VŠZDRAV:VSKOM9835 Komunikace 1 - Informace o předmětu
VSKOM9835 Komunikace 1
Vysoká škola zdravotnickáléto 2019
- Rozsah
- 1/1. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Eva Marková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Eva Marková, Ph.D.
Vysoká škola zdravotnická - Předpoklady
- Odborná latinská terminologie, Etika, Filozofie, Obecná a vývojová psychologie
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Všeobecná sestra (program VŠZDRAV, OSE)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit posluchače se základními pojmy, koncepty a druhy sociální komunikace, naučit je základům efektivní verbální i neverbální komunikace a komunikace činy, prohloubit jejich schopnost empatie a naslouchání a zvládnout adekvátní způsoby komunikace s pacientkami, jejich rodinnými příslušníky i jinými zdravotnickými pracovníky navzájem a zejména ve specifických náročných životních situacích.
- Výstupy z učení
- definovat zásady komunikačního procesu na různých úrovních sociálních vztahů
- používat základní komunikační techniky v konkrétní situaci
- aplikovat komunikační techniky do interakce s pacientem, zdravotníkem a rodinným příslušníkem
- komunikovat s agresivním pacientem
- analyzovat komunikační chyby
- popsat sociokulturní specifika komunikace a aplikovat je v konkrétní situaci.- Osnova
- 1. Komunikace jako forma sociální interakce, její význam v lidském životě
Komunikace – matrice lidského života.
Komunikace na rozhraní dvou světových názorů, nové pohledy v teorii poznání – noetice. - 2. Psychologické hledisko poznání
Vnímání skutečnosti a průběh vjemu.
Postup zpracování informací.
Duševní procesy v komunikaci, kognitivní, citové a volitivní procesy. - 3. Komunikace jako sdělování informace
Komunikace západního a východního okruhu civilizace, paradigmata dvou pohledů na svět.
Schopnost člověka přijímat nové informace. - 4. Komunikace – úspěch – dávání
Komunikovat znamená dávat (Communicare est multum dare) a spolupodílet se na něčem (participare).
Komunikace jako podmínka každého sociálního vztahu.
Pravidla pro efektivní komunikaci, komunikace jako společenská interakce mezi lidmi. - 5. Faktory ovlivňující komunikaci
Osobnost, schopnost přijímat, komunikační tunel.
Verbální aspekty, mluvené slovo, informační systémy, energoinformační vazby.
Rozdíl mezi energií a informací v komunikaci. - 6. Verbální komunikace
Kritéria úspěšné komunikace – jednoduchost, stručnost, zřetelnost, načasování.
Zásady dialogu ve vztazích – osobních, společenských a profesionálních.
Anatomie setkání – zahájení, orientace, kontakt, zapojení, odpoutání, rozchod. - 7. Sociální komunikace
Rozhovor, přednes, tón řeči, hlas, naslouchání, tři základní aspekty dialogu.
Význam verbální komunikace pro sestru a klienta.
Profesionální komunikace, Learyho model – rovina vertikální, rovina horizontální, pravidla. - 8. Neverbální komunikace
Principy a aspekty nonverbality, nástroje vnitřního rozhovoru, princip sebeuvědomění
Emoce a jejich účinek na komunikaci.
Neverbální signály těla v komunikaci – symboly, ilustrátory, regulátory, adaptéry. - 9. Další faktory nonverbální komunikace
Neverbální komunikace ve vnějším vyjádření - výraz obličeje, řeč očí, proximika, haptika, posturologie, gestikulace, kinezika, paralingvistika.
Komunikace ve vnitřním prostoru - vztažnosti k vlastnímu „Já“, vztažnost k zevnímu světu, role Ega.
Vnitřní rozhovor a psychologický čas. - 10. Bioenergetická komunikace
Komunikace levého a pravého mozku, projevy nerovnováhy v práci mozkových hemisfér
Komunikace ve změněném stavu vědomí (rozšířeném, zúženém vědomí).
Komunikace člověka s dostatkem a nedostatkem energie, mobilizace energie - 11. Komunikace se symboly
Informace, energie, informace v symbolech.
Obsahové zaměření cvičení: - 1. Základní dialektika v komunikaci
Pozorovatel, pozorování, pozorovaný. - 2. Nácvik verbálních dovedností
Nácvik asertivního chování, asertivní desatero.
