ZZKOM11212 Komunikace a krizová komunikace 2

Vysoká škola zdravotnická
léto 2023
Rozsah
1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jaroslav Pekara, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jaroslav Pekara, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Jaroslav Pekara, Ph.D.
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Řehořová
Rozvrh
Út 21. 2. 13:00–14:35 Učebna 13, Duškova, Čt 2. 3. 13:00–14:35 Učebna 13, Duškova, Čt 9. 3. 13:00–14:35 Učebna 13, Duškova, Čt 16. 3. 13:00–14:35 Učebna 13, Duškova, Čt 30. 3. 13:00–14:35 Učebna 11, Duškova
Předpoklady
KREDITY_MIN(24)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíle studijního předmětu:
Cílem je naučit studenty přistupovat k pacientům profesionálně a s respektem, naučit zásadám a dovednostem adekvátní komunikace s pacienty, se spolupracovníky, s rodinnými příslušníky a dalšími osobami. Dále prohloubit schopnost empatie a naslouchání a seznámit s pojmem krize a násilí na pracovišti; možnostmi obecné obrany proti jednotlivým formám útoků a naučit analyzovat „konfliktní“ situace a zvolit správnou formu prevence či obrany proti konfliktu.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student/ka umí:
- používat odbornou terminologii
- definovat zásady komunikačního procesu na různých úrovních sociálních vztahů
- rozpoznat fáze konfliktů v komunikaci a orientuje se v této problematice
- analyzovat komunikační chyby
- aplikovat základní verbální techniky směřující ke zklidnění pacienta
- definovat pojem krize, násilí, příčiny a faktory podporující nevhodné chování klientů a personálu
- použít asertivní techniky k odvrácení různých forem útoku
- zvládnout adekvátní způsoby komunikace s pacienty, rodinnými příslušníky i jinými zdravotnickými pracovníky navzájem a zejména ve specifických náročných situacích
- vyvodit obecné závěry problematiky násilí na pracovišti konkrétního konfliktu
Osnova
  • Obsahové zaměření přednášek:
  • 1. Komunikace jako forma sociální interakce, její význam v lidském životě
  • 2. Komunikace na rozhraní dvou světových názorů, nové pohledy v teorii poznání – noetice
  • 3. Psychologické hledisko poznání
  • 4. Vnímání skutečnosti a průběh vjemu, postup zpracování informací
  • 5. Komunikace jako sdělování informace
  • 6. Komunikace západního a východního okruhu civilizace, paradigmata dvou pohledů na svět.
  • 7. Schopnost člověka přijímat nové informace
  • 8. Komunikace jako podmínka každého sociálního vztahu
  • 9. Pravidla pro efektivní komunikaci, komunikace jako společenská interakce mezi lidmi
  • 10. Faktory ovlivňující komunikaci, osobnost, schopnost přijímat, komunikační tunel. Emoce a jejich účinek na komunikaci
  • 11. Verbální aspekty, mluvené slovo, informační systémy, energoinformační vazby.
  • 12. Verbální komunikace
  • 13. Kritéria úspěšné komunikace, zásady dialogu ve vztazích – osobních, společenských a profesionálních.
  • 14. Sociální komunikace
  • 15. Rozhovor, přednes, tón řeči, hlas, naslouchání, tři základní aspekty dialogu.
  • 16. Význam verbální komunikace pro zdravotnického pracovníka a klienta.
  • 17. Profesionální komunikace, komunikace a subordinace ve zdravotnickém týmu
  • 18. Learyho model – rovina vertikální, rovina horizontální, pravidla
  • 19. Neverbální komunikace ve vnějším vyjádření
  • 20. Bioenergetická komunikace
  • 21. Komunikace se symboly
  • 22. Teoretická východiska násilí, metody měření násilných incidentů
  • 23. Fáze konfliktu, jeho vývoj a deeskalace
  • 24. Mobbing, bossing
  • 25. Teorie patologického chování
  • 26. Zdravotnické pracoviště jako riziko
  • 27. Komunikace s agresivním pacientem, příbuzným, krizová komunikace
  • 28. Viktimologie
  • 29. Fyzické techniky omezení
  • 30. Právo a legislativa násilí

