VSOVZ2241 Ochrana veřejného zdraví

Vysoká škola zdravotnická
léto 2025
Rozsah
5k+9s. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. MUDr. Lidmila Hamplová, PhD. (přednášející)
Mgr. Veronika Pišová (cvičící)
Garance
doc. MUDr. Lidmila Hamplová, PhD.
Vysoká škola zdravotnická
Kontaktní osoba: Mgr. Lucie Škorpíková
Předpoklady
KREDITY_MIN(86)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíle studijního předmětu:
naučit se používat různé výchovné metody při podpoře zdraví jedince, skupiny a společnosti. Seznámit s problematikou státního zdravotního dozoru v oblasti hygieny obecné a komunální, hygieny práce, hygieny výživy a hygieny dětí a mladistvých, drogové závislosti, s jejími riziky, prevencí a léčbou a následnou péčí závislosti.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student/ka umí:
- správně používat odbornou terminologii ve vztahu k ochraně veřejného zdraví
- popsat systém orgánů ochrany veřejného zdraví v ČR
- vysvětlit náplň výkonu státního zdravotního dozoru v jednotlivých oborech hygieny
- uvést platnou legislativu vztahující se k oboru
- definovat povinnosti osob vykonávajících činnosti epidemiologicky závažné
- uvést obsah provozních řádů ambulantních a lůžkových zdravotnických zařízení.
Osnova
  • Obsahové zaměření přednášek:
  • 1. Platná legislativa ve vztahu k ochraně veřejného zdraví, obory hygieny a náplň jejich činnosti.
  • 2. Výkon státního zdravotního dozoru nad dodržováním povinností stanovených legislativou ve vztahu k ochraně veřejného zdraví.
  • 3. Náplň oboru hygieny práce, výkon státního zdravotního dozoru v pracovním prostředí, problematika nemoci z povolání, kategorizace pracovišť, rizika z pracovního prostředí.
  • 4. Náplň oboru hygieny komunální, výkon státního zdravotního dozoru v oblasti pitné vody, hluku, vibrací, koupališť, pohřebnictví.
  • 5. Náplň oboru hygieny výživy a předmětů běžného užívání, výkon státního zdravotního dozoru v oblasti stravovacích služeb a předmětů běžného užívání.
  • 6. Náplň oboru hygieny dětí a mladistvých, výkon státního zdravotního dozoru ve vzdělávacích zařízeních pro děti předškolního a školního věku, problematika zotavovacích akcí a škol v přírodě.
  • 7. Nákazy spojené se zdravotní péčí (HCAI) a jejich prevence. Problematika státního zdravotního dozoru ve zdravotnických zařízeních. Provozní řády zdravotnických zařízení – obsah, kontrola. Hlášení a evidence HCAI.
Literatura
    povinná literatura
  • ANON. Ochrana zdraví : ochrana veřejného zdraví : ochrana zdraví před škodlivými účinky návykových látek. Ostrava: Sagit, 2017. ISBN 978-80-7488-228-9. info
  • ANON. Ochrana zdraví : ochrana veřejného zdraví : velká novela zákona o ochraně veřejného zdraví od 1. 11. 20l7. Ostrava: Sagit, 2017. ISBN 978-80-7488-260-9. info
  • MACHOVÁ, J a KUBÁTOVÁ. Výchova ke zdraví. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5351-5. info
    doporučená literatura
  • MZ ČR. Prováděcí vyhlášky pro jednotlivé obory hygienické služby. Dostupné z www.khsstc.cz nebo www.hygpraha.cz
  • ČESKO. Vyhláška č. 195/2005 Sb., kterou se upravují podmínky předcházení vzniku a šíření infekčních onemocnění a hygienické požadavky na provoz zdravotnických zařízení a ústavů sociální péče. In Sbírka zákonů. Praha: Ministerstvo vnitra, 2005. info
  • Zdraví 21: Dlouhodobý program zlepšování zdravotního stavu obyvatelstva ČR. 1. vyd. Praha: inisterstvo zdravotnictví České republiky, 2003. ISBN 80-85047-99-3. info
  • ČESKO. Zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví. In Sbírka zákonů. Praha: Ministerstvo vnitra, 2000. info
Metody hodnocení
Způsob kontroly samostatného studia:
V informačním systému student vypracuje testy – testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia.
Informace učitele
Předmět je koncipován jako teoretický. Vychází z cílů Národního programu zdraví a je součástí komplexu předmětů umožňujících studentům působit a orientovat se ve všech sférách péče o veřejné zdraví. Obsah předmětu vychází ze zákona o ochraně veřejného zdraví a prováděcích vyhlášek pro jednotlivé obory hygieny v rámci výkonu státního zdravotního dozoru. Předmět poskytuje stěžejní informace o hygieně jako součásti preventivního lékařství a přináší nejdůležitější informace o vztahu životního a pracovního prostředí k lidskému organismu. Seznamuje s problematikou státního zdravotního dozoru v oblasti komunální hygieny, hygieny výživy a předmětů běžného užívání, hygieny dětí a mladistvých a hygieny práce a nemocí z povolání. Informuje studenty o činnostech epidemiologicky závažných a povinnostech vyplývajících ze zákona pro osoby vykonávající tyto činnosti. V rámci epidemiologie přináší zásadní poznatky o nákazách spojených se zdravotní péčí, jejich evidenci, hlášení a o obsahu provozních řádů zdravotnických zařízení a jejich kontrole v rámci výkonu státního zdravotního dozoru.

Studijní pomůcky:
HAMPLOVÁ, L. Ochrana veřejného zdraví. Studijní materiál – e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004.

Zdravotnické portály dle uvážení vyučujícího (např. MZ ČR, NCO NZO, SZÚ, ČAS, MEFANET, EDU SESTRA, B. BRAUN, Hospital TV).
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2020, zima 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.