VŠZDRAV:PAVYP221 Výzkum v porodní asistenci - Informace o předmětu
PAVYP221 Výzkum v porodní asistenci
Vysoká škola zdravotnickáléto 2019
- Rozsah
- 1/1. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Eva Marková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Eva Marková, Ph.D.
Vysoká škola zdravotnická - Předpoklady
- Etika, Odborná latinská terminologie, Filozofie, Edukační činnost porodní asistentky, Porodnictví I., Porodnictví II., Základy teorie porodní asistence, Sociologie
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Porodní asistentka (program VŠZDRAV, POR)
- Cíle předmětu
- Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický a předpokládá aplikaci znalosti a dovednosti získaných v ostatních ošetřovatelských a humanitních předmětech. Předpokládá určitou úroveň schopností kreativity. Nauči studenty základům kritického vědeckého myšleni, pochopení potřeby a významu vědeckého přístupu v ošetřovatelské praxi. Nauči je základním krokům výzkumného procesu, výběru vhodných metod, zpracovaní a vyhodnocovaní výsledků.
Cílem předmětu je seznámit s metodami kvalitativního výzkumu a s vhodnými výzkumnými technikami. Poukázat na důležitost a použitelnost metod a technik ve vztahu k určitým výzkumným problémům v oblasti ošetřovatelství. Vytvořit projekt kvalitativního výzkumu a provést všechny fáze průběhu kvalitativního výzkumu, zejména provést sběr dat, proces analýzy a interpretace kvalitativních dat, včetně možností publikace výsledků. - Osnova
- Ošetřovatelství a úloha výzkumu ve zdravotnictví. Výzkum základní (badatelský), klinický (ošetřovatelský).
- Priority výzkumu pro 21. století.
- Výzkumný proces, charakteristika výzkumu, průzkumu. Podíl porodní asistentky na výzkumné činnosti. Metody používané ve výzkumné činnosti.
- Psaní výzkumné zprávy. Metodika měřění, záznamů, zpracování a vyhodnocení. Diagnostické metody v ošetřovatelském procesu, stanovení a ověřování hypotézy.
- Aplikace ošetřovatelského výzkumu v klinické praxi.
- Účast porodní asistentky ve výzkumném týmu. Přímý výzkum, nepřímý výzkum. Porodní asistentka sama je objektem výzkumu, porodní asistentka ověřuje prototipy nových technických prostředků.
- Vymezování výzkumných problémů – modelové situace.
- Formulace hypotéz – modelové situace.
- Formulace cílů – modelové situace.
- Navržení výzkumného plánu – modelové situace.
- Navržení výzkumné metody – modelové situace.
- Statistické výpočty – postup.
- Analýza získaných dat a proměnných veličin.
- Sestavení výzkumné zprávy.
- Interpretace výsledků výzkumu.
- Diskuze a doporučení.
Obsahové zaměření cvičení:- Literatura
- povinná literatura
- Pro klinickou praxi a ošetřovatelský výzkum. Praha: Grada, 2011. ISBN 9788024736259. info
- KUTNOHORSKÁ, J. Výzkum v ošetřovatelství. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2713-4. info
- BÁRTOVÁ, S., P. SADÍLEK a V. TÓTHOVÁ. Výzkum a ošetřovatelství. Brno: NCONZO, 2008. ISBN 978-80-7013-467-2. info
- doporučená literatura
- NĚMCOVÁ, J. Příklady praktických aplikací témat z předmětů Výzkum ošetřovatelství a v porodní asistenci a Seminář k bakalářské práci. Praha: Maurea, 2012. ISBN 978-80-904955-5-5. info
- NANDA. Ošetřovatelské diagnózy Definice a klasifikace 2009-2011. 1. české vyd. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3423-1. info
- Informace učitele
Doporučený ročník a semestr: 2. ročník (LS)- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/leto2019/PAVYP221