    Obsahové zaměření cvičení:
  • 1. Základní dialektika v komunikaci
  • 2. Nácvik verbálních dovedností
  • 3. Nácvik asertivního chování, asertivní desatero
  • 4. Nácvik efektivní komunikace
  • 5. Různé tréninkové situace včetně strategie při denním kontaktu s nemocnými, ale i s ostatním zdravotnickým personálem a lékaři
  • 6. Nácvik dovedností pro zvládání konfliktních a zátěžových situací
  • 7. nácvik nonverbální komunikace v problémových situacích
  • 8. Sdělování činy, kognitivní složka komunikace
  • 9. Devalvace a elevace v komunikaci
  • 10. Empatie v komunikaci
  • 11. Zlatá pravidla vysoké sebeúcty
  • 12. Nácvik sebeuvědomění si vnitřního dialogu
  • 13. Tvůrčí představivost, práce s vnitřním prostorem, principy vizualizace, jak vytvářet afirmaci
  • 14. Nácvik kongruence ve sdělovacím aktu, síla prvního dojmu
  • 15. Využití prvků asertivity v osobní i profesionální rovině
  • 16. Rétorické dovednosti ve zdravotnické praxi, komunikace v interpersonálních vztazích
  • 17. Kritéria úspěšné komunikace
  • 18. Direktivní, nedirektivní, anamnestický, asertivní rozhovor
  • 19. Komunikace s klientem, nemocným v jednotlivých věkových obdobích ve zdraví i v nemoci
  • 20. Stresový reflex obrany a úniku v komunikaci
  • 21. Psychosomatické stresové bloky, reakce organizmu na stres
  • 22. Získání klienta ke spolupráci, vnitřní a vnější konflikt, tři základní skupiny konfliktů
  • 23. Analýza individuálních a skupinových konfliktů (focus group) Nácvik verbálních deeskalačních technik (modelové situace)
Literatura
    povinná literatura
  • TOMOVÁ, Šárka a Jana KŘIVKOVÁ. Komunikace s pacientem v intenzivní péči. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-271-0064-4. info
  • PEKARA, J. Komunikace jako sebeobrana zdravotníka. Praha: Institut postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví, 2015. ISBN 978-80-87023-46-4. info
    doporučená literatura
  • HAUKE, M. Zvládání problémových situací se seniory: nejen v pečovatelských službách. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5216-7. info
  • EVANGELU, J.E. Krizová komunikace - Efektivní zvládání krizových a zátěžových situací. Ostrava: KEY Publishing,, 2013. ISBN 978-80-7418-175-7. info
  • DOUGHERTY, M. J. Sebeobrana Boj beze zbraně. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4676-0. info
  • ANDRŠOVÁ, A. Psychologie a komunikace pro záchranáře. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4119-2. info
  • JONES, G. a A. MOORHOUSE. Jak získat psychickou odolnost. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3022-6. info
  • POKORNÁ, A. Komunikace se seniory. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3271-8. info
  • NÖLLKE, M. Trénink slovní sebeobrany. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3517-7. info
  • MINIBERGEROVÁ, L. a K. JIČÍNSKÁ. Vybrané kapitoly z psychologie pro zdravotnické pracovníky. Brno: NCO NZO, 2010. ISBN 978-80-7013-513-6. info
Metody hodnocení
Docházka 80 % Zápočtový test (5x + min. 70% úspěšnost) Zkouška
Informace učitele
Předmět tvoři zaklad profesionálních znalostí a dovedností při navazování kontaktu a získáváni důvěry pacienta pro další účinnou a kvalitní péči o jeho individuální potřeby. Zaměřen je také na posilování sociálního dialogu zdravotnických záchranářů včetně oblasti krize a násilí na pracovišti, především pak na jeho prevenci. Výuka je konstruována tak, aby student nejen dokázal identifikovat základní příčiny krizí, násilí na pracovišti, ale aby se v dané problematice dokázal ovládat a bránit. Důraz výuky v oblasti prevence tohoto fenoménu je kladen v osobním postavení jednotlivce i celé skupiny. Součástí předmětu je vedení k profesionálnímu chování zdravotnického personálu, které se v konečném důsledku stává nejúčinnější formou prevence násilí a reakcí na krizové situace v komunikaci.

Studijní pomůcky:
KYMROVÁ, E. Komunikace. Studijní materiál – e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004, v IS.
Zdravotnické portály dle uvážení vyučujícího (např. MZ ČR, NCO NZO, SZÚ, ČAS, MEFANET, EDU SESTRA, B. BRAUN, Hospital TV).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2024.