PAECP10958 Edukační činnost porodní asistentky

Vysoká škola zdravotnická
zima 2015
Rozsah
1/1. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Jana Hlinovská, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Jana Hlinovská, Ph.D.
Vysoká škola zdravotnická
Předpoklady
Psychologie, Zdravotnická psychologie, Etika, Odborná latinská terminologie, Komunikace, Zdravý životní styl, Dovednosti v porodní asistenci, Porodnická a klinická propedeutika, Porodnictví I.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický a je zaměřen na získání základních vědomostí z pedagogiky a didaktiky a jejich využití při výchovném působení porodní asistentky na jedince, rodinu, komunitu.

Cílem předmětu je seznámit s novou rozšířenou rolí v oblasti edukace pacientů a jejich rodinných příslušníků a významem edukace pro zapojení pacienta do zdravotní péče. Získat znalosti o různých metodách výuky a jejich využití v edukaci ve zdravotnictví a dovednosti potřebné k vytvoření a realizaci edukačního programu.
Osnova
  • Předmět a cíle pedagogiky.
  • Vymezení pojmů, definice a předmět pedagogiky.
  • Výchovný proces.
  • Význam výchovy v profesi porodní asistentky.
  • Vymezení základních pojmů v edukaci.
  • Druhy edukace v ošetřovatelství.
  • Primární edukace.
  • Sekundární edukace.
  • Terciální edukace.
  • Pojetí edukace.
  • Komunikace v edukačním procesu.
  • Proces edukace ve zdravotnickém zařízení.
  • Zhodnocení/posouzení edukanta.
  • Vyhodnocení edukačních potřeb.
  • Projektování edukace.
  • Edukační cíle.
  • Didaktické zásady edukace.
  • Edukační metody.
  • Učební pomůcky a didaktická technika.
  • Sestavení edukačního plánu.
  • Realizace edukačního procesu.
  • Prezentace.
  • Dokumentace v edukačním procesu.
  • Osobnost edukátora.
  • Edukační standardy.

  • Obsahové zaměření cvičení:
  • Role edukátora a edukanta. Příprava vučovací jednotky.
  • Rozvíjení pozitivní atmosféry ve skupině.
  • Základní pravidla spolupráce.
  • Zajištění zpětné vazby.
  • Vyučovací metody. Rozdíl mezi vyučováním zaměřeným na edukátora a na edukanta.
  • Faktory ovlivňující výběr metody.
  • Práce a dynamika skupiny.
  • Vyučovací metody.
  • Výchova a vzdělávání ve vztahu k udržení a obnovení zdraví.
  • Změna postojů k vlastnímu zdraví a ke zdraví jiných lidí – změna životního stylu.
  • Modelové situace z klinické praxe.
Literatura
    doporučená literatura
  • SVĚRÁKOVÁ, M. Edukační činnost sestry. Úvod do problematiky. Praha: Galén, 2012. ISBN 978-80-7262-845-2. info
  • BLAŽKOVÁ, V. Úvod do speciální pedagogiky. Plzeň: Maurea, 2011. ISBN 978-80-904955-2-4. info
  • GRECMANOVÁ, H. a E. URBANOVSKÁ. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc: Hanex, 2007. ISBN 80-85783-73-8. info
Informace učitele

Doporučený ročník a semestr: 2. ročník (ZS)
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020.
  • Statistika zápisu (zima 2015, nejnovější)
  • Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2015/PAECP10958