ZZFYZ2112 Fyziologie

Vysoká škola zdravotnická
zima 2023
Rozsah
11k+22s. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
MUDr. Miloslav Ambruš (přednášející)
doc. MUDr. Václav Janík, CSc. (přednášející)
doc. MUDr. Václav Janík, CSc. (cvičící)
Garance
doc. MUDr. Václav Janík, CSc.
Vysoká škola zdravotnická
Rozvrh
So 23. 9. 8:50–13:45 Posluchárna P2, So 21. 10. 8:50–12:55 Učebna 11
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíle studijního předmětu:
seznámit s fyziologií jednotlivých orgánových systémů a zdravého organismu jako celku tak, aby bylo možné chápat jeho reakce za patologických podmínek.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student/ka umí:
- správně používat odbornou terminologii
- popsat funkci a regulaci činnosti lidského organismu na buněčné úrovni, na úrovni jednotlivých orgánů a systémů a na úrovni celého organismu
- uplatňovat teoretické poznatky o funkci zdravého organismu ve studiu navazujících klinických předmětů
- demonstrovat a používat základní měřící techniky.
Osnova
  • Obsahové zaměření individuální práce studentů:
  • 1. Fyziologie buňky – Získávání energie buňkou. Polarizace buněčné membrány. Iontové kanály a jejich funkce
  • 2. Fyziologie svalové tkáně – Molekulární podstata kontrakce. Formy kontrakce. Energetická bilance svalové kontrakce
  • 3. Fyziologie krve – Nárazníkový systém krve. Funkce hemoglobinu. Metabolizmus hemoglobinu. Hemostáza. Mechanizmus hemokoagulace. Fibrinolýza
  • 4. Fyziologie imunitního systému – Nespecifická imunita a její mechanizmy. Specifická imunita. Mechanizmy humorální a buněčně zprostředkované imunity
  • 5. Fyziologie oběhu krve a lymfy – Elektrokardiogram. Zevní projevy srdeční činnosti. Hemodynamika krevního oběhu. Tok a tlak krve v tepnách. Mikrocirkulace. Tok krve a tlak v žilách. Řízení krevního oběhu
  • 6. Fyziologie dýchání – Ventilace plic a její mechanizmus. Plicní kapacita. Plicní cirkulace a perfúze. Transport dýchacích plynů. Regulační mechanizmy dýchání
  • 7. Fyziologie trávení a vstřebávání – Hormony GIT a jejich funkce. Řízení příjmu potravy. Tvorba trávících šťáv a její regulace. Sekreční a mechanická funkce žaludku, tenkého a tlustého střeva, regulační mechanizmy. Mechanizmus rezorpce. Rezorpce cukrů, proteinů a lipidů. Vstřebávání vody a iontů. Zásady racionální výživy. Výživa v těhotenství. Přeměna látek a energií
  • 8. Termoregulace – Produkce tepla v organizmu. Výdej tepla. Regulace tělesné teploty
  • 9. Fyziologie ledvin – Renální cirkulace. Glomerulární filtrace a tubulární procesy. Řízení exkreční činnosti ledvin
  • 10. Acidobazická rovnováha tělesných tekutin – CO2 – bakarbonátový systém. Podíl ledvin, dýchání a činnosti GIT na regulaci acidobazické rovnováhy
  • 11. Hormonální regulace – Základní mechanizmy endokrinních regulací. Homeostáza a hormony. Řízení kalcémie a glykémie. Hormonální účast na řízení krevního tlaku. Stresová reakce. Tvorba pohlavních hormonů
  • 12. Fyziologie těhotenství – Fyziologické pochody oplození, nidace a placentace. Funkce placenty, placentární hormony, fetoplacentární jednotka. Pohlavní diferenciace. Fyziologie plodu. Plodová voda, její tvorba, složení a funkce. Tvorba a vylučování mekonia. Změny u ženy během těhotenství. Fyziologie mechanizmu porodu. Adaptace novorozence na náhlou změnu prostředí. Vývoj imunity a termoregulace. Laktace a její řízení. Fyziologie šestinedělí.
  • 13. Fyziologie nervové činnosti I – Klidový a akční potenciál nervového vlákna. Vzruch a jeho šíření. Synapse, podstata jejich funkce. Receptorový potenciál a vzruchová aktivita. Funkce talamu. Zrak, jeho podstata, zraková ostrost. Akomodace. Adaptace na světlo a tmu. Barevné vidění. Fyziologie sluchu. Hladina zvuku a hlasitosti. Převod a percepce zvuku. Hybnost a její řízení. Podíl retikulární formace a bazálních ganglií na řízení hybnosti. Pyramidový aextrapyramidový systém
  • 14. Fyziologie nervové činnosti II – Elektrické vlastnosti mozkové tkáně. Elektrocefalogram. Funkční stavy mozkové kůry
Literatura
    povinná literatura
  • VOKURKA, M a KOL. Patofyziologie pro nelékařské směry. Online. 4. upravené vydání. Praha: Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-3563-7. [citováno 2024-04-24] info
  • MOUREK, J. Fyziologie. Učebnice pro studenty zdravotnických oborů. Online. 2. dopl. vyd. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3918-2. [citováno 2024-04-24] info
    doporučená literatura
  • NAIR, M a PEATE. Patofyziologie pro zdravotnické obory.. Online. 1. vydání. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0229-7. [citováno 2024-04-24] info
  • KAŠÁKOVÁ, E, M VOKURKA a J HUGO. Výkladový slovník pro zdravotní sestry. Online. Praha: Maxdorf, 2015. ISBN 978-80-7345-424-1. [citováno 2024-04-24] info
  • ČALKOVSKÁ, A. Fyziológia človeka. Online. Martin: Osveta, 2010. ISBN 978-80-8063-344-8. [citováno 2024-04-24] info
  • PLACHETA, Z. a J. SIEGLOVÁ. Praktická cvičení z klinické fyziologie. Online. 1. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-3620-8. [citováno 2024-04-24] info
  • KITTNAR, O. a M. MLČEK. Atlas fyziologických regulací. Online. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2722-6. [citováno 2024-04-24] info
Metody hodnocení
Na webovém portálu IS student vypracuje testy – testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 250 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále IS v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů. Studenti dále řeší zadané úkoly, např. prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia.
Informace učitele
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Navazuje na poznatky anatomie a seznamuje s fyziologickými funkcemi a procesy, jež probíhají na úrovni buněk, orgánů a jednotlivých orgánových systémů a organismu jako celku. Anatomie a fyziologie poskytují studentům ucelenou představu o činnosti zdravého lidského organizmu.

Studijní pomůcky:
Audionahrávky tematických celků v informačním studijním systému
Fyziologie – obrazový atlas v informačním studijním systému
Zdravotnické portály dle uvážení vyučujícího (např. MZ ČR, NCO NZO, SZÚ, ČAS, MEFANET, EDU SESTRA, B. BRAUN, Hospital TV)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2023/ZZFYZ2112