VŠZDRAV:VSOORL1454 Ošetřovatelská péče v otorinol - Informace o předmětu
VSOORL1454 Ošetřovatelská péče v otorinolaryngologii
Vysoká škola zdravotnickázima 2019
- Rozsah
- 3/4. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Anna Mazalánová, PhD., MPH (přednášející)
doc. PhDr. Anna Mazalánová, PhD., MPH (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Anna Mazalánová, PhD., MPH
Vysoká škola zdravotnická - Rozvrh
- So 14. 9. 11:25–13:40 Posluchárna P1, Duškova, 11:25–13:40 Posluchárna P1, Duškova
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
VSOORL1454/cvA: Pá 10. 1. 8:50–11:50 Posluchárna P1, Duškova, A. Mazalánová
VSOORL1454/cvB: Pá 10. 1. 8:50–11:50 Posluchárna P1, Duškova, A. Mazalánová
VSOORL1454/p: Rozvrh nebyl do ISu vložen. A. Mazalánová - Předpoklady
- Anatomie, Etika, Farmakologie, Fyziologie, Klinická propedeutika, Komunikace, Odborná latinská terminologie, Ošetřovatelské postupy, Ošetřovatelský proces a potřeby člověka, Ošetřovatelství v interních oborech, Ošetřovatelství v chirurgických oborech, Patologie
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Všeobecná sestra (program VŠZDRAV, OSE)
- Cíle předmětu
- Porozumět odlišnostem péče o sluch a prevenci jeho poškození v rámci systému primární péče, seznámit se standardními diagnostickými procedurami a testy, porozumět odlišnostem léčby a péče o pacienta s onemocnění sluchových orgánů v rámci sekundární péče a terciální péče. Seznámit se se standardní léčbou a ordinacemi lékaře u jednotlivých klinických stavů.
- Výstupy z učení
- - používat odbornou terminologii
- připravit pacienta k jednotlivým diagnostickým a terapeutickým výkonům
- popsat patofyziologii, etiologii, symptomatologii, diagnostiku a terapii vybraných skupin onemocnění
- zpracovat plán ošetřovatelské péče o pacienta u vybraného onemocnění včetně klasifikace potřeb pacientů s využitím NANDA II
- stanovit základní priority ošetřovatelské péče u pacienta s vybraným onemocněním
- sestavit edukační plán směrem k přípravě na plánované propuštění - Osnova
- 1. Poruchy sluchu, Morbus Méniéri. Poruchy hlasu a řeči
- 2. Nádorová onemocnění
- 3. Krvácení z nosu, úrazy a cizí tělesa v ORL
Obsahové zaměření cvičení:
(probíhá ve škole nebo na klinickém pracovišti) - 1. Ošetřovatelská péče o nemocné s v otorynolaryngologii
- 2. Aplikace ošetřovatelských modelů v otorynolaryngologii
- 3. Zvláštnosti v před a pooperační péči
- 4. Specifika edukačního procesu u pacientů s vybraným onemocněním
- Literatura
- povinná literatura
- RAMBOUSEK, P. Ošetřovatelská péče v otorynolaryngologii. Studijní materiál - e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004.
- ASTL, J. Otorinolaringologie a chirurgie hlavy a krku: pro bakaláře, obor ošetřovatelství. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2053-4. info
- NOVÁKOVÁ, I. Ošetřovatelství ve vybraných oborech Dermatovenerologie, oftalmologie, ORL, stomatologie. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3422-4. info
- PLCH, J. Otorinolaryngologie v perioperační péči. 2. vyd. Brno: NCO NZO, 2008. ISBN 978-80-7013-486-3. info
- doporučená literatura
- HERDMAN, T. H. Ošetřovatelské diagnózy. Definice&klasifikace 2012-2014. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4328-8. info
- ŠAMÁNKOVÁ, M. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci aplikované v ošetřovatelském procesu. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3223-7. info
- VONDRÁČEK, L., V. WIRTHOVÁ a J. PAVLICOVÁ. Základy praktické terminologie pro sestry. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3697-6. info
- SOVOVÁ, O. Zdravotnická praxe a právo: praktická příručka. Praha: Leges, 2011. ISBN 978-80-87212-72-1. info
- NEMCOVÁ, J. a E. HLINKOVÁ. Moderná edukácia v ošetrovateĺstve. Martin: Osveta, 2010. ISBN 978-80-8063-321-9. info
- NANDA. Ošetřovatelské diagnózy Definice a klasifikace 2009-2011. 1. české vyd. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3423-1. info
- VONDRÁČEK, L. a V. WIRTHOVÁ. Právní minimum pro sestry. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-3132-2. info
- UHEREK, P. Povinná mlčenlivost zdravotnických pracovníků. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2658-8. info
- HAHN, A. Otorinolaryngologie a foniatrie v současné praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-0529-3. info
- Metody hodnocení
- Individuálním řízeným samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Tyto prvky ověřují, do jaké míry studenti pochopili látku, a motivují je k dalšímu studiu. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 175 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. případové studie, prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia. - Informace učitele
- Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Rozšiřuje medicinské poznatky z oblasti klinického ošetřovatelství. Důraz je kladen na preventivní péči o sluch a zabránění vzniku vážnějšího sluchového postiženi. Dále seznamuje s klinickými stavy z hlediska ošetřovatelské péče a potřeb pacientů změněných v souvislosti s onemocněním a seznamuje studenty s odlišnostmi multidisciplinární péče o nemocné s poruchami sluchu a onemocněním sluchových orgánů v rámci ambulantních a lůžkových zdravotních služeb.
Rozsah individuální práce studentů: 8 hodin
Obsahové zaměření individuální práce studentů:
1. Onemocnění zevního ucha. Onemocnění středního ucha. Onemocnění vnitřního ucha, nedoslýchavost, profesionální poškození
2. Hodnocení sluchového poškození. Možné rehabilitace sluchu
3. Obrny lícního nervu a úrazy ucha. Trauma obličejového skeletu. Akutní stavy v otolaryngologii
4. Krvácení z dýchacích cest. Krvácení z polykacích cest
5. Slinné žlázy. Štítná žláza. Lymfatické uzliny
6. Syndrom obstrukční spánkové apnoe (OSAS), zástavy dechu ve spánku, prostá rhonchopatie
7. Foniatrie. Poruchy hlasu
8. Poruchy řeči - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2019/VSOORL1454