VŠZDRAV:VSANJ9995 Anglický jazyk 1 - Informace o předmětu
VSANJ9995 Anglický jazyk 1
Vysoká škola zdravotnickázima 2015
- Rozsah
- 0/2. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Eva Jansa, M.A. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Eva Jansa, M.A.
Vysoká škola zdravotnická - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Všeobecná sestra (program VŠZDRAV, OSE)
- Cíle předmětu
Cílem předmětu je naučit studenty pohotově a bezproblémově používat jazyk při výkonu povolání, komunikaci s pacientem, jeho rodinou, spolupracovníky. Kultivovat celkový osobní projev, chování a vystupování ve vztahu k cizincům a umožnit vyšší mobilitu a uplatnění na trhu práce.- Výstupy z učení
- pracovat se zdroji informací, se slovníkem, jazykovými příručkami
- používat slovní zásobu včetně vybrané frazeologie specifické pro obor
- odvozovat významy neznámých slov na základě osvojené slovní zásoby, znalosti tvorby slov, internacionalismů a kontextu
- dohovořit se anglicky v běžných komunikativních situacích
- používat základní lékařskou terminologii
- používat anglický jazyk v základních administrativních činnostech
- reprodukovat přečtený přiměřeně náročný odborný text
- logicky a jasně strukturovat písemný projev- Osnova
- Introduction:
This module, Language Skills in Medicine, is concentrated on the particular language skills such as speaking, reading, listening and writing. The purpose if this modul is to improve the ability to speak with patients and their relatives, with medical colleagues and paramedical staff. It is intended to develop both their speed and their accuracy in reading medical articles. - The educational aims:
- to improve particular langauage skills – speaking, reading, listening, and writing,
-to give the practice in asking questions, instructing and explaining,
-to improve the ability to follow spoken English more easily and accurately,
-to develop the skills needed to understand a range of medical texts,
-to cope with reading of all kinds from documents to journal articles,
-to practise listening to an English speakers, patients, doctors, nurses speakers at medical conferences,
-to improve the ability to present written medical information in English,
-to be able to fill in the medical papers. - The structure of the module:
1. Speaking skills - Communication
Learning to Communicate
The Use of Language and Human Development
Characteristics of Good Communicators
Recognizing and Breaking Down to Communication
Communication Categories
Communication with the Client:taking a history – asking about symptoms, giving instructions, instructing, explaining and reassuring.
2. Reading Skills
Scanning and Skimming
Understanding and Using Diagrams and Medical Documents
Reading Articles
3. Listening skills
Discussion between a doctor and a hospital doctor¨
Patient´s complaints
Interviews
Extract from the consultation
Instructions
4. Writing skills
Taking notes
Medical papers and forms
Case history - The Module: Body Systems
Type of the subject: compulsory
Grade: 1st
Term: winter and summer
Number of the lessons: 76 teaching lessons - Introduction:
The module ”Body Systems” deals with anatomy and physiology of the various systems. Students learn how to take information from both written and oral texts and from visually presented material such as tables and diagrams. The lessons are based on material which should be familiar to students from their nursing studies, including various topics from anatomy and physiology. - The educational aims:
to read and translate special medical texts,
to answer the questions according to the text,
to revise and extend their knowledge from English and other special subjects (anatomy, physiology),
to use various kinds of dictionaries (monolingual, bilingual),
to know basic terminology
to discuss anatomic structures and locations,
to describe illustration of each system using the most current anatomical terms,
to explain the basic functons of each system. - The structure of the module – 1st grade
1. Health Care
2. Prevention and Healthy Life Style
3. The Nursing Profession
4. Diseases
5. Medical Equipment and Instruments
6. Medicaments
7. First Aid
8. The Human Body
9. The Skeletal System
10. The Muscular System
11. The Digestive System
12. The Integumentary System
13. The Respiratory System
14. The Cardiovascular System
15. The Lymphatic System
16. The Urinary System
17. The Endocrine System
18. The Nervous System
19. The Senses
20. The Reproductive System - The Module: NURSING CARE
Type of the subject: compulsory
Grade: 2nd
Term: winter and summer
Number of the lessons: 52 teaching lessons
Forms: lectures, seminares
Finishing of the subject: credit, exam - Introduction
This module, Nursing Care, covers the steps of the nursing process – assessing, diagnosing, planning, implementating and evaluating, nursing care and basic nursing skills.
- The educational aims:
to read and translate special medical texts
to answer the questions according to the text,
to revise and extend their knowledge from English and other special subjects (anatomy, physiology),
to use various kinds of dictionaries (monolingual, bilingual),
to know basic terminology to discuss anatomic structures and locations, to describe illustration of each system using the most current anatomical terms,
to explain the basic functons of each systém. - The structure of the module – 2nd grade
1. History of Nursing
2. Ethics in Nursing Practice
3. The Nursing Process
4. Basic Needs of the Client
5. Assisting with Hygienic Needs
6. Assisting with Nutritional Needs
7. Assessing Vital Sings
8. Collecting Specimens
9. Administration of Medicaments
10. Assisiting with Activity and Rest
11. Procedures for Special Situations
12. Care about the Client in the Hospital
13. Surgical Nursing Care
14. Nursing Care about a Child
15. Nursing Care about a Woman
16. Gerontological Nursing
17. Mental Health Nursing
18. Communication with the Klient
- Introduction:
- Literatura
- Výukové metody
Forms: lectures, seminars- Informace učitele
Předmět je koncipován jako praktický a poskytuje znalosti z gramatiky a terminologie, klade důraz na získání jasného odborného zdravotnického jazykového projevu. Zvládnutí základní slovní zásoby je předpokladem pro komunikaci v zahraničí. Poskytuje komunikativní dovednosti v obecných a odborných tématech.
Doporučený ročník a semestr: 1. ročník (ZS), 1. ročník (LS)- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2015/VSANJ9995