VŠZDRAV:ZZKOPE2231 Komunitní péče - Informace o předmětu
ZZKOPE2231 Komunitní péče
Vysoká škola zdravotnickázima 2022
- Rozsah
- 5k+10s. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Marie Froňková (přednášející)
Mgr. Eva Marková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. Eva Marková, Ph.D.
Vysoká škola zdravotnická - Rozvrh
- So 26. 11. 13:00–17:05 Učebna 13, Duškova
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Zdravotnické záchranářství (program VŠZDRAV, ZZ)
- Cíle předmětu
- Cíle studijního předmětu:
Systematicky aplikovat do ošetřovatelské praxe pro cílovou skupinu v oblasti primární péče ošetřovatelský proces. Připravit studenty na péči o pacienty v domácím prostředí a na vlastní podnikatelské aktivity v této oblasti. - Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student/ka umí:
- používat odbornou terminologii
- definovat ošetřovatelství v primární a komunitní péči
- popsat kompetence zdravotnických záchranářů a jejich postavení v primární péči
- používat v komunitní péči vhodné ošetřovatelské modely
- aplikovat ošetřovatelskou dokumentaci
- aplikovat poznatky z klinických předmětů. - Osnova
- Obsahové zaměření individuální práce studentů:
- 1. Filozofie primární ošetřovatelské péče, charakteristika, definice a podstata primární péče
- 2. Filozofie zdraví v primární zdravotní péči, podpora zdraví a prevence nemocí, které nevyžadují nemocniční služby a léčbu
- 3. Prvky výchovy v ošetřovatelské péči, zdravotní výchova
- 4. Rodina z hlediska zdraví a nemoci, návštěvní služba, ošetřování nemocného v domácnosti
- 5. Interdisciplinární spolupráce v primární zdravotní péči
- 6. Ošetřovatelský proces v primární péči
- 7. Etické a společenské normy ošetřovatelské péče v primární péči, péče o komunitu
- 8. Rozvoj komunitní péče ve vyspělých zemích a v ČR
- 9. Cílové skupiny komunitní péče – péče o matku a dítě, občany se zdravotním handicapem, seniory, národnostní menšiny, ohrožené skupiny (bezdomovci, nezaměstnaní, toxikomani) aj.
- 10. Poskytovatelé komunitní péče
- 11. Základy managementu v primární zdravotní péči
- 12. Ošetřovatelský výzkum aplikovaný na problematiku primární zdravotní péče
- Literatura
- povinná literatura
- MASTILIAKOVÁ, D. Posuzování stavu zdraví a ošetřovatelská diagnostika: v moderní ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5376-8. info
- JAROŠOVÁ, D. Úvod do komunitního ošetřovatelství. Praha: Grada, 2007. ISBN 80-247-2150-3. info
- doporučená literatura
- KISVETROVÁ, H a VÉVODOVÁ. Osoby se zdravotním postižením: vybrané kapitoly I. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-4064-4. info
- KISVETROVÁ, H. Osoby se zdravotním postižením: vybrané kapitoly II: sluchové postižení. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-4065-1. info
- VRUBLOVÁ, Y. Komunitní ošetřovatelská péče v gynekologii. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2013. ISBN 978-80-7464-303-3. info
- SIKOROVÁ, L. Dětská sestra v primární a komunitní péči. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3592-4. info
- JAROŠOVÁ, D. Využitelnost ošetřovatelských klasifikací NANDA International a NIC v domácí péči. Ostrava: Ostravská univerzita, 2012. ISBN 978-80-7464-000-1. info
- KOZÁKOVÁ, R. Komunitní ošetřovatelská péče o seniory. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2011. ISBN 978-80-7464-079-7. info
- HALOVÁ, M. Nemocný v domácí péči II. Demence a demence alzheimerova typu. Bouzov: Pavel Hala, 2010. ISBN 978-80-904611-0-9. info
- Metody hodnocení
- Na webovém portálu IS student vypracuje testy – testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 300 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále IS v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů. Studenti dále řeší zadané úkoly, např. prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (zima 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2022/ZZKOPE2231