VŠZDRAV:ZZMVS7645 Metody výzkumu, statistika - Informace o předmětu
ZZMVS7645 Metody výzkumu, statistika
Vysoká škola zdravotnickáléto 2020
- Rozsah
- 14/7. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Eva Marková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Eva Marková, Ph.D.
Vysoká škola zdravotnická - Rozvrh
- Pá 21. 2. 8:50–12:35 Učebna 4, Duškova, So 4. 4. 13:40–15:10 Učebna 4, Duškova
- Předpoklady
- Etika, Sociologie
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Zdravotnický záchranář (program VŠZDRAV, SPE)
- Cíle předmětu
- - rozumět základním pojmům z oblasti výzkumu
- orientovat se v základech postupu výzkumné práce
- chápat účel výzkumu, orientovat se v metodách a přístupech
- orientovat se v souvisejících etických otázkách - Výstupy z učení
- - používat odbornou terminologii
- definovat základní principy vědecké práce
- popsat výzkumný proces
- používat statistické metody
- prezentovat metody a výsledky vědecké práce - Osnova
- Obsahové zaměření přednášek:
- Specifika výzkumu ve zdravotnictví. Priority výzkumu pro 21. století.
- Výzkumný proces, charakteristika výzkumu, průzkumu.
- Vliv subjektivity výzkumníka, etické zásady
- Struktura a strategie výzkumu.
- Sběr a rozsah sbíraných dat na ZZS, jejich zpracování a následné využití
- Výzkumné metody a techniky, analýza vybraných výzkumných metod
- Statistika, statistické výpočty
- Výstupy výzkumu, výzkumná zpráva, publikační činnost
Obsahové zaměření cvičení:
- Vymezování výzkumných problémů – modelové situace.
- Formulace hypotéz – modelové situace.
- Formulace cílů – modelové situace.
- Navržení výzkumného plánu – modelové situace.
- Navržení výzkumné metody – modelové situace.
- Statistické výpočty – postup.
- Analýza získaných dat a proměnných veličin.
- Obsahové zaměření přednášek:
- Literatura
- povinná literatura
- TOŠNAROVÁ, H., S. JEXOVÁ a L. HAMPLOVÁ. Výzkum v ošetřovatelství. Studijní materiál - e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004. 2014.
- NĚMCOVÁ, J. a kol. Skripta k předmětům Výzkum v ošetřovatelství, Výzkum v porodní asistenci a Seminář k bakalářské práci. [online]. Studijní opora. VŠZ, o. p. s., 2015. Dostupné na: www.vszdrav.cz/sharepoint
- POKORNÁ, A. a A. KOMÍNKOVÁ. Ošetřovatelské postupy založené na důkazech. 2. díl. Brno: MU, 2014. ISBN 978-80-210-7415-6. info
- POKORNÁ, A. a A. KOMÍNKOVÁ. Ošetřovatelské postupy založené na důkazech. Brno: MU, 2013. ISBN 978-80-210-6331-0. info
- HENDL, J. Přehled statistických metod. Analýza a metaanalýza dat. 4., rozšířené vydání. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0200-4. info
- WALKER, I. Výzkumné metody a statistika. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3920-5. info
- doporučená literatura
- ČESKO. Usnesení vlády České republiky Etický rámec výzkumu, usnesení vlády České republiky ze dne 17. srpna 2005 č. 1005 [online]. Vláda České republiky. (Vláda ČR (c)2009-2013). [vid. 21.6.2013]. Dostupné z: http://kormoran.vlada.cz/usneseni/usneseni_we
- NANDA. Ošetřovatelské diagnózy. Definice&klasifikace 2012-2014. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4328-8. info
- NĚMCOVÁ, J. Příklady praktických aplikací témat z předmětů Výzkum ošetřovatelství a v porodní asistenci a Seminář k bakalářské práci. Praha: Maurea, 2012. ISBN 978-80-904955-5-5. info
- GURKOVÁ, E. Hodnocení kvality života. Pro klinickou praxi a ošetřovatelský výzkum. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3625-9. info
- NANDA. Ošetřovatelské diagnózy Definice a klasifikace 2009-2011. 1. české vyd. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3423-1. info
- KUTNOHORSKÁ, J. Výzkum v ošetřovatelství. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2713-4. info
- HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Základní teorie, metody a aplikace. 2., přeprac. a akt. vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-485-4. info
- BÁRTOVÁ, S., P. SADÍLEK a V. TÓTHOVÁ. Výzkum a ošetřovatelství. Brno: NCONZO, 2008. ISBN 978-80-7013-467-2. info
- EUROPEAN, COMMISSION. EUR 21620 – Evropská charta pro výzkumné pracovníky. Kodex chování pro přijímání výzkumných pracovníků. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities, 2006. ISBN 92-894-9329-1. info
- Výukové metody
- Výuka u kombinované formy je kombinací účasti na výuce a samostudia. Probíhá formou přednášek, cvičení, samostudia a konzultací. Cvičení a přednášky probíhají v blocích, u kombinované formy je výuka soustředěna především do pátků a sobot a rozložena je do celého semestru. Samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Konzultace je možná emailem nebo po dohodě s vyučujícím. Na konzultace slouží k ujasnění nejasností a problémů, na které studenti při studiu narazí.
- Metody hodnocení
- Kontrola získaných znalostí probíhá formou testovacích otázek. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 250 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia. - Informace učitele
- Uvedení do problematiky vědecké práce, jejím významem pro společnost, vývojem vědy v České republice zejména ve XX. století. Seznámení se s principy vědecké práce, vysvětlení základních pojmů, s grantovou politikou, způsobem prezentace a s propagací výsledků práce. Seznámení se způsoby získávání informací pomocí literatury a dalších zdrojů. Zvládnutí prezentace a zpracování literární rešerše.
- Rozsah individuální práce studentů je 16 hodin
Doporučený ročník a semestr: 2. ročník (LS)
Obsahové zaměření individuální práce studentů:
1. Priority výzkumu pro 21. století
2. Výzkumný proces, vymezování výzkumných problémů,. charakteristika výzkumu, průzkumu
3. Účast zdravotnického záchranáře ve výzkumném týmu. Přímý výzkum, nepřímý výzkum
4. Etika ve výzkumu
5. Metody používané ve výzkumné činnosti
6. Statistické výpočty. Analýza získaných dat a proměnných veličin
7. Sestavení výzkumné zprávy. Psaní výzkumné zprávy. Metodika měřění, záznamů, zpracování a vyhodnocení
8. Interpretace výsledků výzkumu
9. Diagnostické metody v ošetřovatelském procesu, stanovení a ověřování hypotézy
10. Aplikace ošetřovatelského výzkumu v klinické praxi - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/leto2020/ZZMVS7645