VSKOM21211 Komunikace ve zdravotnictví 1

Vysoká škola zdravotnická
léto 2025
Rozsah
5k+10s. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Lenka Emrová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Lenka Emrová, Ph.D. (cvičící)
RNDr. Eva Kočovská, PhD (cvičící)
Mgr. Martin Krause, Ph.D. (cvičící)
Garance
Vysoká škola zdravotnická
Kontaktní osoba: Mgr. Lucie Škorpíková
Předpoklady
KREDITY_MIN(22)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíle studijního předmětu:
Seznámit se základními pojmy, koncepty a druhy sociální komunikace, naučit je základům efektivní verbální i neverbální komunikace a komunikace činy, prohloubit schopnost empatie a naslouchání a zvládnout adekvátní způsoby komunikace s pacientkami, jejich rodinnými příslušníky i jinými zdravotnickými pracovníky navzájem a zejména ve specifických náročných životních situacích.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student/ka umí:
- definovat zásady komunikačního procesu na různých úrovních sociálních vztahů
- používat základní komunikační techniky v konkrétní situaci
- aplikovat komunikační techniky do interakce s pacientem, zdravotníkem a rodinným příslušníkem
- komunikovat s agresivním pacientem
- analyzovat komunikační chyby
- popsat sociokulturní specifika komunikace a aplikovat je v konkrétní situaci.
Osnova
  • Obsahové zaměření přednášek:
  • 1. Komunikace jako forma sociální interakce, její význam v lidském životě Teorie komunikace. Komunikační proces. Styly komunikace. Modely komunikace
  • 2. Specifika sociální interakce a komunikace ve vztahu zdravotník pacient/klient
  • Sestra a pacient vykonavatelé sociálních rolí
  • Role sestry, role pacienta, role rodičky
  • 3. Verbální komunikace
  • Kritéria úspěšné komunikace – jednoduchost, stručnost, zřetelnost, načasování
  • Zásady dialogu ve vztazích – osobních, společenských a profesionálních
  • Direktivní a nedirektivní rozhovor
  • Anatomie setkání – zahájení, orientace, kontakt, zapojení, odpoutání, rozchod
  • 4. Neverbální komunikace
  • Emoce a jejich účinek na komunikaci
  • Neverbální komunikace ve vnějším vyjádření – výraz obličeje, řeč očí, proximika, haptika, posturologie, gestikulace, kinezika, paralingvistika
  • 5. Komunikace jako sdělování a přijímání informací informace
  • Pravidla pro efektivní komunikaci, komunikace jako společenská interakce mezi lidmi
  • Umění sdělovat a naslouchat
  • 6. Co komunikaci narušuje – komunikační chyby, překážky a omyly
  • 7. Styly jednání
  • Pasivní jednání, agresivní jednání, manipulativní jednání, asertivní jednání
  • 8. Komunikace v náročných situacích – zásady asertivního jednání
  • Asertivita jako základní předpoklad pro zvládání náročných situací
  • Sdělování špatné zprávy
  • Sdělování a přijímání kritiky
  • Sdělování a přijímání pochvaly
  • Odmítání
  • Práce s chybou
  • Reakce na stres u pacienta/klienta
  • 9. Komunikace s problémovými typy pacientů/klientů
  • Zvládání konfliktu
  • Reakce na vztek, smutek, strach
  • 10. Komunikace se pacientem/klientem se závažným onemocněním, umírajícím, pozůstalými, s rodiči nezralých novorozenců
  • Obsahové zaměření cvičení:
  • 1. Komunikační proces
  • Co podporuje, co devalvuje komunikaci, základní pravidla komunikace, kritéria úspěšné komunikace
  • 2. Nácvik verbálních a neverbálních dovedností
  • Rozpoznávání neverbálních signálů
  • 3. Rétorické dovednosti ve zdravotnické praxi
  • 4. Umění sebeprezentace
  • Posílení sebejistoty
  • 5. Umění sdělit informaci – nácvik efektivního sdělování, instruování, předávání informací
  • 6. Nácvik aktivního naslouchání, empatie
  • 7. Direktivní, nedirektivní, anamnestický, asertivní rozhovor
