VŠZDRAV:PAECP10958 Edukační činnost porodní asist - Informace o předmětu
PAECP10958 Edukační činnost porodní asistentky
Vysoká škola zdravotnickázima 2019
- Rozsah
- 1/1. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Jana Hlinovská, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Jana Hlinovská, Ph.D. (cvičící) - Garance
- PhDr. Jana Hlinovská, Ph.D.
Vysoká škola zdravotnická - Rozvrh
- Út 17. 9. až Ne 13. 10. každé sudé pondělí 10:35–12:05 Učebna 1, Duškova, Po 25. 11. až Ne 22. 12. každé sudé pondělí 10:35–12:05 Učebna 1, Duškova; a Po 16. 9. 11:25–12:10 Učebna 1, Duškova
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Předpoklady
- Psychologie, Zdravotnická psychologie, Etika, Odborná latinská terminologie, Komunikace, Zdravý životní styl, Dovednosti v porodní asistenci, Porodnická a klinická propedeutika, Porodnictví I.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Porodní asistentka (program VŠZDRAV, POR)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit s novou rozšířenou rolí v oblasti edukace pacientů a jejich rodinných příslušníků a významem edukace pro zapojení pacienta do zdravotní péče. Získat znalosti o různých metodách výuky a jejich využití v edukaci ve zdravotnictví a dovednosti potřebné k vytvoření a realizaci edukačního programu.
- Výstupy z učení
- - vymezit a správně používat pedagogickou terminologii
- vyjmenovat základní pedagogické zásady a základní didaktické metody
- posoudit potřebu a schopnost edukace konkrétních pacientů
- zpracovat edukační plán
- vyhodnotit dosažené výsledky vlastní edukační činnosti - Osnova
- 1. Předmět a cíle pedagogiky.
- Vymezení pojmů, definice a předmět pedagogiky.
- 2. Výchovný proces.
- Význam výchovy v profesi porodní asistentky.
- 3. Vymezení základních pojmů v edukaci.
- 4. Druhy edukace v ošetřovatelství.
- Primární edukace.
- Sekundární edukace.
- Terciální edukace.
- Pojetí edukace.
- 5. Komunikace v edukačním procesu.
- 6. Proces edukace ve zdravotnickém zařízení.
- Zhodnocení/posouzení edukanta.
- Vyhodnocení edukačních potřeb.
- Projektování edukace.
- Edukační cíle.
- Didaktické zásady edukace.
- Edukační metody.
- Učební pomůcky a didaktická technika. - 7. Sestavení edukačního plánu.
- 8. Realizace edukačního procesu.
- Prezentace.
- Dokumentace v edukačním procesu. - 9. Osobnost edukátora.
- 10. Edukační standardy.
Obsahové zaměření cvičení: - 1. Role edukátora a edukanta. Příprava vyučovací jednotky.
- 2. Rozvíjení pozitivní atmosféry ve skupině.
- 3. Základní pravidla spolupráce.
- Zajištění zpětné vazby. - 4. Vyučovací metody. Rozdíl mezi vyučováním zaměřeným na edukátora a na edukanta.
- 5. Faktory ovlivňující výběr metody.
- 6. Práce a dynamika skupiny.
- 7. Vyučovací metody.
- 8. Výchova a vzdělávání ve vztahu k udržení a obnovení zdraví.
- Změna postojů k vlastnímu zdraví a ke zdraví jiných lidí
- změna životního stylu. - 9. Modelové situace z klinické praxe.
- Literatura
- povinná literatura
- HLINOVSKÁ, J. a J. NĚMCOVÁ. Interaktivní procesy v ošetřovatelství a porodní asistenci. 1. vyd. Plzeň: Maurea, 2011. ISBN 978-80-904955-3-1. info
- JUŘENÍKOVÁ, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2171-2. info
- NEMCOVÁ, J. a E. HLINKOVÁ. Moderná edukácia v ošetrovateĺstve. Martin: Osveta, 2010. ISBN 978-80-8063-321-9. info
- doporučená literatura
- BLAŽKOVÁ, V. Úvod do speciální pedagogiky. Plzeň: Maurea, 2011. ISBN 978-80-904955-2-4. info
- GRECMANOVÁ, H. a E. URBANOVSKÁ. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc: Hanex, 2007. ISBN 80-85783-73-8. info
- HRSTKA, Z. a A. VAVREČKOVÁ. Kapitoly psychologie zdraví. 2. díl. Brno: Univerzita obrany, 2008. ISBN 978-80-7231-332-7. info
- MAGUROVÁ, D. a I. MAJERNÍKOVÁ. Edukácia a edukačný proces v ošetrovatelstve. Martin: Osveta, 2009. ISBN 978-80-8063-326-4. info
- SVĚRÁKOVÁ, M. Edukační činnost sestry. Úvod do problematiky. Praha: Galén, 2012. ISBN 978-80-7262-845-2. info
- VONDRÁČEK, L., V. WIRTHOVÁ a J. PAVLICOVÁ. Základy praktické terminologie pro sestry. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3697-6. info
- Informace učitele
- Doporučený ročník a semestr: 2. ročník (ZS)
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický a je zaměřen na získání základních vědomostí z pedagogiky a didaktiky a jejich využití při výchovném působení porodní asistentky na jedince, rodinu, komunitu. - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2019/PAECP10958