VŠZDRAV:VSOORL1454 Ošetřovatelská péče v otorinol - Informace o předmětu
VSOORL1454 Ošetřovatelská péče v otorinolaryngologii
Vysoká škola zdravotnickázima 2015
- Rozsah
- 3/4. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Anna Mazalánová, PhD., MPH (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Anna Mazalánová, PhD., MPH
Vysoká škola zdravotnická - Předpoklady
- Anatomie, Etika, Farmakologie, Fyziologie, Klinická propedeutika, Komunikace, Odborná latinská terminologie, Ošetřovatelské postupy, Ošetřovatelský proces a potřeby člověka, Ošetřovatelství v interních oborech, Ošetřovatelství v chirurgických oborech, Patologie
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Všeobecná sestra (program VŠZDRAV, OSE)
- Cíle předmětu
- Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Rozšiřuje medicinské poznatky z oblasti klinického ošetřovatelství. Důraz je kladen na preventivní péči o sluch a zabránění vzniku vážnějšího sluchového postiženi. Dále seznamuje s klinickými stavy z hlediska ošetřovatelské péče a potřeb pacientů změněných v souvislosti s onemocněním a seznamuje studenty s odlišnostmi multidisciplinární péče o nemocné s poruchami sluchu a onemocněním sluchových orgánů v rámci ambulantních a lůžkových zdravotních služeb.
Cílem předmětu je porozumět odlišnostem péče o sluch a prevenci jeho poškození v rámci systému primární péče, seznámit se standardními diagnostickými procedurami a testy, porozumět odlišnostem léčby a péče o pacienta s onemocnění sluchových orgánů v rámci sekundární péče a terciální péče. Seznámit se se standardní léčbou a ordinacemi lékaře u jednotlivých klinických stavů. - Osnova
- Poruchy sluchu, Morbus Méniéri. Poruchy hlasu a řeči
- Nádorová onemocnění
- Krvácení z nosu, úrazy a cizí tělesa v ORL
- (probíhá ve škole nebo na klinickém pracovišti)
- Ošetřovatelská péče o nemocné s v otorynolaryngologii
- Aplikace ošetřovatelských modelů v otorynolaryngologii
- Zvláštnosti v před a pooperační péči
- Specifika edukačního procesu u pacientů s vybraným onemocněním
Obsahové zaměření cvičení:- Literatura
- povinná literatura
- ASTL, J. Otorinolaringologie a chirurgie hlavy a krku: pro bakaláře, obor ošetřovatelství. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2053-4. info
- Dermatovenerologie, oftalmologie, ORL, stomatologie. Praha: Grada, 2011. ISBN 9788024734224. info
- doporučená literatura
- HERDMAN, T. H. Ošetřovatelské diagnózy. Definice&klasifikace 2012-2014. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4328-8. info
- ŠAMÁNKOVÁ, M. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci aplikované v ošetřovatelském procesu. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3223-7. info
- VONDRÁČEK, L., V. WIRTHOVÁ a J. PAVLICOVÁ. Základy praktické terminologie pro sestry. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3697-6. info
- Zdravotnická praxe a právo: praktická příručka. Praha: Leges, 2011. ISBN 978-80-87212-72-1. info
- NEMCOVÁ, J. a E. HLINKOVÁ. Moderná edukácia v ošetrovateĺstve. Martin: Osveta, 2010. ISBN 978-80-8063-321-9. info
- NANDA. Ošetřovatelské diagnózy Definice a klasifikace 2009-2011. 1. české vyd. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3423-1. info
- VONDRÁČEK, L. a V. WIRTHOVÁ. Právní minimum pro sestry. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-3132-2. info
- Povinná mlčenlivost zdravotnických pracovníků. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2658-8. info
- Metody hodnocení
- Individuálním řízeným samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Tyto prvky ověřují, do jaké míry studenti pochopili látku, a motivují je k dalšímu studiu. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 175 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. případové studie, prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia. - Informace učitele
- Rozsah individuální práce studentů je 8 hodin
- Onemocnění zevního ucha. Onemocnění středního ucha. Onemocnění vnitřního ucha, nedoslýchavost, profesionální poškození
- Hodnocení sluchového poškození. Možné rehabilitace sluchu
- Obrny lícního nervu a úrazy ucha. Trauma obličejového skeletu. Akutní stavy v otolaryngologii
- Krvácení z dýchacích cest. Krvácení z polykacích cest
- Slinné žlázy. Štítná žláza. Lymfatické uzliny
- Syndrom obstrukční spánkové apnoe (OSAS), zástavy dechu ve spánku, prostá rhonchopatie
- Foniatrie. Poruchy hlasu
- Poruchy řeči
Doporučený ročník a semestr: 3. ročník (ZS)
Obsahové zaměření individuální práce studentů:- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2015/VSOORL1454