšími osobami. Dále prohloubit schopnost empatie a naslouchání a seznámit s pojmem krize a násilí na pracovišti; možnostmi obecné obrany proti jednotlivým formám útoků a naučit analyzovat „konfliktní“ situace a zvolit správnou formu prevence či obrany proti konfliktu.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student/ka umí:
- používat odbornou terminologii
- definovat zásady komunikačního procesu na různých úrovních sociálních vztahů
- rozpoznat fáze konfliktů v komunikaci a orientuje se v této problematice
- analyzovat komunikační chyby
- aplikovat základní verbální techniky směřující ke zklidnění pacienta
- definovat pojem krize, násilí, příčiny a faktory podporující nevhodné chování klientů a personálu
- použít asertivní techniky k odvrácení různých forem útoku
- zvládnout adekvátní způsoby komunikace s pacienty, rodinnými příslušníky i jinými zdravotnickými pracovníky navzájem a zejména ve specifických náročných situacích
- vyvodit obecné závěry problematiky násilí na pracovišti konkrétního konfliktu
Osnova
  • Obsahové zaměření přednášek:
  • 1. Komunikace jako forma sociální interakce, její význam v lidském životě
  • 2. Komunikace na rozhraní dvou světových názorů, nové pohledy v teorii poznání – noetice
  • 3. Psychologické hledisko poznání
  • 4. Vnímání skutečnosti a průběh vjemu, postup zpracování informací
  • 5. Komunikace jako sdělování informace
  • 6. Komunikace západního a východního okruhu civilizace, paradigmata dvou pohledů na svět.
  • 7. Schopnost člověka přijímat nové informace
  • 8. Komunikace jako podmínka každého sociálního vztahu
  • 9. Pravidla pro efektivní komunikaci, komunikace jako společenská interakce mezi lidmi
  • 10. Faktory ovlivňující komunikaci, osobnost, schopnost přijímat, komunikační tunel. Emoce a jejich účinek na komunikaci
  • 11. Verbální aspekty, mluvené slovo, informační systémy, energoinformační vazby.
  • 12. Verbální komunikace
  • 13. Kritéria úspěšné komunikace, zásady dialogu ve vztazích – osobních, společenských a profesionálních.
  • 14. Sociální komunikace
  • 15. Rozhovor, přednes, tón řeči, hlas, naslouchání, tři základní aspekty dialogu.
  • 16. Význam verbální komunikace pro zdravotnického pracovníka a klienta.
  • 17. Profesionální komunikace, komunikace a subordinace ve zdravotnickém týmu
  • 18. Learyho model – rovina vertikální, rovina horizontální, pravidla
  • 19. Neverbální komunikace ve vnějším vyjádření
  • 20. Bioenergetická komunikace
  • 21. Komunikace se symboly
  • 22. Teoretická východiska násilí, metody měření násilných incidentů
  • 23. Fáze konfliktu, jeho vývoj a deeskalace
  • 24. Mobbing, bossing
  • 25. Teorie patologického chování
  • 26. Zdravotnické pracoviště jako riziko
  • 27. Komunikace s agresivním pacientem, příbuzným, krizová komunikace
  • 28. Viktimologie
  • 29. Fyzické techniky omezení
  • 30. Právo a legislativa násilí

    Obsahové zaměření cvičení:
  • 1. Základní dialektika v komunikaci
  • 2. Nácvik verbálních dovedností
  • 3. Nácvik asertivního chování, asertivní desatero
  • 4. Nácvik efektivní komunikace
  • 5. Různé tréninkové situace včetně strategie při denním kontaktu s nemocnými, ale i s ostatním zdravotnickým personálem a lékaři
  • 6. Nácvik dovedností pro zvládání konfliktních a zátěžových situací
  • 7. nácvik nonverbální komunikace v problémových situacích
  • 8. Sdělování činy, kognitivní složka komunikace
  • 9. Devalvace a elevace v komunikaci
  • 10. Empatie v komunikaci
  • 11. Zlatá pravidla vysoké sebeúcty
  • 12. Nácvik sebeuvědomění si vnitřního dialogu
