VŠZDRAV:VSKOM21211 Komunikace 1 - Informace o předmětu
VSKOM21211 Komunikace ve zdravotnictví 1
Vysoká škola zdravotnickáléto 2022
- Rozsah
- 5k+10s. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Lenka Emrová, Ph.D. (přednášející)
RNDr. Eva Kočovská, PhD (přednášející)
PhDr. Lenka Emrová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Vysoká škola zdravotnická
Kontaktní osoba: Mgr. Lucie Škorpíková - Rozvrh
- Pá 6. 5. 12:10–16:15 Posluchárna P1, Duškova
- Předpoklady
- KREDITY_MIN(22)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Všeobecné ošetřovatelství (program VŠZDRAV, VS)
- Cíle předmětu
- Cíle studijního předmětu:
Seznámit se základními pojmy, koncepty a druhy sociální komunikace, naučit je základům efektivní verbální i neverbální komunikace a komunikace činy, prohloubit schopnost empatie a naslouchání a zvládnout adekvátní způsoby komunikace s pacientkami, jejich rodinnými příslušníky i jinými zdravotnickými pracovníky navzájem a zejména ve specifických náročných životních situacích. - Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student/ka umí:
- definovat zásady komunikačního procesu na různých úrovních sociálních vztahů
- používat základní komunikační techniky v konkrétní situaci
- aplikovat komunikační techniky do interakce s pacientem, zdravotníkem a rodinným příslušníkem
- komunikovat s agresivním pacientem
- analyzovat komunikační chyby
- popsat sociokulturní specifika komunikace a aplikovat je v konkrétní situaci. - Osnova
- Obsahové zaměření přednášek:
- 1. Komunikace jako forma sociální interakce, její význam v lidském životě Teorie komunikace. Komunikační proces. Styly komunikace. Modely komunikace
- 2. Specifika sociální interakce a komunikace ve vztahu zdravotník pacient/klient
- Sestra a pacient vykonavatelé sociálních rolí
- Role sestry, role pacienta, role rodičky
- 3. Verbální komunikace
- Kritéria úspěšné komunikace – jednoduchost, stručnost, zřetelnost, načasování
- Zásady dialogu ve vztazích – osobních, společenských a profesionálních
- Direktivní a nedirektivní rozhovor
- Anatomie setkání – zahájení, orientace, kontakt, zapojení, odpoutání, rozchod
- 4. Neverbální komunikace
- Emoce a jejich účinek na komunikaci
- Neverbální komunikace ve vnějším vyjádření – výraz obličeje, řeč očí, proximika, haptika, posturologie, gestikulace, kinezika, paralingvistika
- 5. Komunikace jako sdělování a přijímání informací informace
- Pravidla pro efektivní komunikaci, komunikace jako společenská interakce mezi lidmi
- Umění sdělovat a naslouchat
- 6. Co komunikaci narušuje – komunikační chyby, překážky a omyly
- 7. Styly jednání
- Pasivní jednání, agresivní jednání, manipulativní jednání, asertivní jednání
- 8. Komunikace v náročných situacích – zásady asertivního jednání
- Asertivita jako základní předpoklad pro zvládání náročných situací
- Sdělování špatné zprávy
- Sdělování a přijímání kritiky
- Sdělování a přijímání pochvaly
- Odmítání
- Práce s chybou
- Reakce na stres u pacienta/klienta
- 9. Komunikace s problémovými typy pacientů/klientů
- Zvládání konfliktu
- Reakce na vztek, smutek, strach
- 10. Komunikace se pacientem/klientem se závažným onemocněním, umírajícím, pozůstalými, s rodiči nezralých novorozenců
- Obsahové zaměření cvičení:
- 1. Komunikační proces
- Co podporuje, co devalvuje komunikaci, základní pravidla komunikace, kritéria úspěšné komunikace
- 2. Nácvik verbálních a neverbálních dovedností
- Rozpoznávání neverbálních signálů
- 3. Rétorické dovednosti ve zdravotnické praxi
- 4. Umění sebeprezentace
- Posílení sebejistoty
- 5. Umění sdělit informaci – nácvik efektivního sdělování, instruování, předávání informací
- 6. Nácvik aktivního naslouchání, empatie
