ZZOVZ7837 Ochrana veřejného zdraví

Vysoká škola zdravotnická
léto 2019
Rozsah
9/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. MUDr. Lidmila Hamplová, PhD. (přednášející)
Garance
doc. MUDr. Lidmila Hamplová, PhD.
Vysoká škola zdravotnická
Předpoklady
Etika, Odborná latinská terminologie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
- naučit používat různé výchovné metody při podpoře zdraví jedince, skupiny a společnosti
- seznámit s problematikou státního zdravotního dozoru
- seznámit s problematikou drogové závislosti, s jejími riziky, prevencí a léčbou a následnou péčí při závislosti
Výstupy z učení
- správně používat odbornou terminologii
- popsat zdravotní politiku a systém zdravotní péče v ČR
- vysvětlit význam komunitních programů
- uvést platnou legislativu vztahující se k předmětu
- definovat odpovědnost za vlastní zdraví
- edukovat pacienty a jejich rodinné příslušníky ve smyslu ochrany a podpory zdraví
Osnova
  • Úvod do legislativy ve vztahu k ochraně veřejného zdraví. Výkon státního zdravotního dozoru nad dodržováním povinností stanovených legislativou k ochraně veřejného zdraví
  • Monitorování a hodnocení zdravotních rizik z hlediska prevence negativního ovlivnění zdravotního stavu obyvatelstva v praxi
  • Problematika státního zdravotního dozoru ve zdravotnických zařízeních
  • Provozní řády zdravotnických zařízení
  • Zdravotní politika a systém zdravotní péče v ČR - cíle Národního programu zdraví, regionální programy z hlediska zdravotního stavu obyvatelstva
  • Program WHO „Zdraví pro všechny v 21. století“. Podpora veřejného zdraví – poradenství, intervenční programy pro cílové populační skupiny, komunitní programy
  • Význam ochrany veřejného zdraví - zdravý způsob života, socio-ekologický model zdraví, vliv socioekonomických faktorů na zdravotní stav obyvatelstva
  • Odpovědnost za vlastní zdraví, rizikové faktory, poškozování vlastního zdraví. Syndrom rizikového chování
  • Komunitní programy WHO – Škola podporující zdraví, Podnik podporující zdraví, Zdravá města, Nemocnice podporující zdraví
Literatura
    povinná literatura
  • HAMPLOVÁ, L. Ochrana veřejného zdraví. Studijní materiál - e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004. 2014. Dostupné na: www.vszdrav.cz/sharepoint
  • FIALOVÁ, J. Stravovací návyky dětí a školní prostředí. Implementace preventivních programů Světové zdravotnické organizace v České republice. Brno: Barrister Principal, 2012. ISBN 978-80-87474-55-6. info
  • KOMÁREK, L. a K. PROVAZNÍK. Ochrana a podpora zdraví. Praha: Nadace CINDI, 2011. ISBN 978-80-260-1159-0. info
  • KOLEKTIV AUTORŮ. Prevence v pracovním lékařství. Praha: Nadace CINDI: 3. LF UK, 2010. ISBN 978-80-7071-315-0. info
  • HOLČÍK, J. Systém péče o zdraví a zdravotní gramotnost. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5239-0. info
    doporučená literatura
  • Zdraví 2020: Rámcový souhrn opatření připravených s cílem pomoci vládám a všem společenským aktivitám, aby přispívaly ke zdraví a životní pohodě obyvatel evropského regionu. 1. vyd. Praha: Ministerstvo zdravotnictví České republiky, 2013. ISBN 978-80-85047-45-5. info
  • BARTÁK, M. Ekonomika zdraví. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2010. ISBN 978-80-7357-503-8. info
  • KOLEKTIV AUTORŮ. Prevence v praxi. Praha: Nadace CINDI: 3. LF UK, 2009. info
  • NEUGEBAUER, T. Vyhledání a vyhodnocení rizik v praxi. Praha: Wolters Kluwer, 2008. ISBN 978-80-7357-364-5. info
  • VURM, V. Vybrané kapitoly z veřejného a sociálního zdravotnictví. 1. vyd. Praha: Triton, 2007. ISBN 978-80-7254-997-9. info
  • ČESKO. Vyhláška č. 195/2005 Sb., kterou se upravují podmínky předcházení vzniku a šíření infekčních onemocnění a hygienické požadavky na provoz zdravotnických zařízení a ústavů sociální péče. In Sbírka zákonů. Praha: Ministerstvo vnitra, 2005. info
  • Zdraví 21: Dlouhodobý program zlepšování zdravotního stavu obyvatelstva ČR. 1. vyd. Praha: inisterstvo zdravotnictví České republiky, 2003. ISBN 80-85047-99-3. info
  • ČESKO. Zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví. In Sbírka zákonů. Praha: Ministerstvo vnitra, 2000. info
Metody hodnocení
Výuka u kombinované formy je kombinací účasti na výuce a samostudia. Probíhá formou přednášek, cvičení, samostudia a konzultací. Cvičení a přednášky probíhají v blocích, u kombinované formy je výuka soustředěna především do pátků a sobot a rozložena je do celého semestru. Samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Konzultace je možná emailem nebo po dohodě s vyučujícím. Na konzultace slouží k ujasnění nejasností a problémů, na které studenti při studiu narazí.
Kontrola získaných znalostí probíhá formou testovacích otázek. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 250 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia.
Informace učitele
Předmět je koncipován jako teoretický. Vychází z cílů národního programu zdraví. Poskytuje stěžejní informace o ochraně a podpoře veřejného zdraví, o předcházení vzniku, šíření a omezeni výskytu infekčních onemocněni, o hromadně se vyskytujících onemocněních, nemocech podmíněných prací a jiných významných poruchách zdraví. Seznamuje studenta s problematikou drogové závislosti – s jejími riziky, prevencí a léčbou a následnou péčí při závislosti.

Rozsah individuální práce studentů: 5 hodin
Obsahové zaměření individuální práce studentů:
1. Hlavní charakteristiky ochrany veřejného zdraví a způsoby jeho využití v oblasti zdravotní a sociální péče
2. Strategie a metody práce vedoucí ke kontrole kvality poskytovaných služeb v zájmu ochrany veřejného zdraví
3. Monitorování a hodnocení zdravotních rizik z hlediska prevence negativního ovlivnění zdravotního stavu obyvatelstva v praxi
4. Provozní řády zdravotnických zařízení
5. Odpovědnost za vlastní zdraví, rizikové faktory, poškozování vlastního zdraví. Syndrom rizikového chování
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2020.