VŠZDRAV:PAECP10958 Edukační činnost porodní asist - Informace o předmětu
PAECP10958 Edukační činnost porodní asistentky
Vysoká škola zdravotnickázima 2015
- Rozsah
- 1/1. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Jana Hlinovská, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Jana Hlinovská, Ph.D.
Vysoká škola zdravotnická - Předpoklady
- Psychologie, Zdravotnická psychologie, Etika, Odborná latinská terminologie, Komunikace, Zdravý životní styl, Dovednosti v porodní asistenci, Porodnická a klinická propedeutika, Porodnictví I.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Porodní asistentka (program VŠZDRAV, POR)
- Cíle předmětu
- Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický a je zaměřen na získání základních vědomostí z pedagogiky a didaktiky a jejich využití při výchovném působení porodní asistentky na jedince, rodinu, komunitu.
Cílem předmětu je seznámit s novou rozšířenou rolí v oblasti edukace pacientů a jejich rodinných příslušníků a významem edukace pro zapojení pacienta do zdravotní péče. Získat znalosti o různých metodách výuky a jejich využití v edukaci ve zdravotnictví a dovednosti potřebné k vytvoření a realizaci edukačního programu. - Osnova
- Předmět a cíle pedagogiky.
- Vymezení pojmů, definice a předmět pedagogiky.
- Výchovný proces.
- Význam výchovy v profesi porodní asistentky.
- Vymezení základních pojmů v edukaci.
- Druhy edukace v ošetřovatelství.
- Primární edukace.
- Sekundární edukace.
- Terciální edukace.
- Pojetí edukace.
- Komunikace v edukačním procesu.
- Proces edukace ve zdravotnickém zařízení.
- Zhodnocení/posouzení edukanta.
- Vyhodnocení edukačních potřeb.
- Projektování edukace.
- Edukační cíle.
- Didaktické zásady edukace.
- Edukační metody.
- Učební pomůcky a didaktická technika.
- Sestavení edukačního plánu.
- Realizace edukačního procesu.
- Prezentace.
- Dokumentace v edukačním procesu.
- Osobnost edukátora.
- Edukační standardy.
- Role edukátora a edukanta. Příprava vučovací jednotky.
- Rozvíjení pozitivní atmosféry ve skupině.
- Základní pravidla spolupráce.
- Zajištění zpětné vazby.
- Vyučovací metody. Rozdíl mezi vyučováním zaměřeným na edukátora a na edukanta.
- Faktory ovlivňující výběr metody.
- Práce a dynamika skupiny.
- Vyučovací metody.
- Výchova a vzdělávání ve vztahu k udržení a obnovení zdraví.
- Změna postojů k vlastnímu zdraví a ke zdraví jiných lidí – změna životního stylu.
- Modelové situace z klinické praxe.
Obsahové zaměření cvičení:- Literatura
- doporučená literatura
- SVĚRÁKOVÁ, M. Edukační činnost sestry. Úvod do problematiky. Praha: Galén, 2012. ISBN 978-80-7262-845-2. info
- BLAŽKOVÁ, V. Úvod do speciální pedagogiky. Plzeň: Maurea, 2011. ISBN 978-80-904955-2-4. info
- GRECMANOVÁ, H. a E. URBANOVSKÁ. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc: Hanex, 2007. ISBN 80-85783-73-8. info
- Informace učitele
Doporučený ročník a semestr: 2. ročník (ZS)- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2015/PAECP10958