PAECP10958 Edukační činnost porodní asistentky

Vysoká škola zdravotnická
zima 2019
Rozsah
1/1. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Jana Hlinovská, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Jana Hlinovská, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Jana Hlinovská, Ph.D.
Vysoká škola zdravotnická
Rozvrh
Út 17. 9. až Ne 13. 10. každé sudé pondělí 10:35–12:05 Učebna 1, Duškova, Po 25. 11. až Ne 22. 12. každé sudé pondělí 10:35–12:05 Učebna 1, Duškova; a Po 16. 9. 11:25–12:10 Učebna 1, Duškova
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PAECP10958/cv: Po 9. 9. až Ne 13. 10. každé liché pondělí 11:25–12:55 Učebna 1, Duškova, Po 25. 11. až Ne 22. 12. každé liché pondělí 11:25–12:55 Učebna 1, Duškova, J. Hlinovská
Předpoklady
Psychologie, Zdravotnická psychologie, Etika, Odborná latinská terminologie, Komunikace, Zdravý životní styl, Dovednosti v porodní asistenci, Porodnická a klinická propedeutika, Porodnictví I.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit s novou rozšířenou rolí v oblasti edukace pacientů a jejich rodinných příslušníků a významem edukace pro zapojení pacienta do zdravotní péče. Získat znalosti o různých metodách výuky a jejich využití v edukaci ve zdravotnictví a dovednosti potřebné k vytvoření a realizaci edukačního programu.
Výstupy z učení
- vymezit a správně používat pedagogickou terminologii
- vyjmenovat základní pedagogické zásady a základní didaktické metody
- posoudit potřebu a schopnost edukace konkrétních pacientů
- zpracovat edukační plán
- vyhodnotit dosažené výsledky vlastní edukační činnosti
Osnova
  • 1. Předmět a cíle pedagogiky.
  • Vymezení pojmů, definice a předmět pedagogiky.
  • 2. Výchovný proces.
  • Význam výchovy v profesi porodní asistentky.
  • 3. Vymezení základních pojmů v edukaci.
  • 4. Druhy edukace v ošetřovatelství.
  • Primární edukace.
  • Sekundární edukace.
  • Terciální edukace.
  • Pojetí edukace.
  • 5. Komunikace v edukačním procesu.
  • 6. Proces edukace ve zdravotnickém zařízení.
  • Zhodnocení/posouzení edukanta.
  • Vyhodnocení edukačních potřeb.
  • Projektování edukace.
    - Edukační cíle.
    - Didaktické zásady edukace.
    - Edukační metody.
    - Učební pomůcky a didaktická technika.
  • 7. Sestavení edukačního plánu.
  • 8. Realizace edukačního procesu.
    - Prezentace.
    - Dokumentace v edukačním procesu.
  • 9. Osobnost edukátora.
  • 10. Edukační standardy.

    Obsahové zaměření cvičení:
  • 1. Role edukátora a edukanta. Příprava vyučovací jednotky.
  • 2. Rozvíjení pozitivní atmosféry ve skupině.
  • 3. Základní pravidla spolupráce.
    - Zajištění zpětné vazby.
  • 4. Vyučovací metody. Rozdíl mezi vyučováním zaměřeným na edukátora a na edukanta.
  • 5. Faktory ovlivňující výběr metody.
  • 6. Práce a dynamika skupiny.
  • 7. Vyučovací metody.
  • 8. Výchova a vzdělávání ve vztahu k udržení a obnovení zdraví.
    - Změna postojů k vlastnímu zdraví a ke zdraví jiných lidí
    - změna životního stylu.
  • 9. Modelové situace z klinické praxe.
Literatura
    povinná literatura
  • HLINOVSKÁ, J. a J. NĚMCOVÁ. Interaktivní procesy v ošetřovatelství a porodní asistenci. 1. vyd. Plzeň: Maurea, 2011. ISBN 978-80-904955-3-1. info
  • JUŘENÍKOVÁ, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2171-2. info
  • NEMCOVÁ, J. a E. HLINKOVÁ. Moderná edukácia v ošetrovateĺstve. Martin: Osveta, 2010. ISBN 978-80-8063-321-9. info
    doporučená literatura
  • BLAŽKOVÁ, V. Úvod do speciální pedagogiky. Plzeň: Maurea, 2011. ISBN 978-80-904955-2-4. info
  • GRECMANOVÁ, H. a E. URBANOVSKÁ. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc: Hanex, 2007. ISBN 80-85783-73-8. info
  • HRSTKA, Z. a A. VAVREČKOVÁ. Kapitoly psychologie zdraví. 2. díl. Brno: Univerzita obrany, 2008. ISBN 978-80-7231-332-7. info
  • MAGUROVÁ, D. a I. MAJERNÍKOVÁ. Edukácia a edukačný proces v ošetrovatelstve. Martin: Osveta, 2009. ISBN 978-80-8063-326-4. info
  • SVĚRÁKOVÁ, M. Edukační činnost sestry. Úvod do problematiky. Praha: Galén, 2012. ISBN 978-80-7262-845-2. info
  • VONDRÁČEK, L., V. WIRTHOVÁ a J. PAVLICOVÁ. Základy praktické terminologie pro sestry. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3697-6. info
Informace učitele
Doporučený ročník a semestr: 2. ročník (ZS)
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický a je zaměřen na získání základních vědomostí z pedagogiky a didaktiky a jejich využití při výchovném působení porodní asistentky na jedince, rodinu, komunitu.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2020.
  • Statistika zápisu (zima 2019, nejnovější)
  • Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2019/PAECP10958