VSOPD2251 Ošetřovatelská péče o dítě 1

Vysoká škola zdravotnická
léto 2017
Rozsah
2/2. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. MUDr. Bohuslav Mrzena, CSc. (přednášející)
Mgr. Marie Vlachová (přednášející)
Garance
doc. MUDr. Bohuslav Mrzena, CSc.
Vysoká škola zdravotnická
Kontaktní osoba: Mgr. Lucie Škorpíková
Předpoklady
KREDITY_MIN(88)
Anatomie, Patologie, Fyziologie, Etika, Odborná latinská terminologie, Farmakologie, Klinická propedeutika, Ošetřovatelské postupy, Obecná a vývojová psychologie, Zdravotnická psychologie, Komunikace
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s odlišnostmi péče o individuální potřeby dítěte podle věku v rámci systému primární péče, sekundární péče a péče a léčby o chronicky nemocné, umírající a handicapované dítě v rámci terciárního systému. Naučit základům posuzování aktuálního zdravotního stavu dítěte a seznámit se standardními diagnostickými procedurami, testy a standardní léčbou u jednotlivých klinických stavů. Naučit ošetřovatelské péči o dítě ve zdraví i nemoci metodou ošetřovatelského procesu včetně edukace dítěte, rodičů a rodiny.
Výstupy z učení

- používat odbornou terminologii
- popsat zvláštnosti růstu a vývoje dětí
- charakterizovat zvláštnosti ošetřovatelské péče o novorozence, kojence, batolata, děti předškolního věku, děti školního věku a adolescenty
- připravit pacienta k jednotlivým diagnostickým a terapeutickým výkonům
- popsat patofyziologii, etiologii, symptomatologii, diagnostiku a terapii vybraných skupin onemocnění
- zpracovat plán ošetřovatelské péče o pacienta u vybraného onemocnění včetně klasifikace potřeb pacientů s využitím NANDA II
- stanovit základní priority ošetřovatelské péče u dětí s vybraným onemocněním
- sestavit edukační plán směrem k přípravě na plánované propuštění.
Osnova
  • 1. Fyziologický novorozenec. Stupně diferencované péče o novorozence.
  • 2. Klasifikace rizikového a patologického novorozence.
  • 3. Rozdělení a typy postižení – smyslové vady, tělesná postižení, mentální a kombinované vady.
  • 4. Institucionální péče o děti – kojenecké ústavy, dětské domovy, jesle, zdravotnická zařízení.
  • 5. Onemocnění dýchacího systému.
  • 6. Onemocnění kardiovaskulárního systému.
  • 7. Onemocnění urogenitálního traktu.
  • 8. Onemocnění trávicího ústrojí.
  • 9. Onemocnění pohybového aparátu
  • 10. Onemocnění nervového systému.
  • 11. Problematika týraných a zneužívaných a zanedbávaných dětí, prevence patologických jevů.
  • 12. Rizikové životní situace a psychické strádání dítěte.


    Obsahové zaměření cvičení: (probíhá ve škole nebo na klinickém pracovišti)
  • 1. Organizace a náplň práce na novorozeneckém a dětském oddělení (dokumentace).
  • 2. Specifika ošetřovatelské péče o novorozence, kojence, batolata, děti a dospívající.
  • 3. Ošetřovatelský proces u zdravého novorozence. Spolupráce všeobecné sestry s porodní asistentkou. Rooming – in systém, příprava matky ke kojení.
  • 4. Ošetřovatelský proces u patologického novorozence. Intenzivní péče o novorozence na JIP, v inkubátoru, ve vyhřívaném lůžku. Alternativní péče a spolupráce s rodiči dítěte.
  • 5. Ošetřovatelství a výchovná péče o kojence a batolata. Charakter práce všeobecné sestry u kojenců a batolat. Požadavky na práci všeobecné sestry na dětském oddělení. Výchovné zaměstnávání dětí.
  • 6. Ošetřovatelský proces u dětí s onemocněním dýchacího systému a kardiovaskulárního systému. Onemocnění urogenitálního traktu, trávicího ústrojí, onemocnění pohybového aparátu a nervového systému.
  • 7. Ošetřovatelský proces u postižených dětí.
  • 8. Úloha všeobecné sestry v primární péči o dítě. Ambulantní dětská oddělení, logopedické a psychologické poradenství, péče o dítě ve stacionářích.
  • 9. Úloha sestry v péči o zneužívané a zanedbávané dítěte. Syndrom týraného. Tělesné týrání dítěte aktivní a pasivní povahy. Psychické týrání. Sexuálně zneužité děti.
  • 10. Aplikace edukačního procesu u ybraného typu onemocnění.
Literatura
    povinná literatura
  • SIKOROVÁ, L. Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3593-1. info
  • SLEZÁKOVÁ, L. Ošetřovatelství v pediatrii. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3286-2. info
  • VACUŠKOVÁ, M. Vybrané kapitoly z ošetřovatelské péče v pediatrii I. Brno: NCO NZO, 2009. ISBN 978-80-7013-491-7. info
  • HLADÍK, M. Dětské lékařství pro studenty ošetřovatelství. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2008. ISBN 978-80-7248-472-0. info
    doporučená literatura
  • HLINOVSKÁ, J. a J. NĚMCOVÁ. Interaktivní procesy v ošetřovatelství a porodní asistenci. 1. vyd. Plzeň: Maurea, 2011. ISBN 978-80-904955-3-1. info
  • ŠAMÁNKOVÁ, M. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci aplikované v ošetřovatelském procesu. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3223-7. info
  • FENDRYCHOVÁ, J. Základní ošetřovatelské postupy v péči o novorozence. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3940-3. info
  • VONDRÁČEK, L., V. WIRTHOVÁ a J. PAVLICOVÁ. Základy praktické terminologie pro sestry. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3697-6. info
  • SOVOVÁ, O. Zdravotnická praxe a právo: praktická příručka. Praha: Leges, 2011. ISBN 978-80-87212-72-1. info
  • NANDA. Ošetřovatelské diagnózy Definice a klasifikace 2009-2011. 1. české vyd. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3423-1. info
  • SEDLÁKOVÁ, G. a D. KALÁTOVÁ. Vybrané ošetřovatelské modely a týrané dítě. Praha: Triton, 2010. ISBN 978-80-7387-412-4. info
  • VONDRÁČEK, L. a V. WIRTHOVÁ. Právní minimum pro sestry. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-3132-2. info
  • FENDRYCHOVÁ, J. Vybrané kapitoly z ošetřovatelské péče v pediatrii II. Péče o novorozence. Brno: NCO NZO, 2009. ISBN 978-80-7013-489-4. info
  • UHEREK, P. Povinná mlčenlivost zdravotnických pracovníků. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2658-8. info
  • SEDLÁŘOVÁ, P. Základní ošetřovatelská péče v pediatrii. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1613-8. info
Informace učitele
Předmět je součástí komplexu předmětů z klinického ošetřovatelství. Je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Seznamuje studenty s vývojem zdravého i nemocného dítěte, s péčí o zdraví ditěte, prevenci onemocněni a nemocemi dětského věku v celém spektru klinických oborů. Důraz je kladen na odlišnosti individuálních potřeb děti a způsob jejich uspokojováni, výchovy děti, prevence, diagnostiky a léčby onemocněni, včetně odlišnosti multidisciplinární péče v oblasti ambulantní, jednodenní i lůžkové péče, včetně péče o děti do 3 let věku v zařízeních kolektivní péče.
Doporučený ročník a semestr: 2. ročník (LS), 3. ročník (ZS)
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2019, léto 2020, léto 2021.