VŠZDRAV:ZZURG23513 Urgentní medicína 3 - Informace o předmětu
ZZURG23513 Urgentní medicína 3
Vysoká škola zdravotnickázima 2024
- Rozsah
- 9k+17s. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. MUDr. Jiří Knor, Ph.D. (přednášející)
MUDr. Mgr. Jana Šeblová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Radomír Vlk (přednášející) - Garance
- MUDr. Mgr. Jana Šeblová, Ph.D.
Vysoká škola zdravotnická - Rozvrh
- Pá 8. 11. 11:20–14:35 Učebna 9, Duškova, So 23. 11. 10:30–14:35 Učebna 1, Duškova
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Zdravotnické záchranářství (program VŠZDRAV, ZZ)
- Cíle předmětu
- Cíle studijního předmětu:
Cílem je umět se orientovat v systému záchranářství u nás i v zemích EU, aktivně zvládat orientační zhodnocení naléhavého závažného stavu a diferenciální diagnostiku akutních stavů s poskytnutím první pomoci a okamžité péče. Dále prakticky aktivně zvládat spolupráci se zdravotnickým operačním střediskem, transport a předání do navazující neodkladné péče, být řádně informován o indikacích zásahu ZZS, indikacích k výjezdu RLP, RZP, nasazení LZS. Cílem je znát spolupráci s ostatními subjekty v lokalitách, kde ZZS nefunguje (vodní ZS, Horská služba, Báňská ZS) a dalšími složkami IZS, aktuálně se seznámit s problematikou financování ZZS, úhradou činnosti ZZS ze zdravotnického pojištění, administrativní prací na ZZS. - Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student/ka umí:
- používat odbornou terminologii
- definovat mimořádné situace
- popsat záchranný systém zdravotnictví v ČR
- aplikovat získané znalosti urgentní medicíny v praxi
- ovládat metodu METHANE a START
- postupovat dle platných předpisů
- ovládat urgentní výkony spojené s protokolem ABCDE - Osnova
- Obsahové zaměření individuální práce studentů:
- 1. Prvotní neodkladné postupy v přednemocniční neodkladné péči včetně neodkladné resuscitace
- 2. Neodkladné stavy v jednotlivých klinických oborech
- 3. Neodkladné stavy interního charakteru
- 4. Neodkladné stavy chirurgického charakteru
- 5. Neodkladné stavy v neurologii
- 6. Kritické stavy v pediatrii
- 7. Naléhavé stavy u psychicky nemocných
- 8. Neodkladné stavy v gynekologii a porodnictví
- 9. Neodkladné stavy v ORL
- 10. Neodkladné stavy v očním lékařství
- 11. Neodkladné stavy vzniklé z fyzikálních příčin
- 12. Ostatní naléhavé stavy
- 13. Používání transportní techniky
- 14. Manipulace s přístrojovou technikou:
- 15. Základní technické vybavení v neodkladné péči, péče o přístrojovou techniku a pomůcky
- 16. Příprava přístrojové techniky (glukometr, kapnometr, EKG, PEEP ventil, UPV poloautomaty, UPV automaty aj.)
- 17. Bezpečnost práce při manipulaci s přístroji, tlakovými nádobami
- 18. Praktický nácvik údržby vybavení zdravotnických vozidel
- Literatura
- povinná literatura
- VESELÁ, K a PEKARA. Urgentní a válečná medicína. Praha: VŠZ, o. p. s., 2015. ISBN 978-80-905728-8-1. info
- ŠEBLOVÁ, J. a J. KNOR. Urgentní medicína v klinické praxi lékaře. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4434-6. info
- doporučená literatura
- BULÍKOVÁ, T. a kol. Urgentní medicína. Martin: Osveta, 2011. ISBN 978-80-8063-361-5. info
- ČESKO. Zákon č. 374/2011 Sb., o zdravotnické záchranné službě. In Sbírka zákonů. Praha: Ministerstvo zdravotnictví ČR, 2011. info
- ČESKO. Zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů. In Sbírka zákonů. Praha: Ministerstvo vnitra ČR, 2000. info
- ČESKO. Zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon). 2000. info
- Metody hodnocení
- Na webovém portálu IS student vypracuje testy – testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 300 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále IS v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia. - Informace učitele
- Poskytuje v profesní přípravě zdravotnického záchranáře poznatky o systému záchranářství v současné době a s koncepcí pro budoucnost u nás i v zahraničí, především v zemích Evropské unie. Seznamuje se systémem poskytování neodkladné péče v České republice, identifikuje odlišnosti v poskytování zdravotní péče v zemích EU, zejména v oblastech urgentní medicíny s výkladem právních norem s přímým dopadem na poskytování specializované péče. Poskytuje informace o vývoji zdravotnické záchranné služby, s její současnou koncepcí a organizací, s řízením sítě zdravotnických záchranných služeb, s Integrovaným záchranným systémem, s kategoriemi zúčastněných zdravotnických pracovníků a se systémem jejich vzdělávání, se spoluprací s nezdravotnickými tísňovými službami a s mezinárodní spoluprací v oblasti přednemocniční neodkladné péče. Definuje mimořádné situace, dotýká se právních aspektů poskytování neodkladné péče včetně kompetencí, povinností a práv zdravotnických pracovníků při mimořádných událostech.
Studijní pomůcky:
VESELÁ, K. a J. PEKARA. Urgentní a válečná medicína. Studijní materiál – e-learningová opora v IS.
Cvičné kazuistiky, v informačním studijním systému.
Zdravotnické portály dle uvážení vyučujícího (např. MZ ČR, NCO NZO, SZÚ, ČAS, MEFANET, EDU SESTRA, B. BRAUN, Hospital TV). - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2024/ZZURG23513