Nácvik efektivní komunikace
Různé tréninkové situace včetně strategie při denním kontaktu s nemocnými, ale i s ostatním zdravotnickým personálem a lékaři. - 3. Nácvik dovedností pro zvládání konfliktních a zátěžových situací
- 4. Úprava zevnějšku, nácvik nonverbální komunikace v problémových situacích
- 5. Sebepoznání, naslouchání, komunikační tunel
Prožívání, vztah k sobě samému, vztah k vnitřnímu tělu. - 6. Kritéria úspěšné verbální komunikace
Sdělování činy, kognitivní složka komunikace. - 7. Devalvace a elevace v komunikaci
Získání klienta ke spolupráci, vnitřní a vnější konflikt, tři základní skupiny konfliktů. - 8. Empatie v komunikaci
Empatie jako stav srdce a vytoužený stav mysli. - 9. Zlatá pravidla vysoké sebeúcty
- 10. Nácvik sebeuvědomění si vnitřního dialogu
Tvůrčí představivost, práce s vnitřním prostorem, principy vizualizace, jak vytvářet afirmaci.
Nácvik kongruence ve sdělovacím aktu, síla prvního dojmu. - 11. Využití prvků asertivity v osobní i profesionální rovině
- 12. Rétorické dovednosti ve zdravotnické praxi, komunikace v interpersonálních vztazích
- 13. Kritéria úspěšné komunikace
Co spoluvytváří úspěšnou komunikaci, řeč těla, kariéra a komunikace. - 14. Direktivní, nedirektivní, anamnestický, asertivní rozhovor
- 15. Komunikace s klientem, nemocným v jednotlivých věkových obdobích ve zdraví i v nemoci.
- 16. Paradigmata a principy v životě determinují lidskou komunikaci
- 17. Stresový reflex obrany a úniku v komunikaci
Psychosomatické stresové bloky, reakce organizmu na stres, - 18. Čtyři základní druhy interakce mezi lékaři a sestrami
- 19. Komunikace a subordinace mezi lékaři a sestrami
- 1. Komunikace jako forma sociální interakce, její význam v lidském životě
- Literatura
- povinná literatura
- HLINOVSKÁ, J. a J. NĚMCOVÁ. Interaktivní procesy v ošetřovatelství a porodní asistenci. 1. vyd. Plzeň: Maurea, 2011. ISBN 978-80-904955-3-1. info
- POKORNÁ, A. Efektivní komunikační techniky v ošetřovatelství. 2. přeprac. vyd. Brno: Národní centrum ošetřovatelstvía nelékařských zdravotnických oborů, 2008. ISBN 978-80-7013-466-5. info
- doporučená literatura
- VONDRÁČEK, L., V. WIRTHOVÁ a J. PAVLICOVÁ. Základy praktické terminologie pro sestry. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3697-6. info
- KOLEKTIV AUTORŮ. "Když není všechno tak, jak si přáli": informace pro týmy porodnic a perinatologických center: v jaké situaci se ocitá rodina po narození nedonošeného nebo postiženího dítěte? Jak s rodiči komunikovat? Jak sdělit nepříznivou diagnózu? Co rodině nabídnout? Praha: Společnost pro ranou péči, 2010. ISBN 978-80-254-4614-0. info
- MINIBERGEROVÁ, L. a K. JIČÍNSKÁ. Vybrané kapitoly z psychologie pro zdravotnické pracovníky. Brno: NCO NZO, 2010. ISBN 978-80-7013-513-6. info
- BÁRTLOVÁ, S., I. CHLOUBOVÁ a M. TREŠLOVÁ. Vztah Sestra - Lékař. Brno: NCO NZO, 2010. ISBN 978-80-7013-526-6. info
- JUŘENÍKOVÁ, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2171-2. info
- KELNAROVÁ, J. a E. MATĚJKOVÁ. Psychologie a komunikace pro zdravotnické asistenty. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2831-5. info
- VÝROST, J. a I. SLAMĚNÍK. Sociální psychologie. 2. přeprac. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1428-8. info
- PRAŠKO, J. a H. PRAŠKOVÁ. Asertivitou proti stresu. 2. přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1697-8. info
- FRIEDLOVÁ, K. Bazální stimulace v základní ošetřovatelské péči. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1314-4. info
- ZACHAROVÁ, E., M. HERMANOVÁ a J. ŠRÁMKOVÁ. Zdravotnická psychologie: teorie a praktická cvičení. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2068-5. info
- Informace učitele
- Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Tvoří základ profesionálních znalosti a dovednosti sestry při navazování kontaktu a získáváni důvěry pacienta a pro další účinnou a kvalitní péči o jeho individuální potřeby. Nauči zásadám a dovednostem adekvátní komunikace nejen s pacienty, ale i se spolupracovníky popř. s rodinnými příslušníky a dalšími osobami.
Doporučený ročník a semestr: 1. ročník (LS), 2. ročník (ZS) - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/leto2019/VSKOM9835