  • 8. Fáze rozhovoru, navázání rozhovoru, ukončení rozhovoru
  • 9. Umění přesvědčit a vyjednat
  • 10. Styly jednání – pasivní, manipulativní, agresivní, asertivní, jak je rozpoznat a jak s nimi jednat
  • 11. Nácvik dovedností pro zvládání konfliktních a zátěžových situací
  • Nácvik asertivního chování, asertivní techniky, využití prvků asertivity v osobní i profesionální rovině, umění přesvědčovat a vyjednávat
  • 12. Praktické cvičení vedení rozhovoru s rozčileným pacientem, klientem a jinými problémovými typy
  • 13. Komunikace s pacientem/klientem nemocným v jednotlivých věkových obdobích ve zdraví i v nemoci
  • 14. Vedení rozhovorů s umírajícími či pozůstalými
  • 15. Čtyři základní druhy interakce mezi lékaři a sestrami, komunikace mezi lékaři a sestrami
Literatura
    povinná literatura
  • ZACHAROVÁ, E. Komunikace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0156-6. info
  • PEKARA, J. Komunikace jako sebeobrana zdravotníka. Praha: Institut postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví, 2015. ISBN 978-80-87023-46-4. info
  • BROŽOVÁ-DOUBKOVÁ a K THELENOVÁ. Efektivní komunikace v pomáhajících profesích. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2013. ISBN 978-80-7372-941-7. info
    doporučená literatura
  • TOMOVÁ, Šárka a Jana KŘIVKOVÁ. Komunikace s pacientem v intenzivní péči. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-271-0064-4. info
  • JANOUŠEK, J. Psychologické základy verbální komunikace. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4295-3. info
  • VITOŇ, J a VELEMÍNSKÝ. Etický aspekt komunikace v pediatrii a v kontaktu s umíráním a smrtí – jeho reflexe v umělecké literatuře. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-844-3. info
  • EVANGELU, J.E. Krizová komunikace - Efektivní zvládání krizových a zátěžových situací. Ostrava: KEY Publishing,, 2013. ISBN 978-80-7418-175-7. info
  • VENGLÁŘOVÁ, M. Sestry v nouzi. Syndrom vyhoření, mobbing, bossing. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3174-2. info
  • POKORNÁ, A. Komunikace se seniory. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3271-8. info
  • POKORNÁ, A. Komunikace se seniory. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3271-8. info
  • KAČOROVÁ, J. Komunikace ve zdravotnictví I. 2010: Slezská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7248-578-9. info
  • PRAŠKO, J. a H. PRAŠKOVÁ. Asertivitou proti stresu. 2. přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1697-8. info
  • LINHARTOVÁ, V. Praktická komunikace v medicíně: pro mediky, lékaře a ošetřující personál. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1784-5. info
Metody hodnocení
Způsob kontroly samostatného studia:
V informačním systému student vypracuje testy – testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia.
Informace učitele
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Tvoří základ profesionálních znalostí a dovedností sestry při navazování kontaktu a získávání důvěry pacienta a pro další účinnou a kvalitní péči o jeho individuální potřeby. Úkolem předmětu je poskytnout studentům požadovaný obsah teoretických znalostí, ale i komunikační dovednosti, které jim umožní profesionální počínání v nejrůznějších situacích v práci nejen s klienty, pacienty a jejich blízkými, ale i se spolupracovníky a dalšími osobami.

Studijní pomůcky:
KYMROVÁ, E. Komunikace. Studijní materiál – e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004.
Zdravotnické portály dle uvážení vyučujícího (např. MZ ČR, NCO NZO, SZÚ, ČAS, MEFANET, EDU SESTRA, B. BRAUN, Hospital TV).
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2020, léto 2021, zima 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.