PAVYP221 Výzkum v porodní asistenci

Vysoká škola zdravotnická
léto 2016
Rozsah
1/1. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Eva Marková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Eva Marková, Ph.D.
Vysoká škola zdravotnická
Předpoklady
Etika, Odborná latinská terminologie, Filozofie, Edukační činnost porodní asistentky, Porodnictví I., Porodnictví II., Základy teorie porodní asistence, Sociologie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický a předpokládá aplikaci znalosti a dovednosti získaných v ostatních ošetřovatelských a humanitních předmětech. Předpokládá určitou úroveň schopností kreativity. Nauči studenty základům kritického vědeckého myšleni, pochopení potřeby a významu vědeckého přístupu v ošetřovatelské praxi. Nauči je základním krokům výzkumného procesu, výběru vhodných metod, zpracovaní a vyhodnocovaní výsledků.

Cílem předmětu je seznámit s metodami kvalitativního výzkumu a s vhodnými výzkumnými technikami. Poukázat na důležitost a použitelnost metod a technik ve vztahu k určitým výzkumným problémům v oblasti ošetřovatelství. Vytvořit projekt kvalitativního výzkumu a provést všechny fáze průběhu kvalitativního výzkumu, zejména provést sběr dat, proces analýzy a interpretace kvalitativních dat, včetně možností publikace výsledků.
Osnova
  • Ošetřovatelství a úloha výzkumu ve zdravotnictví. Výzkum základní (badatelský), klinický (ošetřovatelský).
  • Priority výzkumu pro 21. století.
  • Výzkumný proces, charakteristika výzkumu, průzkumu. Podíl porodní asistentky na výzkumné činnosti. Metody používané ve výzkumné činnosti.
  • Psaní výzkumné zprávy. Metodika měřění, záznamů, zpracování a vyhodnocení. Diagnostické metody v ošetřovatelském procesu, stanovení a ověřování hypotézy.
  • Aplikace ošetřovatelského výzkumu v klinické praxi.
  • Účast porodní asistentky ve výzkumném týmu. Přímý výzkum, nepřímý výzkum. Porodní asistentka sama je objektem výzkumu, porodní asistentka ověřuje prototipy nových technických prostředků.

  • Obsahové zaměření cvičení:
  • Vymezování výzkumných problémů – modelové situace.
  • Formulace hypotéz – modelové situace.
  • Formulace cílů – modelové situace.
  • Navržení výzkumného plánu – modelové situace.
  • Navržení výzkumné metody – modelové situace.
  • Statistické výpočty – postup.
  • Analýza získaných dat a proměnných veličin.
  • Sestavení výzkumné zprávy.
  • Interpretace výsledků výzkumu.
  • Diskuze a doporučení.
Literatura
    povinná literatura
  • Pro klinickou praxi a ošetřovatelský výzkum. Praha: Grada, 2011. ISBN 9788024736259. info
  • KUTNOHORSKÁ, J. Výzkum v ošetřovatelství. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2713-4. info
  • BÁRTOVÁ, S., P. SADÍLEK a V. TÓTHOVÁ. Výzkum a ošetřovatelství. Brno: NCONZO, 2008. ISBN 978-80-7013-467-2. info
    doporučená literatura
  • NĚMCOVÁ, J. Příklady praktických aplikací témat z předmětů Výzkum ošetřovatelství a v porodní asistenci a Seminář k bakalářské práci. Praha: Maurea, 2012. ISBN 978-80-904955-5-5. info
  • NANDA. Ošetřovatelské diagnózy Definice a klasifikace 2009-2011. 1. české vyd. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3423-1. info
Informace učitele

Doporučený ročník a semestr: 2. ročník (LS)
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021.