VSVZD2121 Výživa a dietetika

Vysoká škola zdravotnická
léto 2025
Rozsah
3k+5s. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. MUDr. Lidmila Hamplová, PhD. (přednášející)
Mgr. Radka Šmídová (cvičící)
Garance
doc. MUDr. Lidmila Hamplová, PhD.
Vysoká škola zdravotnická
Kontaktní osoba: Mgr. Lucie Škorpíková
Předpoklady
KREDITY_MIN(22)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíle studijního předmětu:
seznámit s riziky podvýživy a nadměrné výživy a s odlišnostmi podávání a přijímání potravy ve stáří, s klinickými stavy při poruchách výživy a enterálními i parenterálními způsoby podávání výživy v zařízeních i v domácnosti. Poskytnout ucelené informace o správné výživě člověka se zaměřením na specifická onemocnění. Vysvětlit a objasnit příčiny a důsledky poruch výživy. Aplikovat metodu krátké intervence.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student/ka umí:
- používat odbornou terminologii
- definovat zásady racionální výživy
- popsat význam výživy v rámci prevence civilizačních chorob
- popsat metody umělé výživy
- pracovat s dietním systémem
- určit stav výživy
- definovat poruchy příjmu potravy
Osnova
  • Obsahové zaměření přednášek:
  • 1. Výživa a metabolismus. Výživa jako faktor vnějšího prostředí, který se uplatňuje při vzniku, ale i prevenci onemocnění.
  • 2. Kritéria zdravé výživy, faktory, které negativně ovlivňují zdravotní stav jednotlivce. Pyramida zdravé výživy, pitný režim. Výživová doporučení pro obyvatelstvo.
  • 3. Určování stavu výživy, index BMI, whist hip ratio, stanovení množství tuku v těle bodyfatem.
  • 4. Vliv některých onemocnění na stav výživy, léčebná výživa, dietní systém.
  • 5. Poruchy příjmu potravy, hlad, chronická podvýživa, obezita, mentální anorexie, bulimie.
  • 6. Enterální výživa – alternativní metody, jednotlivé složky výživy, porcovaná a kontinuální výživa. Prostředky pro umělou výživu, příprava stravy, prevence komplikací. Řešení problémových situací při výživě sondou do žaludku, duodena, při jejunostomii.
  • 7. Parenterální výživa, prostředky, komplikace, druhy výživných roztoků, dodržování časového režimu při podávání výživných roztoků.
  • 8. Výživa novorozence a kojence, složení mateřského mléka. Podpora kojení. Doporučení WHO – výživa novorozenců a kojenců.
  • 9. Aplikace metody krátké intervence.
Literatura
    povinná literatura
  • PROCHÁZKOVÁ, L. a J. SLADKÁ-ŠEVČÍKOVÁ. Poruchy příjmu potravy: odpovědi na otázky, na které jste se báli zeptat. Libčice nad Vltavou: Pasparta, 2017. ISBN 978-80-88163-46-6. info
  • KASPER, H. Výživa v medicíně a dietetika. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4533-6. info
  • KOHOUT, P., Z. RUŠAVÝ a Z. ŠERCLOVÁ. Vybrané kapitoly z klinické výživy. Praha: Forsapi, 2010. ISBN 978-80-87250-08-2. info
    doporučená literatura
  • SVAČINA, Š., J. KŘEMEN a J. KŘÍŽOVÁ. Enterální a parenterální výživa. Praha: Mladá fronta, 2019. ISBN 978-80-204-5009-8. info
  • SAIBERTOVÁ, S. Vybrané kapitoly ošetřovatelství pro nutriční terapeuty. Brno: 201: Masarykova univerzita,, 2016. ISBN 978-80-210-8155-0. info
  • LAMSCHOVÁ, P. a P. HAVLÍČEK. Jídlo jako životní styl III.: aneb Naučte se správně jíst. Praha: Mladá fronta, 2014. ISBN 978-80-204-3492-0. info
  • KRCH, D. F. Mentální anorexie. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-807-4. info
  • PAPEŽOVÁ, H. Spektrum poruch příjmu potravy: interdisciplinární přístup. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2425-6. info
  • NOVÁK, M. Společnost, kultura a poruchy příjmu potravin. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2010. ISBN 978-80-7204-657-7. info
  • GREGORA, M. a D. ZÁKOSTELECKÁ. Jídelníček kojenců a malých dětí: kojení a umělé mléko, nemléčné příkrmy, dětská obezita, vegetariánské stravování. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2716-5. info
  • BRETŠNAJDROVÁ, A. a Š. SVAČINA. Dietologický slovník. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-062-1. info
Metody hodnocení
Způsob kontroly samostatného studia:
V informačním systému student vypracuje testy – testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia.
Informace učitele
Předmět je koncipován jako teoretický. Poskytuje ucelené informace o základech správné výživy člověka a vlivu výživy na zdravotní stav lidí. Seznamuje studenty se zásadami přípravy stravy a alternativními způsoby podávání – parenterální a enterální výživě při jednotlivých onemocněních. Seznamuje s riziky podvýživy a nadměrné výživy. Součástí je hodnocení stavu výživy a energeticko-nutriční bilance.
Studijní pomůcky:

STUCHLÍKOVÁ, K. Výživa a dietetika. Studijní materiál – e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004.

Zdravotnické portály dle uvážení vyučujícího (např. MZ ČR, NCO NZO, SZÚ, ČAS, MEFANET, EDU SESTRA, B. BRAUN, Hospital TV).
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2020, léto 2021, zima 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.