VSOPPS8541 Ošetřovatelská péče o nemocné v psychiatrii

Vysoká škola zdravotnická
léto 2020
Rozsah
8/10. 3 kr. Doporučované ukončení: z. Jiná možná ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Eva Marková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Hana Tošnarová, Ph.D., RN (přednášející)
Garance
Mgr. Eva Marková, Ph.D.
Vysoká škola zdravotnická
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
VSOPPS8541/cvA: So 4. 4. 13:40–17:25 Učebna 11, Duškova, So 25. 4. 13:40–17:25 Učebna 11, Duškova, H. Tošnarová
VSOPPS8541/cvB: So 15. 2. 8:50–12:35 Posluchárna P1, Duškova, So 25. 4. 8:50–12:35 Posluchárna P1, Duškova, H. Tošnarová
VSOPPS8541/cv: So 4. 4. 13:40–17:25 Učebna 11, Duškova, So 25. 4. 13:40–17:25 Učebna 11, Duškova, H. Tošnarová
Předpoklady
Anatomie, Etika, Farmakologie, Fyziologie, Klinická propedeutika, Komunikace, Odborná latinská terminologie, Ošetřovatelské postupy, Ošetřovatelský proces a potřeby člověka, Obecná a vývojová psychologie, Ošetřovatelská péče v neurologii, Patologie, Zdravotnická psychologiei
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je porozumět základům duševního zdraví a duševní nemoci a vlivům různých stresorů. Rozeznat jednotlivé klinické stavy duševních poruch. Naučit ošetřovat nemocné s duševními poruchami metodou ošetřovatelského procesu. Naučit orientovat se v systému psychiatrické péče poskytované v ČR, v oblasti primární, sekundární a terciární péče. Naučit uplatňovat etický a psychologický přístup s respektováním práv duševně nemocných.
Výstupy z učení

- používat odbornou terminologii
- popsat systém psychiatrické péče poskytované v ČR, v oblasti primární, sekundární a terciární péče
- charakterizovat zvláštnosti ošetřovatelské péče o nemocné s duševními poruchami
- připravit pacienta k jednotlivým diagnostickým a terapeutickým výkonům
- popsat patofyziologii, etiologii, symptomatologii, diagnostiku a terapii vybraných skupin onemocnění
- zpracovat plán ošetřovatelské péče o pacienta u vybraného onemocnění včetně klasifikace potřeb pacientů s využitím NANDA II
- stanovit základní priority ošetřovatelské péče u nemocných s duševními poruchami
- sestavit edukační plán směrem k přípravě na plánované propuštění
Osnova
  • 1. Právní a sociální problematika v psychiatrii. Forenzní psychiatrie
  • 2. Zásady přístupu k psychiatrickým klientům. Neklidný a agresivní nemocný
  • 3. Zvláštní situace na psychiatrii – člověk v krizi, krizová intervence
  • 4. Organicky podmíněné psychické poruchy, schizofrenie, afektivní poruchy, závislosti, poruchy osobnosti, poruchy příjmu potravy, neurotické poruchy, suicidální syndrom, agresivní syndrom
  • 5. Onemocnění v dětské a dorostové psychiatrii
  • 6. Psychické problémy po porodu, poporodní deprese, poporodní psychóza.
  • 7. Péče o nemocné závislé na psychoaktivních látkách. Náruživost, zneužívání, závislost a osobnost, závislost a rodina.
  • 8. Problematika gerontopsychiatrie