- 7. Direktivní, nedirektivní, anamnestický, asertivní rozhovor
- 8. Fáze rozhovoru, navázání rozhovoru, ukončení rozhovoru
- 9. Umění přesvědčit a vyjednat
- 10. Styly jednání – pasivní, manipulativní, agresivní, asertivní, jak je rozpoznat a jak s nimi jednat
- 11. Nácvik dovedností pro zvládání konfliktních a zátěžových situací
- Nácvik asertivního chování, asertivní techniky, využití prvků asertivity v osobní i profesionální rovině, umění přesvědčovat a vyjednávat
- 12. Praktické cvičení vedení rozhovoru s rozčileným pacientem, klientem a jinými problémovými typy
- 13. Komunikace s pacientem/klientem nemocným v jednotlivých věkových obdobích ve zdraví i v nemoci
- 14. Vedení rozhovorů s umírajícími či pozůstalými
- 15. Čtyři základní druhy interakce mezi lékaři a sestrami, komunikace mezi lékaři a sestrami
- Literatura
- povinná literatura
- ZACHAROVÁ, E. Komunikace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0156-6. info
- PEKARA, J. Komunikace jako sebeobrana zdravotníka. Praha: Institut postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví, 2015. ISBN 978-80-87023-46-4. info
- BROŽOVÁ-DOUBKOVÁ a K THELENOVÁ. Efektivní komunikace v pomáhajících profesích. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2013. ISBN 978-80-7372-941-7. info
- doporučená literatura
- TOMOVÁ, Šárka a Jana KŘIVKOVÁ. Komunikace s pacientem v intenzivní péči. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-271-0064-4. info
- JANOUŠEK, J. Psychologické základy verbální komunikace. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4295-3. info
- VITOŇ, J a VELEMÍNSKÝ. Etický aspekt komunikace v pediatrii a v kontaktu s umíráním a smrtí – jeho reflexe v umělecké literatuře. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-844-3. info
- EVANGELU, J.E. Krizová komunikace - Efektivní zvládání krizových a zátěžových situací. Ostrava: KEY Publishing,, 2013. ISBN 978-80-7418-175-7. info
- VENGLÁŘOVÁ, M. Sestry v nouzi. Syndrom vyhoření, mobbing, bossing. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3174-2. info
- POKORNÁ, A. Komunikace se seniory. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3271-8. info
- POKORNÁ, A. Komunikace se seniory. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3271-8. info
- KAČOROVÁ, J. Komunikace ve zdravotnictví I. 2010: Slezská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7248-578-9. info
- PRAŠKO, J. a H. PRAŠKOVÁ. Asertivitou proti stresu. 2. přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1697-8. info
- LINHARTOVÁ, V. Praktická komunikace v medicíně: pro mediky, lékaře a ošetřující personál. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1784-5. info
- Metody hodnocení
- Způsob kontroly samostatného studia:
V informačním systému student vypracuje testy – testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia. - Informace učitele
- Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Tvoří základ profesionálních znalostí a dovedností sestry při navazování kontaktu a získávání důvěry pacienta a pro další účinnou a kvalitní péči o jeho individuální potřeby. Úkolem předmětu je poskytnout studentům požadovaný obsah teoretických znalostí, ale i komunikační dovednosti, které jim umožní profesionální počínání v nejrůznějších situacích v práci nejen s klienty, pacienty a jejich blízkými, ale i se spolupracovníky a dalšími osobami.
Studijní pomůcky:
KYMROVÁ, E. Komunikace. Studijní materiál – e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004.
Zdravotnické portály dle uvážení vyučujícího (např. MZ ČR, NCO NZO, SZÚ, ČAS, MEFANET, EDU SESTRA, B. BRAUN, Hospital TV). - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (léto 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/leto2022/VSKOM21211