ZZPED6875 Vybrané kapitoly z pedagogiky a edukační činnost

Vysoká škola zdravotnická
léto 2019
Rozsah
0/0.
Vyučující
PhDr. Jana Hlinovská, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Jana Hlinovská, Ph.D.
Vysoká škola zdravotnická
Předpoklady
Psychologie, Etika, Odborná latinská terminologie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
- seznámit s novou rozšířenou rolí v oblasti edukace pacientů a jejich rodinných příslušníků a významem edukace pro zapojení pacienta do zdravotní péče
- získat znalosti o různých metodách výuky a jejich využití v edukaci ve zdravotnictví a dovednosti potřebné k vytvoření a realizaci edukačního programu
Výstupy z učení
- vymezit a správně používat pedagogickou terminologii
- vyjmenovat základní pedagogické zásady a základní didaktické metody
- posoudit potřebu a schopnost edukace konkrétních pacientů
- definovat edukační standardy
- zpracovat edukační plán
- vyhodnotit dosažené výsledky vlastní edukační činnosti
Osnova
  • Předmět a cíle pedagogiky. Vymezení pojmů, definice a předmět pedagogiky
  • Výchovný proces. Význam výchovy v profesi ZZ
  • Vymezení základních pojmů v edukaci. Druhy edukace v ošetřovatelství
  • Pojetí edukace. Komunikace v edukačním procesu. Proces edukace ve zdravotnickém zařízení
  • Zhodnocení/posouzení edukanta. Vyhodnocení edukačních potřeb
  • Projektování edukace. Edukační cíle
  • Didaktické zásady edukace. Edukační metody. Učební pomůcky a didaktická technika
  • Sestavení edukačního plánu. Realizace edukačního procesu
  • Prezentace. Dokumentace v edukačním procesu
  • Osobnost edukátora. Edukační standardy

    Obsahové zaměření cvičení:
  • Proces edukace ve zdravotnickém zařízení. Role edukátora a edukanta. Zhodnocení/posouzení edukanta
  • Příprava vyučovací jednotky. Práce a dynamika skupiny. Vyhodnocení edukačních potřeb
  • Demonstrace rozdílu mezi vyučováním zaměřeným na edukátora a na edukanta. Základní pravidla spolupráce. Zajištění zpětné vazby
  • Vyučovací metody. Faktory ovlivňující výběr metody
  • Zpracování dokumentace edukačního procesu. Hodnocení edukačního procesu
Literatura
    povinná literatura
  • HLINOVSKÁ, J. Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství. Studijní materiál - e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004. 2014. Dostupné na: www
  • HLINOVSKÁ, J. a J. NĚMCOVÁ. Interaktivní procesy v ošetřovatelství a porodní asistenci. 1. vyd. Plzeň: Maurea, 2011. ISBN 978-80-904955-3-1. info
  • TALIÁNOVÁ, M. a M. ŘEŘUCHOVÁ. Vybrané kapitoly z didaktiky ošetřovatelství. 1. vyd. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2011. ISBN 978-80-7395-389-8. info
  • NEMCOVÁ, J. a E. HLINKOVÁ. Moderná edukácia v ošetrovateĺstve. Martin: Osveta, 2010. ISBN 978-80-8063-321-9. info
  • JUŘENÍKOVÁ, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2171-2. info
    doporučená literatura
  • SVĚRÁKOVÁ, M. Edukační činnost sestry. Úvod do problematiky. Praha: Galén, 2012. ISBN 978-80-7262-845-2. info
  • BLAŽKOVÁ, V. Úvod do speciální pedagogiky. Plzeň: Maurea, 2011. ISBN 978-80-904955-2-4. info
  • VONDRÁČEK, L., V. WIRTHOVÁ a J. PAVLICOVÁ. Základy praktické terminologie pro sestry. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3697-6. info
  • MAGUROVÁ, D. a I. MAJERNÍKOVÁ. Edukácia a edukačný proces v ošetrovatelstve. Martin: Osveta, 2009. ISBN 978-80-8063-326-4. info
  • HRSTKA, Z. a A. VAVREČKOVÁ. Kapitoly psychologie zdraví. 2. díl. Brno: Univerzita obrany, 2008. ISBN 978-80-7231-332-7. info
  • GRECMANOVÁ, H. a E. URBANOVSKÁ. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc: Hanex, 2007. ISBN 80-85783-73-8. info
Metody hodnocení
Výuka u kombinované formy je kombinací účasti na výuce a samostudia. Probíhá formou přednášek, cvičení, samostudia a konzultací. Cvičení a přednášky probíhají v blocích, u kombinované formy je výuka soustředěna především do pátků a sobot a rozložena je do celého semestru. Samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Konzultace je možná emailem nebo po dohodě s vyučujícím. Na konzultace slouží k ujasnění nejasností a problémů, na které studenti při studiu narazí. Kontrola získaných znalostí probíhá formou testovacích otázek. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 250 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů. Studenti dále řeší zadané úkoly, např. prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia.
Informace učitele
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický a je zaměřen na získání základních vědomosti z pedagogiky a didaktiky a jejich využiti při výchovném působeni zdravotnického záchranáře na jedince, rodinu, komunitu a účastníky kvalifikačního a celoživotního vzdělávaní. Student se naučí prakticky aplikovat edukační činnost nejen u klientů, ale i dalších členů zdravotnického týmu.

Rozsah individuální práce studentů: 8 hodin
Obsahové zaměření individuální práce studentů:
1. Význam pedagogiky. Vzdělávaní sester v současnosti
2. Současná výchovně-vzdělávací soustava.
3. Proces edukace ve zdravotnickém zařízení
4. Edukace pacienta s akutním onemocněním
5. Edukace pacienta s chronickým onemocněním
6. Edukace rodičů nemocného dítěte
7. Edukace skupiny osob se stejným zdravotním problémem
8. Edukace klienta ohroženého rizikovým chováním
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, zima 2015, léto 2016, zima 2016, léto 2017, zima 2017, léto 2018, zima 2018, zima 2019, léto 2020, zima 2020.