    Obsahové zaměření cvičení:
    (probíhá ve škole nebo na klinickém pracovišti)
  • 1. Specifika ošetřovatelské péče o pacienta na psychiatrickém oddělení
  • 2. Zásady první pomoci v oblasti duševních krizí
  • 3. Specifika ošetřovatelské péče o nemocné závislé na psychoaktivních látkách
  • 4. Ošetřovatelský proces u nemocných s dlouhodobým a chronickým psychiatrickým onemocněním
  • 5. Specifika ošetřovatelské péče o děti a mladistvé v psychiatrii
  • 6. Zvláštnosti ošetřování nemocných se somatickým onemocněním spojeným s duševní poruchou. Porod, onkologické diagnózy, úrazy s trvalými následky
  • 7. Aplikace ošetřovatelských modelů do psychiatrické péče
  • 8. Sestavení edukačního plánu u vybraného pacienta
Literatura
    povinná literatura
  • TOŠNAROVÁ, H. Ošetřovatelská péče v psychiatrii. Studijní materiál - e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004.
  • HLINOVSKÁ, J. a J. NĚMCOVÁ. Interaktivní procesy v ošetřovatelství a porodní asistenci. 1. vyd. Plzeň: Maurea, 2011. ISBN 978-80-904955-3-1. info
  • ČEŇANOVÁ, A. Ošetrovanie chorých s psychickými problémami na somatických oddeleniach. Martin: Osveta, 2011. ISBN 978-80-8063-354-7. info
  • RABOCH, J. a P. PAVLOVSKÝ. Klinická psychiatrie v denní praxi. Praha: Galén, 2008. ISBN 978-80-7262-586-4. info
  • HOSÁKOVÁ, J. Ošetřovatelská péče v psychiatrii. Opava: Slezská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7248-442-3. info
    doporučená literatura
  • HERDMAN, T. H. Ošetřovatelské diagnózy. Definice&klasifikace 2012-2014. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4328-8. info
  • ŠAMÁNKOVÁ, M. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci aplikované v ošetřovatelském procesu. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3223-7. info
  • VONDRÁČEK, L., V. WIRTHOVÁ a J. PAVLICOVÁ. Základy praktické terminologie pro sestry. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3697-6. info
  • SOVOVÁ, O. Zdravotnická praxe a právo: praktická příručka. Praha: Leges, 2011. ISBN 978-80-87212-72-1. info
  • NEMCOVÁ, J. a E. HLINKOVÁ. Moderná edukácia v ošetrovateĺstve. Martin: Osveta, 2010. ISBN 978-80-8063-321-9. info
  • NANDA. Ošetřovatelské diagnózy Definice a klasifikace 2009-2011. 1. české vyd. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3423-1. info
  • SEDLÁKOVÁ, G. a D. KALÁTOVÁ. Vybrané ošetřovatelské modely a týrané dítě. Praha: Triton, 2010. ISBN 978-80-7387-412-4. info
  • VONDRÁČEK, L. a V. WIRTHOVÁ. Právní minimum pro sestry. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-3132-2. info
  • UHEREK, P. Povinná mlčenlivost zdravotnických pracovníků. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2658-8. info
Metody hodnocení
Individuálním řízeným samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Tyto prvky ověřují, do jaké míry studenti pochopili látku, a motivují je k dalšímu studiu. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 300 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. případové studie, prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia.
Informace učitele
Rozsah individuální práce studentů: 18 hodin
Obsahové zaměření individuální práce studentů:
1. Ošetřovatelská problematika psychiatrického ošetřovatelství. Vývoj psychiatrického ošetřovatelství, trendy v psychiatrii. Péče o duševní zdraví, prevence duševních poruch. Organizace psychiatrické péče
2. Specifika psychiatrického ošetřovatelství
3. Sociální práce v psychiatrii
4. Klasifikace duševních poruch
5. Diagnostika v psychiatrii. Příznaky duševních poruch
6. Léčebné metody v psychiatrii
7. Specifické prvky práce všeobecné sestry a zvláštnosti organizace práce v psychiatrických zařízeních, ambulance, denní a docházkový pobyt, lůžkové oddělení a léčebny. Stacionáře, sanatoria, krizová centra a lázně
8. Zvláštnosti ošetřování nemocných se somatickým onemocněním spojeným s duševní poruchou. Porod, onkologické diagnózy, úrazy s trvalými následky
9. Ošetřovatelský proces u nemocných s duševními poruchami. Organicky podmíněné psychické poruchy, schizofrenie, afektivní poruchy, závislosti, poruchy osobnosti, poruchy příjmu potravy, neurotické poruchy, suicidální syndrom, agresivní syndrom
10. Ošetřovatelství v dětské a dorostové psychiatrii
11. Ošetřovatelství v gerontopsychiatrii
12. Ošetřovatelský proces o nemocné závislé na psychoaktivních látkách. Náruživost, zneužívání, závislost a osobnost, závislost a rodina
13. Ošetřovatelský proces u nemocných s dlouhodobým a chronickým psychiatrickým onemocněním. Psychosociální problematika, význam chráněných bydlení
14. Koncepce psychiatrické péče v ČR


Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Je součástí komplexu předmětu klinického ošetřovatelství. Seznamuje s klinickými stavy z hlediska ošetřovatelské péče a potřeb pacientů změněných v souvislosti s psychickými poruchami, které významně ovlivňuji zdraví a kvalitu života člověka. Informuje o multidisciplinárním přístupu k péči o duševní zdraví a psychiatrických stavech. Objasňuje odlišnosti individuální péče v zařízeních různých forem zdravotních služeb.


Doporučený ročník a semestr: 3. ročník (LS)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2021, léto 2022.