  • 13. Tvůrčí představivost, práce s vnitřním prostorem, principy vizualizace, jak vytvářet afirmaci
  • 14. Nácvik kongruence ve sdělovacím aktu, síla prvního dojmu
  • 15. Využití prvků asertivity v osobní i profesionální rovině
  • 16. Rétorické dovednosti ve zdravotnické praxi, komunikace v interpersonálních vztazích
  • 17. Kritéria úspěšné komunikace
  • 18. Direktivní, nedirektivní, anamnestický, asertivní rozhovor
  • 19. Komunikace s klientem, nemocným v jednotlivých věkových obdobích ve zdraví i v nemoci
  • 20. Stresový reflex obrany a úniku v komunikaci
  • 21. Psychosomatické stresové bloky, reakce organizmu na stres
  • 22. Získání klienta ke spolupráci, vnitřní a vnější konflikt, tři základní skupiny konfliktů
  • 23. Analýza individuálních a skupinových konfliktů (focus group) Nácvik verbálních deeskalačních technik (modelové situace)
Literatura
    povinná literatura
  • TOMOVÁ, Šárka a Jana KŘIVKOVÁ. Komunikace s pacientem v intenzivní péči. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-271-0064-4. info
  • PEKARA, J. Komunikace jako sebeobrana zdravotníka. Praha: Institut postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví, 2015. ISBN 978-80-87023-46-4. info
    doporučená literatura
  • HAUKE, M. Zvládání problémových situací se seniory: nejen v pečovatelských službách. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5216-7. info
  • EVANGELU, J.E. Krizová komunikace - Efektivní zvládání krizových a zátěžových situací. Ostrava: KEY Publishing,, 2013. ISBN 978-80-7418-175-7. info
  • DOUGHERTY, M. J. Sebeobrana Boj beze zbraně. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4676-0. info
  • ANDRŠOVÁ, A. Psychologie a komunikace pro záchranáře. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4119-2. info
  • JONES, G. a A. MOORHOUSE. Jak získat psychickou odolnost. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3022-6. info
  • POKORNÁ, A. Komunikace se seniory. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3271-8. info
  • NÖLLKE, M. Trénink slovní sebeobrany. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3517-7. info
  • MINIBERGEROVÁ, L. a K. JIČÍNSKÁ. Vybrané kapitoly z psychologie pro zdravotnické pracovníky. Brno: NCO NZO, 2010. ISBN 978-80-7013-513-6. info
Metody hodnocení
Docházka 80 % Zápočtový test (5x + min. 70% úspěšnost) Zkouška
Informace učitele
Předmět tvoři zaklad profesionálních znalostí a dovedností při navazování kontaktu a získáváni důvěry pacienta pro další účinnou a kvalitní péči o jeho individuální potřeby. Zaměřen je také na posilování sociálního dialogu zdravotnických záchranářů včetně oblasti krize a násilí na pracovišti, především pak na jeho prevenci. Výuka je konstruována tak, aby student nejen dokázal identifikovat základní příčiny krizí, násilí na pracovišti, ale aby se v dané problematice dokázal ovládat a bránit. Důraz výuky v oblasti prevence tohoto fenoménu je kladen v osobním postavení jednotlivce i celé skupiny. Součástí předmětu je vedení k profesionálnímu chování zdravotnického personálu, které se v konečném důsledku stává nejúčinnější formou prevence násilí a reakcí na krizové situace v komunikaci.

Studijní pomůcky:
KYMROVÁ, E. Komunikace. Studijní materiál – e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004, v IS.
Zdravotnické portály dle uvážení vyučujícího (např. MZ ČR, NCO NZO, SZÚ, ČAS, MEFANET, EDU SESTRA, B. BRAUN, Hospital TV).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2020, zima 2021, zima 2023, zima 2024.
  • Statistika zápisu (zima 2022, nejnovější)
  • Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2022/ZZKOM11111