VŠZDRAV:ZZPED6875 Vybrané kapitoly z pedagogiky - Informace o předmětu
ZZPED6875 Vybrané kapitoly z pedagogiky a edukační činnost
Vysoká škola zdravotnickáléto 2019
- Rozsah
- 0/0.
- Vyučující
- PhDr. Jana Hlinovská, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Jana Hlinovská, Ph.D.
Vysoká škola zdravotnická - Předpoklady
- Psychologie, Etika, Odborná latinská terminologie
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Zdravotnický záchranář (program VŠZDRAV, SPE)
- Cíle předmětu
- - seznámit s novou rozšířenou rolí v oblasti edukace pacientů a jejich rodinných příslušníků a významem edukace pro zapojení pacienta do zdravotní péče
- získat znalosti o různých metodách výuky a jejich využití v edukaci ve zdravotnictví a dovednosti potřebné k vytvoření a realizaci edukačního programu - Výstupy z učení
- - vymezit a správně používat pedagogickou terminologii
- vyjmenovat základní pedagogické zásady a základní didaktické metody
- posoudit potřebu a schopnost edukace konkrétních pacientů
- definovat edukační standardy
- zpracovat edukační plán
- vyhodnotit dosažené výsledky vlastní edukační činnosti - Osnova
- Předmět a cíle pedagogiky. Vymezení pojmů, definice a předmět pedagogiky
- Výchovný proces. Význam výchovy v profesi ZZ
- Vymezení základních pojmů v edukaci. Druhy edukace v ošetřovatelství
- Pojetí edukace. Komunikace v edukačním procesu. Proces edukace ve zdravotnickém zařízení
- Zhodnocení/posouzení edukanta. Vyhodnocení edukačních potřeb
- Projektování edukace. Edukační cíle
- Didaktické zásady edukace. Edukační metody. Učební pomůcky a didaktická technika
- Sestavení edukačního plánu. Realizace edukačního procesu
- Prezentace. Dokumentace v edukačním procesu
- Osobnost edukátora. Edukační standardy
Obsahové zaměření cvičení: - Proces edukace ve zdravotnickém zařízení. Role edukátora a edukanta. Zhodnocení/posouzení edukanta
- Příprava vyučovací jednotky. Práce a dynamika skupiny. Vyhodnocení edukačních potřeb
- Demonstrace rozdílu mezi vyučováním zaměřeným na edukátora a na edukanta. Základní pravidla spolupráce. Zajištění zpětné vazby
- Vyučovací metody. Faktory ovlivňující výběr metody
- Zpracování dokumentace edukačního procesu. Hodnocení edukačního procesu
- Literatura
- povinná literatura
- HLINOVSKÁ, J. Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství. Studijní materiál - e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004. 2014. Dostupné na: www
- HLINOVSKÁ, J. a J. NĚMCOVÁ. Interaktivní procesy v ošetřovatelství a porodní asistenci. 1. vyd. Plzeň: Maurea, 2011. ISBN 978-80-904955-3-1. info
- TALIÁNOVÁ, M. a M. ŘEŘUCHOVÁ. Vybrané kapitoly z didaktiky ošetřovatelství. 1. vyd. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2011. ISBN 978-80-7395-389-8. info
- NEMCOVÁ, J. a E. HLINKOVÁ. Moderná edukácia v ošetrovateĺstve. Martin: Osveta, 2010. ISBN 978-80-8063-321-9. info
- JUŘENÍKOVÁ, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2171-2. info
- doporučená literatura
- SVĚRÁKOVÁ, M. Edukační činnost sestry. Úvod do problematiky. Praha: Galén, 2012. ISBN 978-80-7262-845-2. info
- BLAŽKOVÁ, V. Úvod do speciální pedagogiky. Plzeň: Maurea, 2011. ISBN 978-80-904955-2-4. info
- VONDRÁČEK, L., V. WIRTHOVÁ a J. PAVLICOVÁ. Základy praktické terminologie pro sestry. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3697-6. info
- MAGUROVÁ, D. a I. MAJERNÍKOVÁ. Edukácia a edukačný proces v ošetrovatelstve. Martin: Osveta, 2009. ISBN 978-80-8063-326-4. info
- HRSTKA, Z. a A. VAVREČKOVÁ. Kapitoly psychologie zdraví. 2. díl. Brno: Univerzita obrany, 2008. ISBN 978-80-7231-332-7. info
- GRECMANOVÁ, H. a E. URBANOVSKÁ. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc: Hanex, 2007. ISBN 80-85783-73-8. info
- Metody hodnocení
- Výuka u kombinované formy je kombinací účasti na výuce a samostudia. Probíhá formou přednášek, cvičení, samostudia a konzultací. Cvičení a přednášky probíhají v blocích, u kombinované formy je výuka soustředěna především do pátků a sobot a rozložena je do celého semestru. Samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Konzultace je možná emailem nebo po dohodě s vyučujícím. Na konzultace slouží k ujasnění nejasností a problémů, na které studenti při studiu narazí. Kontrola získaných znalostí probíhá formou testovacích otázek. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 250 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů. Studenti dále řeší zadané úkoly, např. prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia.
- Informace učitele
- Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický a je zaměřen na získání základních vědomosti z pedagogiky a didaktiky a jejich využiti při výchovném působeni zdravotnického záchranáře na jedince, rodinu, komunitu a účastníky kvalifikačního a celoživotního vzdělávaní. Student se naučí prakticky aplikovat edukační činnost nejen u klientů, ale i dalších členů zdravotnického týmu.
Rozsah individuální práce studentů: 8 hodin
Obsahové zaměření individuální práce studentů:
1. Význam pedagogiky. Vzdělávaní sester v současnosti
2. Současná výchovně-vzdělávací soustava.
3. Proces edukace ve zdravotnickém zařízení
4. Edukace pacienta s akutním onemocněním
5. Edukace pacienta s chronickým onemocněním
6. Edukace rodičů nemocného dítěte
7. Edukace skupiny osob se stejným zdravotním problémem
8. Edukace klienta ohroženého rizikovým chováním - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/leto2019/ZZPED6875